HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Volymkontroll uppför sig konstigt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke_E
Member

118 Posts

Posted - 2004/01/10 :  00:06:45  Show Profile Send Micke_E a Private Message
Jag kopplade ihop en liten volymkontroll nu på kvällen. Bara en vanlig potentiometer för att testa om det var mitt försteg som lade till lite konstiga störningar på hög volym (vilket det verkar vara). Men en konstig sak händer, när man säker volymen nästan helt så börjar ljudet plötsligt öka igen, någon som har en aning om varför det blir så? Jag har kopplat volymkontrollen som Rod Elliot gjorde i sitt projekt 37: http://www.sound.westhost.com/project37.htm dvs med en 1,5kohm resistor mellan utgången och jord.

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/01/10 :  07:26:15  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Löparen glappar inte? Kanske även kontakteringen glappar. Kolla att alla tre anslutningar funkar. Ta ett universalinstrument och mät att du har en jämn resistansändring. Har du kopplat rätt? Löparen till utgången?

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/10 :  07:57:17  Show Profile Send Flint a Private Message
Håller med peranders.
Jag hade samma problem nyss med en 100K-pott. Den var sliten och gick inte ner till noll. Ena kanalen slutade på 25 ohm och den andra på 134. Den på 134 ohm lät lite även neddragen till min.

1.5K på löparen till jord. Hmm... Det innebär ju att belastningen på matande steg blir det värdet (aningen lägre beroende på pottens värde) när du drar upp max volym. Nu är det ju sällan man kör så men ändå.
Go to Top of Page

Johannes
Starting Member

23 Posts

Posted - 2004/01/10 :  15:02:57  Show Profile Send Johannes a Private Message
Ja, håller också med ovanstående. Billiga potentiometrar verkar helt enkelt vara så dåliga. Jag har byggt en gainclone (enkel DIY-förstärkare), och min billiga ELFA-pot har väldigt olika volym för höger och vänster kanal vid låga volymer. Skaffa en bättre (100 kr och uppåt kanske) potentiometer så slipper du nog problemet.

/Johannes
Go to Top of Page

Micke_E
Member

118 Posts

Posted - 2004/01/10 :  22:48:58  Show Profile Send Micke_E a Private Message
Jo, det är ett annat problem. Resistansen verkar vara rätt olika mellan kanalerna, men det antog jag att det bara hade med låg kvalite på poten att göra.
Jag har mätt lite på en annan likadan nu, dom verkar vara logaritmiska trots att det stod linjär på påsen dom låg i. Så jag ska testa ta bort det där 1k5 motståndet och se om det blir bättre.
Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2004/01/13 :  01:03:21  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message
Jag har kört med ALPS ett par gånger och tycker INTE den är linjär mellan kanalerna. Den kostar ju ändå runt 150 spän! Vad ska man ha!?

Edited by - Ljudjesus on 2004/01/13 01:03:47
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/01/13 :  10:20:16  Show Profile Send UrSv a Private Message
Generellt sett så är logaritmiska pottar ganska dåliga vad gäller kanalbalans. Ett sätt att fixa det är att inte använda logaritmiska pottar utan linjära och sen göra dem "log" med hjälp av "Fake Law"-koppling (se Rod Elliots sidor under länken i första inlägget).

Två kommentarer:
Om du använder 100 K pot enligt ritning med motståndet på utgången skall den vara linjär och inte log. Motståndet är INTE 1.5 K utan 15 K (egentligen 22 K med hög belastning, läs artikel på sidan om Fake-Law).
Go to Top of Page

Micke_E
Member

118 Posts

Posted - 2004/01/13 :  13:09:02  Show Profile Send Micke_E a Private Message
Jo, jag vet att det skulle vara en linjär pot om man skulle koppla med det där motståndet men jag trodde som sagt att det var en linjär pot som jag hade.

Att det ska vara 15k har du ju faktiskt rätt i! Jag tycker iofs fortfarande att det ser ut som 1,5k när jag kollar snabbt på siffrorna.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000