HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Intern skärming i lådan?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

knabsol
Member

164 Posts

Posted - 2004/01/12 :  10:23:48  Show Profile Send knabsol a Private Message
Jag tänker börja bygga två monosteg med LM3886 men tänkte höra lite hur det är med störningar och andra elakheter. Det kommer bli så att jag har strömförsörjning (toroid-trafo) och signaldelen i samma låda. Tyvärr är den tilltänkta lådan ganska trång så komponenterna kommer sitta ganska nära varandra, så behövs det skärmning? isåfall av vad? kopparplåt? Järnplåt för att skärma av trafon? Bör man dela av strömförsörjningen och signaldelen med en mellanvägg?
Tack på förhand!

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/01/12 :  21:53:36  Show Profile Send AndersP a Private Message
Toroider brukar inte störa så mycket. På bilder i hifi-tidningar av öppnade förstärkare sitter ibland trafon MYCET nära elektroniken.
Om jag vore du skulle jag ha gjort en "flyttbar preliminärmontering" i den låda som ska användas. Sen hade jag flyttat runt grejerna lite mellan lyssningarna tills det låter bra.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

knabsol
Member

164 Posts

Posted - 2004/01/13 :  09:18:08  Show Profile Send knabsol a Private Message
Ok! Det ska jag göra. Men rent generellt, hur skall olika elektriska komponenter skärmas? antar att typ en trafo bör skärmas med ett megnetiskt material som tex mjukjärn? med andra som tex kristaller och switchgrejjor bör kanske skärmas med kopparplåt? Tack för svaret iafl!
Tillbaka till lödångorna..
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2004/01/13 :  19:48:08  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
"hur skall olika elektriska komponenter skärmas? antar att typ en trafo bör skärmas med ett megnetiskt material som tex mjukjärn?"
-rent generellt skall man undvika magnetiska material, lämplig metall är s.k. my-metall, men det är svårt att få tag i samt lite mer kostsamt än helt vanlig kopparplåt som fungerar bra.

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000