HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 PS Audio Power Plant
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Trivistor
Member

67 Posts

Posted - 2004/01/13 :  19:51:01  Show Profile Send Trivistor a Private Message
Hej!

Det har varit rätt mycket diskussion om nätkablar och nätfilter på forumet. Jag undrar dock om någon har utvärderat PS Audios växelströmsregenerator, s.k. Power Plant? Den tillverkar ju en "perfekt" symmetrisk växelström på valbar nivå och med valbar frekvens. Vore kul att få respons från någon som lyssnat på den Fackpressen verkar iallafall lyriska över dessa apparater...

"Jag är en djefla man som kan göra många konster" August Strindberg

fatpipe
Member

264 Posts

Posted - 2004/01/13 :  20:04:41  Show Profile  Visit fatpipe's Homepage Send fatpipe a Private Message
Lite Offtopic
Är detta en fördom som jag har?

Att i sverige har vi ett såpass fint elnät att det gör mindre skillnad här en vad det gör i tex USA och England.
Säger inte att det INTE gör någon skillnad alls här i sverige... Missförstå mig rätt :)

Har själv inte testat Power Plants så jag ska inte uttrycka mig annars.
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2004/01/13 :  20:08:35  Show Profile Send forken a Private Message
Är oxå intresserad väldigt intresserad av deras produkter. Stora problem med strömmen jag matar stereon med nu. Snackade med en elektriker som påpekade att dimmers och annat kunde ställa till det ibland. Gick hem och provade med nästan all annan elektronik stängd eller bortkopplad och det blev mycket bättre. Tror en Power Plant är en bättre investering än dyra nätkablar, dock aldrig riktigt lyssnat på olika nätkablar så jag kan ha fel. Undrar bara varför priserna på PS Audios sortiment är så sjukt mycket högre i Sverige. Tror produkterna är runt 60-70% dyrare här.

Edited by - forken on 2004/01/13 20:10:02
Go to Top of Page

Trivistor
Member

67 Posts

Posted - 2004/01/13 :  20:23:45  Show Profile Send Trivistor a Private Message
fatpipe:
har vi så bra elnät i Sverige verkligen? Jag funderar på att mäta upp spänningen hemma, kanske logga den över ett dygn eller så. Vore intressant att se hur den varierar över tiden. Jag har noterat att det ibland finns mindre bakgrundsbrus i min anläggning, men jag har inte lyckats göra någon stark koppling till t.ex. tid på dygnet eller att andra elförbrukare varit påslagna.

forken:
Jag tror att den svenske importören av PS Audio har justerat sina priser lite. Kolla in på www.goldenagemusic.se

"Jag är en djefla man som kan göra många konster" August Strindberg
Go to Top of Page

audiojan
Member

91 Posts

Posted - 2004/01/13 :  21:02:32  Show Profile Send audiojan a Private Message
Jämfört med USA har Sverige ett helt underbart elnät, speciellt stabiliten är mycket bra. Här i USA ska det vara 110V, med det variera gärna emellan 100-120V, ibland t.o.m. 90-130V. Gör att det kan låta bra i en stad och mycket sämre i än annan, även om allting annat är likadant.

Visst gör PS Audio Power Plant (har erfarenhet med P300) stor skillnad, i alla fall i USA... Som vanligt så gäller regeln att lyssna hemma i sitt eget system innan man bestämmer sej.

"Plötsligt slog mej tanken att mitt tak är någon annas golv"-Nils Ferlin
Go to Top of Page

fatpipe
Member

264 Posts

Posted - 2004/01/13 :  21:16:40  Show Profile  Visit fatpipe's Homepage Send fatpipe a Private Message
Hur funkar tex en UPS som man använder till datorer jämfört med ett PowerPlant?
Har sett vissa anläggningar där man använder sig av dessa.
Go to Top of Page

Smulgeten
Member

162 Posts

Posted - 2004/01/13 :  21:24:45  Show Profile Send Smulgeten a Private Message
Jag har inte provat ps powerplant men jag har en terminator som är en störskyddstrafo och jag upplever en stor skillnad. Även om vi har stabil spänning sverige så har vi fortfarande massor av brus och störningar på nätet. Framför allt så kommer dessa störningar från switchande nätaggregat (datorer laddar o.d.). Kan man få bort dessa störningar så gör det mycket för ljudet.

Det finns UPS:er som har samma funktion som en powerplant och borde funka ungefär lika bra, sen får man ju se till att dessa inte är gjorda för hifi men funktionen är den samma.
Go to Top of Page

Trivistor
Member

67 Posts

Posted - 2004/01/13 :  21:34:16  Show Profile Send Trivistor a Private Message
Bortsett från att det finns brus på elnätet, hur påverkar det faktum att spänningsnivån kan variera och t.ex. överskrida det nominella värdet 230V? Och hur påverkar en osymmetrisk växelström ljudet? Spelar det nån roll om det finns DC överlagrat på AC:n? I marknadsföringen av Power Plant (och enligt presstest) påstås ljudförbättringar om man ökar frekvensen hos växelströmmen till 60 Hz. Verkar detta logiskt?

