HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rega Planet skivspelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2004/01/13 :  16:21:13  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Hur står sig denna skivspelare idag mot nyare modeller från Rega? Hittade en begagnat som jag har "tjingat" tillsamman med en RB200 arm.

Skivtallriken ser ju helt klart annorlunda ut.


Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2004/01/13 :  16:53:10  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Jag hade en Planet tidigare och det är två problem med denna spelare:

1. Det är stor risk att spela 7" singlar eftersom "puckarna" sticker ut utanför skivans ytterkant, missar man när man sänker ner pickupen kan man slå sönder nål / pickup mot dessa puckar.

2. Det går inte att justera höjden på armen , vilket gör att man får fel vertikal spårningsvinkel ( s.k. VTA) med vissa pickuper. Det funkade fint så länge jag använde en Shure V15 IV , men när jag uppgraderade till en Ortofon MC30 blev det problem eftersom den pickupen är större i höjdled , och dessutom har den väldigt låg "markfrigång". MC30:an nästan tog i i bakkant, och ljudet blev lite "murrigt" och livlöst.

Dessutom kunde man på de tysta partierna mellan låtarna höra ett "swoschande" ljud när puckarna passerade under pickupen när man spelade högt. Inget större problem vid normala lyssningsnivåer dock.

Designens seger över funktionalitet skulle man kunna säga...
Har inte jämfört den mot andra Rega-spelare , men de två Thorens-spelare jag har idag är överlägsna Planet enligt min uppfattning, och jag är rätt säker på att även dagens Regaspelare är bättre än Planet-modellen.

Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2004/01/13 :  18:05:52  Show Profile Send Per a Private Message
Den är ju snygg men enligt vad jag erfarit inget vidare bra. Ha den i hyllan och beundra den och köp en ny rega som du spelar skivor på.
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2004/01/13 :  18:06:25  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Ah... det där låter ju inge vidare. Men det är klart, spelaren har ju några år på nacken. Får se om jag hittar någon nyare Rega spelare.

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2004/01/13 :  18:39:17  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
RB200-armen i sig är inte dum annars , väldigt synd att den saknar VTA-justering. Till de nyare RB250 och RB300 finns en uppgradering i form av en krage att montera armen i som gör att höjden går att justera:
http://www.tonearm.co.uk/1-vta-adjuster.htm
Frågan är om den passar även den äldre RB200 ?
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2004/01/13 :  18:46:25  Show Profile Send bliss a Private Message
rega kommer att visa upp två nya skivspelare i bristol den 20-22 februari!

bliss

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/01/13 :  20:24:00  Show Profile Send mace a Private Message
bostrowskij: Synd bara att det inte funkar på 900 armen

Bliss: skall Du dit (hit)?? Behöver Du nå'nstans att kippa

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2004/01/14 :  11:31:18  Show Profile Send bliss a Private Message
mace: nej, tyvärr har jag inte möjlighet att åka dit :-(

bliss

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000