HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Audiolab, vilka högtalare passar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2004/01/11 :  10:59:16  Show Profile Send aplodon a Private Message
Skall köpa nya högtalare och vill gärna ha tips på vad jag skall köpa.
Jag har en Audiolab 8000S förstärkare och en Cambridge D500SE cd-spelare.

Är det någon som äger en Audiolab eller dess efterföljare TAG McLaren 60 och kan ge tips på passande högtalare? Det är förstås även intressant att få veta vad som inte matchar förstärkaren.

Budget upp till 15 000 kr , men kan nöja mig med ca 5000 om skillnaden är försumbar.
Har ej bestämt mig för om jag skall ha golv- eller stativhögt. Rummet är 3,5 x 5.5 m.

Lyssnar mest på rock (progressiv) men även jazz, opera, klassiskt.

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2004/01/14 :  17:07:51  Show Profile Send aplodon a Private Message
Är det verkligen ingen som äger/har ägt, känner någon som äger/har ägt eller i övrigt vet något om Audiolab??
Go to Top of Page

audiojan
Member

91 Posts

Posted - 2004/01/14 :  17:32:00  Show Profile Send audiojan a Private Message
Har hört Audiolab integrerade förstärkare för rätt många år sedan. Om jag kommer ihåg rätt så är ljudet tippat lite uppåt, balansera systemet så att det inte blit alltför ljust. Titta på kablar och högtalare som inte drar åt det ljusare hållet. Dessutom tycker inte Audiolab förstärkare om en alltför kompliserad last, så håll känslighet, motstånd och fasvridning inom normalt område, så funkar det.

Som vanligt så gäller det att lyssna hemma i ditt rum och med resten av ditt system.

"Plötsligt slog mej tanken att mitt tak är någon annas golv"-Nils Ferlin
Go to Top of Page

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2004/01/14 :  21:21:15  Show Profile Send aplodon a Private Message
Tack audiojan för svar.

Apropå det här med högtalarlast. Läste i en gammal recension i HiFi Choice att Audiolab 8000S ger 78W vid 8 ohm och 128W vid 4 ohm (uppgiven effekt 60W vid 8 ohm). Man skriver även: "The amplifier would, I´m sure, quite happily drive more difficult loads."

Jag är inte så insatt i det tekniska men har för mig att det som är viktigt för att driva "tröga" högtalare är effekt och strömstyrka.

Hittade nedanstående resonemang i en annan recension och vet inte om det håller rent tekniskt/fysikaliskt, men om det håller så förefaller det som om även strömstyrkan är ganska bra.

"There is a 4 amp fuse in the back. That means that if one had access to an AC wall socket that provided and could maintain an honest 120 volts (a realistic possibility), the amp could draw a total of 480 watts from the wall continuously before blowing the main fuse. Unless somebody incompetently assigned the fuse rating, the step-down transformer should accommodate quite a bit of current."
Go to Top of Page

audiojan
Member

91 Posts

Posted - 2004/01/14 :  21:30:35  Show Profile Send audiojan a Private Message
Säjer inte att det är fel, bara det att om lasten blir allför svår så tappar förstärkaren kontrollen. Ta t.ex. mina Magnepan 1.6. I princip ett 4ohm motstånd, modifierat med delningsfiltret, men kräver mycket ett strömstarkt slutsteg eftersom basen annars blir tunn.

Tommy säjer ju tydligt att han rekommenderar en förstärkare med alltför klen nätdel till sina Mumma Audio Mosen. Audiolab skulle nog utan som helst problem driva dessa med ablomb. Som jag sa, om du håller dej utanför det extrema så kommer det att låta rätt bra.

"Plötsligt slog mej tanken att mitt tak är någon annas golv"-Nils Ferlin
Go to Top of Page

HMartin
Member

119 Posts

Posted - 2004/01/14 :  23:46:09  Show Profile Send HMartin a Private Message
Har inte någon erfarenhet av 8000S, har dock lyssnat en del på de äldre 8000a (int) och 8000m (monosteg). Som jag minns det fungerade de ganska bra med de flesta hägtalarna som var någorlunda lättdriva. De tyckte dock inte om svåra fasvinklar och låga impedanser. Goda erfarenheter har jag haft med de gamla B&W matrix högtalarna (805,802). Minns också att de för ca 10 år sedan brukade rekommenderade Epos och Monitor Audio högtalare till Audiolab. Vet dock inte om Epos [www.epos-acoustics.com] finns i sverige för ögonblicket. Så det bästa rådet är nog fortfarande att du lyssnar själv, dock skulle förmodligen t.ex. ett par Monitor Audio Gold Ref-10 vara ett bra val inom din budget.

Lycka till.
Go to Top of Page

trippelbogey
Member

159 Posts

Posted - 2004/01/15 :  09:44:23  Show Profile Send trippelbogey a Private Message
Eller Monitor Audio S8.
Testa oxå Audiovector M 3 super
Go to Top of Page

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2004/01/16 :  23:13:55  Show Profile Send aplodon a Private Message
Tackar så mycket för svaren (tar gärna emot fler).

Hur förhåller sig Dynaudio 52 SE till de högtalare som rekommenderats ovan (Monitor Audio, Audiovector, Epos, B&W matrix 805/802)
Go to Top of Page

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2004/01/19 :  19:06:03  Show Profile Send aplodon a Private Message
Fortfarande inget svar från någon som äger/har ägt en Audiolab. Är de så sällsynta??

Edited by - aplodon on 2004/01/20 16:06:16
Go to Top of Page

Rhino
Member

67 Posts

Posted - 2004/01/20 :  17:41:35  Show Profile Send Rhino a Private Message
Jag har ett Audiolab försteg Den utan remote men det var väl slutsteg/integrerade du var ute efter
Go to Top of Page

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2004/01/26 :  22:18:25  Show Profile Send aplodon a Private Message
Det blev ett par Dynaudio Audience 52SE. Vad jag tyckte om dem finns bl.a. här http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=24281&SearchTerms=

Rhino:
Såg en diskussion i en annan tråd om vilket som var viktigast för ljudet - försteg eller slutsteg - så jag vet egentligen inte vad jag menar.
Så även om jag redan bestämt mig så vore det kul att höra dina erfarenheter av audiolab.

HMartin: Tipset om Epos var nog inte dumt. Har testat ett par hemma samtidigt med 52SE och de lät mycket bra. Valet var inte lätt men till slut vann Dynaudio tack vare mer detaljer och nyanser i diskant och mellanregister. Tyckte dock bättre om basen hos Eposen men tyvärr går det ju inte få allt man önskar.
Vad gäller lasten hos dessa båda högtalare var den ungefär likvärdig. Jag fick vrida upp volymen en aning när jag bytte till Epos.

Tyvärr är det så att mitt val mycket har styrts av det magra utbudet där jag bor (förmodligen inte helt ovanligt utanför storstadsregionerna). Hade gärna lyssnat på Monitor Audio, Audiovector och B&W.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000