"Jag är en djefla man som kan göra många konster" August Strindberg
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/01/13 :  22:51:25  Show Profile Send freann a Private Message
Jag bor i en äldre lägenhet med gammalt proppskåp - elen i väggen är dragen med kabel som är isolerad med tjärade bomullsband... Jag kan inte leva utan nätkablar, strömrening och en PS Ultimate Outlet till cdn. Har dock testat en PowerPlant (har inte råd just nu...)
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/01/13 :  22:54:56  Show Profile Send freann a Private Message
"I marknadsföringen av Power Plant (och enligt presstest) påstås ljudförbättringar om man ökar frekvensen hos växelströmmen till 60 Hz. Verkar detta logiskt?"

Ja, nätdelen arbetar effektivare vid högre frekvenser. High Fidelity nr. 6-2002 har en intressant test av bla. PowerPlan - "Den som en gång haft den inkoppladkan inte leva utan"
Go to Top of Page

Trivistor
Member

67 Posts

Posted - 2004/01/13 :  23:30:53  Show Profile Send Trivistor a Private Message
Jo, jag har läst att High Fidelity testat en Power Plant. Borde försöka få tag på det numret. H&M har väl också testat en? Iallafall antyder dom det i testet av PS Audios Ultimate Outlet. På hifimässan i Stockholm 2001 hade HiFi Art en stor Power Plant kopplad till sin demoanläggning. Dock kördes inte anläggningen med respektive utan Power Planten inkopplad - inte så länge jag var där iallafall.

"Jag är en djefla man som kan göra många konster" August Strindberg
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/01/13 :  23:43:14  Show Profile Send freann a Private Message

Passar på att göra reklam för en grej som verkligen hjälper (i min anläggning): Claes Ohlsson art.nr. 32-2264

"Nätavstörningsfilter med överspänningsskydd. Filtrerar spänningsspikar och andra störningar som förekommer på elnätet och orsakar driftstörningar/flimmer på smådatorer och annan känslig utrustning. 300KHz - 300 MHz. Dämpning 50dB."

Jag använder två i serie till cd respektive förstärkare. Väl värt 250kr st.
Go to Top of Page

Trivistor
Member

67 Posts

Posted - 2004/01/13 :  23:52:27  Show Profile Send Trivistor a Private Message
freann:

Har du kombinerat "nätavstörningsfilter med överspänningsskydd" och en Ultimate Outlet till cd:n? Var inte UO tillräckligt effektiv för att ta bort störningar och skydda mot transienter på elnätet?

"Jag är en djefla man som kan göra många konster" August Strindberg
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/01/14 :  00:12:35  Show Profile Send freann a Private Message
CD:
1. Ultimate Outlet
2. Två st Claes Ohlson nätfilter efter varann, "motfas"
3. 1st Clou Cable nätfilter för cd, direkt til cdn utan nätkabel (apparatplugg från en LoRad istället för vanlig stickkontakthona).

Förstärkare: samma, minus UO.

Alltihop via EKK till jordat uttag i köket.

Varför? För att det låter bättre... Tyvärr måste jag säga. Det hade varit mycket enklare och billigare om jag hade haft bättre stöm..!



Edited by - freann on 2004/01/14 00:25:30
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/01/14 :  00:32:27  Show Profile Send freann a Private Message
Tillägg: körde tidigare med en (gigantisk) störskyddstrafo till cdn. Den skapade en fantastiskt luftig och stor ljudbild, men övre mellanrigister och diskant blev tonalt "urblekt". UO ger samma, eller bättre, ljudbild utan urblekningen. Nätfiltren skapar "tystnad" och därmed högre upplösning. Kombinationen blir magisk hos mig :-)
Nästa steg blir att skaffa en UO till förstärkaren. Samt att se till att en *elektriker* drar en ny tåt till proppskåpet...

Edited by - freann on 2004/01/14 00:33:11
Go to Top of Page

Trivistor
Member

67 Posts

Posted - 2004/01/14 :  19:22:03  Show Profile Send Trivistor a Private Message
Jag kollade nätfiltren på Clas Ohlsson. Dom ser inte riktigt ut att spela i samma division som Ultimate Outlet... Menar du att dom tar bort bakgrundsbrus bättre än UO?

Finns det alternativ till PS Audio:s Power Plant, alltså apparater som fungerar på samma sätt och regenererar växelströmmen?

"Jag är en djefla man som kan göra många konster" August Strindberg
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/01/14 :  22:58:38  Show Profile Send freann a Private Message
Nej, men de kostar inte 6000 heller :-) Nej, de är inte mer effektiva, de tar bort annat skräp verkar det som. Köp en och sätt på cdn. Blir det skillnad är det bara att bygga vidare :-) UO måste man nog låna hem, lite dyrt att chansa... Däremot verkar det som att en PowerPlan är ett säkert kort - om man kar pengarna...
Go to Top of Page

Trivistor
Member

67 Posts

Posted - 2004/01/14 :  23:54:02  Show Profile Send Trivistor a Private Message
Nej just det, dom kostar lite mindre - men ser ut som jordfelsbrytare Jag har också UO, en till CD:n och en till stärkaren. Dock har jag ibland mer bakgrundsbrus än vid andra tillfällen. Jag undrar om UO inte är helt effektiv eller om det finns andra problem än brus på nätspänningen... En Power Plant blir ju ganska dyr tyvärr, men om det blir en stor förbättring skulle jag vara beredd att investera i en sån tror jag.

"Jag är en djefla man som kan göra många konster" August Strindberg
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000