HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Mäta struligt hembygge??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pontan
Member

166 Posts

Posted - 2004/01/13 :  16:54:17  Show Profile Send Pontan a Private Message
Jag är klar med mina DIY-byggen (ProAc klon) men tycker diskanten är tystare än basen. Om jag sätter örat vid diskanten så hör jag knappt något alls. Jag har biwire-möjligheter och har testat att först spela basen och sedan diskanten var för sig och då hörs det att det kommer musik ur diskanten, men jag tycker då att diskanten är klart tystare än om jag gör motsvarande med basen. Finns det något bra sätt att testa om något är galet eller om mina öron spelar mig ett spratt? Helst skulle jag vilja mäta upp vilken ljudnivå jag får för olika frekvenser för respektive element.

/Pontus Haglund

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2004/01/13 :  17:03:23  Show Profile Send mangs a Private Message
HUr låter det om du lyssnar på båda samtidigt?

Det finns iofs mer energi i musiken till baselementet jämfört med diskanten men ljudet bör ju låta balanserat när du spelar båda samtidigt annars kan det vara något strul med filtret eller ev. en trasig diskant.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/01/13 :  17:38:20  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Felkopplat i filtret kanske? Ta du å dubbelkolla detta...ta en bild på filtret och lägg upp här på forumet! Jag lovar att vi hjälper så gott vi kan!

// Pär
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/01/13 :  17:42:39  Show Profile Send UrSv a Private Message
Som mangs säger/antyder brukar det nog vara så att man tycker att diskanten låter väldans lite spelat separat och basen massor. Dock bör du kunna höra om hela högtalaren låter dov när båda spelar samtidigt. Bild är bra...
Go to Top of Page

Pontan
Member

166 Posts

Posted - 2004/01/13 :  20:25:11  Show Profile Send Pontan a Private Message
Tidigare hade jag bara testat en liten ljudsnutt på varje högtalare för sig (elementen för sig också mestadels pga att jag just för tillfället bara har en enda kabel). Jag tänkte nog inte riktigt på hur det lät när både bas och diskant var inkopplade....

Nu har jag lånat kabel och kopplat in stereo och nu låter det oerhört mycket bättre än jag upplevde tidigare. Så man kan bedra sig bara för att det är sent på kvällen och man är akut nyfiken på att testa ljudet....

Tack så hemskt mycket i alla fall ni som erbjöd sig hjälpa till!!!

/Pontus Haglund
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000