HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 DIY stativ
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/01/13 :  01:45:07  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Eftersom det verkar svårt att hitta passande stativ till HFLS-1 (ganska stor) om man inte vil betala 5000:- (mer än högtalaren kostar) så har tanken på att göra egna dykt upp.

Hittade dessa i en annan tråd:

Någon som gjort något liknande?

Min tanke är att köpa 1st bänkskiva på K-rauta i EK (1295:-) denna borde räcka att göra något liknande. Tror det kan bli ganska bra om man oljar in dem och det borde bli en anständig vikt på dem också.

Har någon andra förslag eller synpunkter på ovanstående?

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/01/13 :  02:03:56  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Antar att det är mina ideér du tänker på...
Skulle rekommendera att köpa färdighyvlat virke istället för bänkskiva, det kommer jag att göra.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/01/13 :  02:36:35  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Zalve: Onekligen ett snyggt stativ, och de ser ju inte alls mycket ut för världen att tillverka heller. Har du någon färdig ritning på dem?

Hyvlat virke, det blir säkert snyggot också men blir inte det betydligt lättare än ex. massiv EK från en bordsskiva? Man vill väl ändå få upp lite vikt eller?? Det kanske blir stabila ändå?

*** Luleå Hockey ***
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/01/13 :  12:12:52  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det blir mkt sågande om du skall använda en stavlimmad ekskiva. 10 lika långa och breda bitar.
Detta kräver lite av sågen. Hade du tänkt att be brädgården såga den åt dig ?

Ingen ritning, ögonmått blir nog bra.

Det finns ett par svårigheter med stativen. Tex hur man gör infästningarna med skruv? Vilken skruv man skall använda? Förgängat? Hur fäster man bottenplattan ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/01/13 :  16:20:31  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Jag hade nog tänkt att antingen brädgården eller så en jag känner med hobby verkstad såga alla bitar så att få utsågat är inget problem. Kanske ändå använder virke, blir nog mkt. billigare och kan skrota skiten om det inte blir bra.

Har skissat på en ritning. Tänker nog främst limma ihop benen och "distanserna" sedan fästa topp och bottenplatta med skruv och lim och pressa ihop.

Tror det ska gå ganska bra att få ihop dessa stativ även om man självfallet kan råka på patrull. Kanske enklast att lämna ritningen till den jag känner med hobbyverkstan, han har såg, hyvel och massor av annat användbart tror inte det ska ta sån lång tid för honom så kostnaden ska nog ändå hålla sig en bra bit under "köpe" pris.

*** Luleå Hockey ***
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/01/13 :  16:45:52  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
OM man vet hur man skall göra med dessa "beskymmer" så fixar man nog ihop ett par på några timmar.
Ärligt! Fräs och planhyvel är ett måste. Jag tänker nog behandla mina träbitar INNAN jag sätter ihop den.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000