Author |
Topic |
|
yahriel
Member
468 Posts |
Posted - 2004/01/13 : 16:21:13
|
Hur står sig denna skivspelare idag mot nyare modeller från Rega? Hittade en begagnat som jag har "tjingat" tillsamman med en RB200 arm.
Skivtallriken ser ju helt klart annorlunda ut.
|
Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com |
|
bostrowskij
RödaTråden vinnare
839 Posts |
Posted - 2004/01/13 : 16:53:10
|
Jag hade en Planet tidigare och det är två problem med denna spelare:
1. Det är stor risk att spela 7" singlar eftersom "puckarna" sticker ut utanför skivans ytterkant, missar man när man sänker ner pickupen kan man slå sönder nål / pickup mot dessa puckar.
2. Det går inte att justera höjden på armen , vilket gör att man får fel vertikal spårningsvinkel ( s.k. VTA) med vissa pickuper. Det funkade fint så länge jag använde en Shure V15 IV , men när jag uppgraderade till en Ortofon MC30 blev det problem eftersom den pickupen är större i höjdled , och dessutom har den väldigt låg "markfrigång". MC30:an nästan tog i i bakkant, och ljudet blev lite "murrigt" och livlöst.
Dessutom kunde man på de tysta partierna mellan låtarna höra ett "swoschande" ljud när puckarna passerade under pickupen när man spelade högt. Inget större problem vid normala lyssningsnivåer dock.
Designens seger över funktionalitet skulle man kunna säga... Har inte jämfört den mot andra Rega-spelare , men de två Thorens-spelare jag har idag är överlägsna Planet enligt min uppfattning, och jag är rätt säker på att även dagens Regaspelare är bättre än Planet-modellen.
|
|
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor
1218 Posts |
Posted - 2004/01/13 : 18:05:52
|
Den är ju snygg men enligt vad jag erfarit inget vidare bra. Ha den i hyllan och beundra den och köp en ny rega som du spelar skivor på. |
|
|
yahriel
Member
468 Posts |
Posted - 2004/01/13 : 18:06:25
|
Ah... det där låter ju inge vidare. Men det är klart, spelaren har ju några år på nacken. Får se om jag hittar någon nyare Rega spelare. |
Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com |
|
|
bostrowskij
RödaTråden vinnare
839 Posts |
Posted - 2004/01/13 : 18:39:17
|
RB200-armen i sig är inte dum annars , väldigt synd att den saknar VTA-justering. Till de nyare RB250 och RB300 finns en uppgradering i form av en krage att montera armen i som gör att höjden går att justera: http://www.tonearm.co.uk/1-vta-adjuster.htm Frågan är om den passar även den äldre RB200 ? |
|
|
bliss
Member
681 Posts |
Posted - 2004/01/13 : 18:46:25
|
rega kommer att visa upp två nya skivspelare i bristol den 20-22 februari!
bliss |
Oh by the way, which one's Pink? |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2004/01/13 : 20:24:00
|
bostrowskij: Synd bara att det inte funkar på 900 armen
Bliss: skall Du dit (hit)?? Behöver Du nå'nstans att kippa
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
bliss
Member
681 Posts |
Posted - 2004/01/14 : 11:31:18
|
mace: nej, tyvärr har jag inte möjlighet att åka dit :-(
bliss |
Oh by the way, which one's Pink? |
|