Author |
Topic |
|
krorre
Semester på egen begäran
294 Posts |
Posted - 2004/01/11 : 21:17:10
|
Jag kommer att köra med bitumen + gullfiber till mina hfls-1 (antagligen). Frågan är väl om det finns någon konkurrent till glasfiber. Hur fungerar stenullen? Nackdelarna är väl att dessa kan klia osv.
Men det är väl gullfiber som ger absolut bäst resultat eller? Funderade på fårull, men det verkar bli lite struligt. |
Edited by - krorre on 2004/01/12 05:48:28 |
|
subside
Member
101 Posts |
Posted - 2004/01/12 : 06:30:26
|
Tror inte du behöver oroa dej så mycket om vad du stoppar i lådan. Det är praktiskt taget omöjligt att höra någon skillnad, åtminstonde enligt mina erfarentheter och öron. Visst det går höra skillnad mellan en låda med eller utan dämpningsmatrial men skillnad på olika dämpningsmatrial? Nej. |
Edited by - subside on 2004/01/12 06:31:23 |
|
|
holmgrenstefan
Member
390 Posts |
Posted - 2004/01/12 : 18:46:00
|
Jag brukkar köra med den stoppning som är i kuddar bilig och fungerar fint kliar inte heller.jag skulle inte köra med glasull i en högtalare kan tämka mig at de små fibren kan sabba ifall dom landar på fel ställe.i mina större högtalare är dämpningen otroligt viktig.blir det för mycket spelar dom ingen bas och för lite blir den fladrig.men det har mest av lådkonstroktionen att göra.en valig portad låda bör inte det göra så mycket med. |
[size=1]driver R.A.L
|
|
|
TQWT
Member
53 Posts |
Posted - 2004/01/12 : 19:26:41
|
Jag håller inte riktigt med att fyllmaterialet inte spelar någon roll. I "Loudspeaker design Cookbook" så finns en serie mätningar på olika material, glasfiber, acoustic foam, Dacron och Acousta-stuf i sluten låda. Det är skillnader på flera dB mellan olika konfigureringar, detta borde höras. Jag tycker själv att jag kan höra skillnad till och med när man bara klär väggarna som i en bas reflex. Jag provade en gång med sån där profilerad skumgummi (ala äggkartong) och det lät faktiskt riktigt illa. Jag tror inte det bara beror på den upptagna volymen, för jag ersatte med annat material, samma tjocklek och det lät mycket bättre. |
|
|
AndersP
Member
1563 Posts |
Posted - 2004/01/12 : 21:45:07
|
TQWT: Om du kollar i kapitlet om fyllning av en basreflexlåda ser du att det är bara marginala skillnader på olika material och fyllnadsgrader. |
Linkwitz Orion Center: Ino Audio piM Surround: 6 x Ino Audio a2 |
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2004/01/12 : 22:43:23
|
även med ett så fjuttigt, i mitt tycke!, material som acoustilux/dämpvadd får man ganska stora skillnader. nedan 3 mätningar på samma basreflexlåda, en med inget dämpvadd och två med samma mängd dämpvadd men med olika placeringar:
samma som ovan men med elektrisk fas presenterad (kan vara lättare att se avikelser, men kanske inte i detta grötiga fall):
samma låda och element som ovan men nu med pluggad port. notera "impedansknickarna" vid 400hz och 800hz... vilket beror på stående vågor i lådan, lådans inre höjd är 43cm, vilket är halva våglängden vid 400hz...
här är samma mängd dämpvadd placerad i lådan som för basreflexmätningarna. stående vågorna är dämpade
(allt mätt med 24f/okt) |
sound pollution |
|
|
krorre
Semester på egen begäran
294 Posts |
Posted - 2004/01/12 : 23:47:11
|
Jag tolkar AndersP´s och Celefs svar som om att det i en basreflex har lite betydelse om man väljer att dämpa med gullfiber, eller annat smidigare material. |
|
|
AndersP
Member
1563 Posts |
Posted - 2004/01/13 : 00:14:18
|
Det var ungefär så jag menade. |
Linkwitz Orion Center: Ino Audio piM Surround: 6 x Ino Audio a2 |
|
|
krorre
Semester på egen begäran
294 Posts |
Posted - 2004/01/13 : 00:43:07
|
Optimera, har inte dom något trevligt att dämpa med, men som inte kliar och har andra otrevliga egenskaper? |
|
|
|
Topic |
|