HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 XLR och hörlurskabel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke_E
Member

118 Posts

Posted - 2004/01/12 :  19:27:54  Show Profile Send Micke_E a Private Message
Att RG62 och RG59 är bra kablar för analoglågnivå respektive digitala signaler vet väll dom flesta. Men nu skulle jag behöva en förlängningskabel till mina hörlurar så jag behöver en bra kabel (kontakter har jag redan). Dessutom så har jag planer på att börja använda balanserad överföring så jag vill ha tips på kabel som passar att användas med xlr kontakter.

Chipko
Starting Member

30 Posts

Posted - 2004/01/12 :  23:02:19  Show Profile Send Chipko a Private Message
Impedansen i en Coax-kabel kommer att påverka frekvenskurvan för dina lurar. Ett par lurar har en impedans på mellan 32-300Ohm (Brasklapp: i 90% av fallen). Ingången på en förstärkare ligger på flera 10-tals om inte 100-tals kOhm så där spelar kabelns impedans mindre roll (vi snackar fortfarande analogt). Ta istället en titt på Mikrofonkabel.
Go to Top of Page

Micke_E
Member

118 Posts

Posted - 2004/01/12 :  23:47:48  Show Profile Send Micke_E a Private Message
Jag menade inte att jag skulle ha en koaxialkabel till hörlurarna, jag vet inte vad jag ska ha för kabel, det är därför jag frågar (och för att få en bra sådan kabel som jag ska ha också då förståss). Är det microfonkabel man har till hörlurar?
Go to Top of Page

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2004/01/13 :  01:26:34  Show Profile Send Ionizer a Private Message
"Impedansen i en Coax-kabel kommer att påverka frekvenskurvan för dina lurar."

På vilket sätt då? innom de hörbara området alltså..

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page

Chipko
Starting Member

30 Posts

Posted - 2004/01/13 :  09:49:14  Show Profile Send Chipko a Private Message
Resistansen i luren ökar med frekvensen mer än i kabeln som i praktiken är oförändrad inom det hörbara området. Eftersom de bildar en spänningsdelare kommer spänningsfallet över luren att öka med frekvensen och på så vis ändra frekvenskurvan.

Ett exempel är Etymotics ER4 serie, enda skillnaden mellan de olika lurarna är ett motstånd per kanal som ändrar lurarnas karaktär. Mellan ER-4P och ER-4S är skillnaden 73Ohm, effekten av detta på frekvenssvaret kan ses på deras hemsida. www.etymotic.com
Go to Top of Page

944Driver
Member

159 Posts

Posted - 2004/01/13 :  10:48:55  Show Profile Send 944Driver a Private Message
En koaxialkabels impedans kommer inte att påverka alls vid audiofrekvenser. Den är helt enkelt lika nära noll som för alla andra kablar som kan vara aktuella i denna tillämpningen. Att sedan den karakteristiska impedansen av angiven till 50 eller 75 eller 93 ohm är en helt annan femma som man får börja ta hänsyn till när man ska använda kabeln till signaler med höga frekvenser.

//Magnus
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000