HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dynaudio 52 SE
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MrOhm
Member

139 Posts

Posted - 2004/01/11 :  23:02:02  Show Profile Send MrOhm a Private Message
Någon som lyssnat på dessa? stor förbättring från gamla 52:an? är ritktigt sugen på denna, skall snart provlyssna denna men dela gärna av era erfarenheter.

//=)

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/01/11 :  23:11:48  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jag har hört dom! låter äckligt bra för pengara! och är definitivt en jätteförbättring över 52:an!!
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2004/01/11 :  23:16:30  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Har också lyssnat på dem, med bl.a. Audio Analogue elektronik och jag tror det var en Arcam 72t cd-spelare.

Tyckte diskanten var lite vass, vilket jag inte tycker att Dynaudio normalt har. Möjligen så var den inte helt inspelad. Diskanten var i alla fall i en helt annan klass än bas/mellanregisterelementen. Härligt informativ diskant. Märks att det kommer från en dyrare högtalare (1.4).

Sedan så lät det dessvärre lite för mycket låda. Lite inre stagdningar plus smalare och samtidigt djupare låda kanske skulle hjälpa

Men som alltid, lyssna själv.

Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39

Edited by - Kaleid on 2004/01/11 23:18:19
Go to Top of Page

MrOhm
Member

139 Posts

Posted - 2004/01/11 :  23:27:03  Show Profile Send MrOhm a Private Message
Halbermensch, förbättringarna var ju styvare baffel samt bättre stagningar har jag för mig. Borde i så fall låta mindre låda än 52:an logiskt sett, i så fall låter 52:an extremt mkt låda om du tycker att SE låter låda. Men i alla fall roligt att höra vad ni tycker.
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2004/01/13 :  15:28:51  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Icke SE behöver nödvändigtsvis inte låta mer låda. Elementen i SE versionen är bättre och klarar säkerligen högre dynamik, så därför måste lådan stagneras extra, vilket också har skett.

Måste påpekas att jag inte har hört 52:orna, men 42an har jag haft hemlånade under ett par dagar och blev föga imponerad.
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2004/01/13 :  15:53:38  Show Profile Send Klenkar a Private Message
dynaudio kräver bra elektronik!
dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/01/13 :  20:25:40  Show Profile Send filkingian a Private Message
Lyssnade på 52SE, drivna av Sparksteg och om jag kommer ihåg rätt Cayin pre. (hifimässan i malmö)och det lät som orgasm i mina öron

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2004/01/14 :  00:03:38  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag har lyssnat på 52SE en hel del, och jag tyckte absolut inte det lät låda om dom. Enorm förbättring jämfört med 52:orna, inte i samma liga.

Lät faktiskt oförskämt bra för det priset! Det släppte bra, hygglig bas, bra mellanregister och behaglig diskant. Målade upp en bra ljudbild och det lät avslappnat. Jämfört med t ex Audiovector m1 super och Monitor Audio Gold 10 så låter 52SE avsevärt bättre i mina öron.

Jag lyssnade på 52SE med Arcam fmj cd23t/Arcam A32 integrerad/nordost red dawn II kablage och med Rega Planet 2000 cd/rega mira3 integrerad/audioquest gibraltar och python kablage.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2004/01/26 :  20:57:53  Show Profile Send aplodon a Private Message
Har hört glunkas om att det kommer ett test, jämförelse mellan gamla 52 och 52SE, i nästa nummer av HiFi & Musik.

Har just beställt ett par 52SE. Har haft ett par hemma och jämfört med Wharfedale EVO 40 och Epos M12. En något udda samling!! mest styrd av det lokala utbudet. (EVO 40 är golvare, Epos M12 en prisklass under 52SE.) Den vanliga 52:an har jag aldrig hört.

52SE lät bäst av dessa, följt av Epos. De sistnämnda lät mycket bra för pengarna, hade mycket väl kunnat leva med dem.

Jag tycker Dynaudion har mycket bra diskant och mellanregister och den är väldigt bra på att ta fram små nyanser i röster och instrument. Det är t.ex. mycket njutbart att lyssna till Miles Davis trumpet eller John Coltranes saxofon i långsamma partier där de utnyttjar subtila nyanser i tonläge och volym.
Jag upplever ljudet som ganska mjukt och behagligt. Trots högtalarnas detaljrikedom hittade jag ingen skiva som lät illa med dem.
Är dock inte helt nöjd med basen. Det finns rejält med bas men den är något oartikulerad för min smak. Kan kanske avhjälpas med mer kraftfull förstärkning. Epos hade mer artikulerad bas helt i min smak, men som helhet var 52SE bättre.
Att diskanten låter vass stämmer inte med mitt intryck (varierar förstås med inspelningar och kringutrustning). Att det låter låda kan man möjligen finna antydningar till om man snabbt kopplar över från en golvhögtalare men det är i så fall extremt marginellt och inget jag överhuvudtaget reagerat på för övrigt.
Använd kringutrustning: förstärkare Audiolab 8000S, cd-spelare Cambridge D500SE.
Go to Top of Page

Telarc
Member

103 Posts

Posted - 2004/01/26 :  21:50:16  Show Profile Send Telarc a Private Message
P-E Audio i Västerås säljer ett par Dynaudio 52SE demohögtalare för 8.900:-
(http://www.peaudio.com/) Han har även grymt bra priser på andra prylar.
Go to Top of Page

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2004/01/26 :  22:37:59  Show Profile Send långhåret a Private Message
Även jag är intresserad av att provspela 52SE. Någon som har erfarenhet av hur trögdrivna dom är? Räcker det med 60W strömstarka måntro?

Musik...
Vad skulle man göra utan det?
Go to Top of Page

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2004/01/26 :  22:56:19  Show Profile Send aplodon a Private Message
60 W kan räcka. Funkar bra med min Audilab 8000S som har 60W nominellt. Har dock testats till ca 80W vid 8 ohm och ca 130W vid 4 ohm. Strömkapacitet ca 60-70 A.
Basen blir dock i mina öron något mjuk/blöt/mullig, vilket möjligen kan förändras med mer kraft. Detta är kanske bara en smaksak, andra som lyssnade hade inte samma uppfattning.

Så det är väl värt att prova.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000