HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 The Byrds...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2004/01/11 :  15:03:00  Show Profile Send Magnuz a Private Message
...ska ni ju lyssna på. Det gjorde jag i morse och kom än en gång att tänka på att de verkar vara sorgligt underskattade. De har ju hamnat i skuggan av storheter som Beatles, Stones och Dylan, men jag anser att de helt klart hör till 60-talets verkligt stora. Ljudkvalitetsmässigt är väl det mesta inte något att hänga i julgranen, men vem bryr sig? Musiken är ju kanon och sträcker sig över så skilda genrer som pop, psykedelia och country-rock. Gillar man det sistnämnda bör man lyssna på "sweetheart of the rodeo", gillar man psykedelia kan man prova "5D" och gillar man popstuket borde väl "Turn!Turn!Turn!" passa bra. Som sagt, en liten rekommendation bara, jag kan tänka mig att det finns många, särskilt yngre, som annars inte vet vad de går miste om.

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/01/11 :  22:44:15  Show Profile Send svejk a Private Message
Gillar dom och deras tolvsträngade Rickenbacker sound. Om ca 100 dagar, den första riktigt fina vårdagen spelar jag Mr Tamborine Man med Byrds och är så lycklig. En egen liten tradition sedan många år.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2004/01/11 :  23:07:39  Show Profile Send Joe a Private Message
Håller med dig Magnuz. Äger visserligen bara en samlingsplatta med dem men gillar den skarpt.

I'll see you on the dark side of the moon....
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2004/01/12 :  08:31:52  Show Profile Send JesseX a Private Message
Har själv de flesta av deras skivor. Flera av deras skivor från sent 60-tal säljs för 39 kr på CDON. En av mina favoriter är "Dr. Byrds och Mr. Hyde". Den är kanske inte deras mest "poppiga" skiva men den innehåller flera riktigt bra låtar. "Ballad of Easy rider" var en större framgång kommersiellt men av någon anledning känns den
inte lika övertygande (även om det finns flera kanonlåtar där också).

En live-platta finns också med bland de billiga skivorna. Den är helt nyutgiven men innehåller arkiv-material från 1969. Konserten är från turnén i samband med att "Dr. Byrds och Mr Hyde" släpptes. Om man gillar den skivan är därför live-albumet också bra. Samtidigt är live-skivan nog mer för inbitna fans än för den nyfikne (även om det förstås är en bra platta hur som helst).

Av de övriga skivorna med Byrds är debutplattan riktigt bra även om den är lite tidstypisk till sin utformning. Gene Clark var ju med på den tiden och det tillför ju en hel del, inte minst låtmässigt.
De tre skivor som kom efter debutplattan är bra och lite i samma stil.

Två andra skivor som kan rekommanderas är "Sweetheart of the rodeo" och "The notorious byrd brothers". På "Sweetheart" gör Gram Parsons en riktigt storartad insats och "Notorious" är poppigt producerad av Gary Usher. Båda de skivorna har en lite egen identitet och är därför intressanta.
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2004/01/12 :  19:00:53  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Gene Clark's "No Other" är ju en kanonlåt ,har bara hört låten men jag såg att plattan kom nyligen som återutgåva , är den värd ett köp i övrigt?

Svejk,
Kul tradition ! Själv brukar jag spela Beach Boys "California Girls" när vårsolen tittar fram.
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2004/01/13 :  17:08:42  Show Profile Send JesseX a Private Message
White Light är den absolut bästa skivan med Gene Clark. Innan du skaffar något annat bör du skaffa den.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/01/18 :  22:55:51  Show Profile Send brumel a Private Message
Gene Clarke skrev många av mina favvolåtar med Byrds. "The world turns all around her" är ju superbra. Helt i klass med det bästa på Beatles Rubber Soul. Runt -67 dyker dock mitt intresse kring gruppen. Gillar gitarrpop. Inte country-stuket som följde.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000