HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad i..?!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/01/11 :  01:56:55  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Tyvärr är ju en del prylar totalt felkonstruerade, oavsett pris - Bullet Plugs är ett exempel på dyrt och felkonstruerat, åtminstone för den som läst en del om EMC.


Läste detta på faktiskt.se

Är Eichmanns snack bara bluff och båg? Hur kan det då komma sig att mina gamla signalkablar Supra EFF-ISL skickade igenom signalen från min cdspelare klart hörbart bättre, modifierade med bullet plugs, till förstärkaren än vad de gjorde med supras egna kontakter?
Jag vet många (här på hififorum)som har upplevt klart hörbara förbättringar med bullet plugs i jämförelse med andra kontakttyper.

Någon som har något att tillägga? jag blir så förvirrad...kan man inte få lita på sin hörsel någon gång?

Mvh,

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/01/11 :  02:02:54  Show Profile Send sampix a Private Message
Med tanke på vart någonstans du har hittat det påstående så får man väl ta för givet att de menar att bulletplugs inte mäter tillräckligt bra. Eller så är det kanske placebo?
*suck*

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2004/01/11 :  02:03:21  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Lita på din hörsel du, sen kan alla teoretiker säga vad de vill...

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2004/01/11 :  02:03:43  Show Profile Send ekman a Private Message
det är nog mer faktiskt.se man inte kan lita på ska du se
Go to Top of Page

Elusive
Member

78 Posts

Posted - 2004/01/11 :  02:28:23  Show Profile Send Elusive a Private Message
Någon som har något helt världelöst att tillägga?

jag blir så förvirrad...kan man inte få ha sin åsikt någon gång?

www.gathering-of-whining-hifi-bitches.com

Klicka! Massor av roliga påhopp på LTS, Jorma, Elgiganten, Krell, Proson, Öhman, Expert, NAD, AudioPro...och många många fler!



Sponsrat av Stiftelsen för Respekt.
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/01/11 :  02:34:40  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Skönt att höra era åsikter gott folk!
En del på faktiskt.se upplever man ibland som "där folket hänger som vet och kan bäst inom alla områden av hifi"....

Mvh,

Go to Top of Page

frauxm
Member

101 Posts

Posted - 2004/01/11 :  02:41:07  Show Profile Send frauxm a Private Message
quote:
Någon som har något helt världelöst att tillägga?

jag blir så förvirrad...kan man inte få ha sin åsikt någon gång?

www.gathering-of-whining-hifi-bitches.com

Klicka! Massor av roliga påhopp på LTS, Jorma, Elgiganten, Krell, Proson, Öhman, Expert, NAD, AudioPro...och många många fler!




Jag är nog mer för plockepinn än schack...

Edited by - frauxm on 2004/01/11 02:42:28
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/01/11 :  03:30:32  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
"Felkonstruerat" är ett vagt ord i detta sammanhang. Det är "Felkonstruerat" med utgångspunkt från personens preferenser. Vilka dina preferenser är och vad du tycker låter bra (och därmed är "rättkonstruerat") är en helt annan sak (men det behöver inte vara det, en annan sak alltså).

Att man får lyssna själv och bilda sig en uppfattning är helt OK - i alla fall här på "mångfaldens forum"!

mvh
// Pär Engelholm
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2004/01/11 :  14:39:26  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Det är "Felkonstruerat" med utgångspunkt från personens preferenser."

Så var det inte i det här fallet, det var (enligt den som skrev det) felkonstruerat med utgångspunkt från gängse teorier om elektromagnetiska störningar o.dyl.. Personen ifråga hade inga preferenser och påstod heller inte det, eftersom han inte testat produkten. Att något är felkonstruerat enligt en eller annan teori betyder ju inte att man inte kan gilla de eventuella ljudförändringar som blir resultatet.

"Med tanke på vart någonstans du har hittat det påstående så får man väl ta för givet att de menar att bulletplugs inte mäter tillräckligt bra."

Varför skulle någon mena det? Det framgår ju alldeles utmärkt av citatet vad det handlar om. Jag förstår inte riktigt det här med att man ska påstå att vissa bara bryr sig om mätningar, äevn om de aldrig påstått något sådant.

"det är nog mer faktiskt.se man inte kan lita på ska du se"

Ett ganska märkligt påstående. Tycker du det verkar särskilt vettigt att lita på ett webforum överhuvudtaget? Jag menar, vem som helst kan ju göra vilka inlägg som helst på ett webforum. Jag skulle ju t.ex. kunna göra ett inlägg här där jag påstår att nya forskningsrön har visat att månen är en schweizerost, skulle du lita på det?
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/01/11 :  15:05:19  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
VAd jag inte förstår är hur man kan uttala sig om att en produkt är felkonstruerad, när om man inte själv har provat den ?!

Har inte historien visat att flera saker varit felaktiga, men ändå fungerat bra och blivit succer ?`!

Må hända att produkten är felkonstruerad i avseende med EMC - Gör det nåt om produkten i detta fall låter bättre ?!


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/01/11 :  15:35:19  Show Profile Send matson a Private Message
quote:
VAd jag inte förstår är hur man kan uttala sig om att en produkt är felkonstruerad, när om man inte själv har provat den ?!


Om en bil har alla hjulen på samma sida, måste den då testas innan man kan säga att "det där verkar inte helt okej"?

quote:

Har inte historien visat att flera saker varit felaktiga, men ändå fungerat bra och blivit succer ?`!


Antingen har dom ju inte funkat till det dom var konstruerade för, eller så var dom inte felkonstruerade.

quote:
Må hända att produkten är felkonstruerad i avseende med EMC - Gör det nåt om produkten i detta fall låter bättre ?!

Om "bättre" kan betyda vad som helst, så kan man ju lika gärna säga att den låter "sämre".....


Mvh
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2004/01/11 :  15:56:42  Show Profile Send JM a Private Message
Jag har inte testat några "Bullet Plugs",och jag vet inte om dom är felkonstruerade. Men jag tror att man kan få bättre ljud när man har varit på kablar och lött och haft sig. Man får bort lite oxider o dyl... Därför kanske man kan tycka att det låter bättre när man har bytt kontakter. Oavsett vad man har bytt till.. Dessutom så "spetsar man ju öronen" lite mer när man har bytt ut ngt ! Det är mycket psykologi som spelar in också !

Visst går bilen bättre när den är nytvättad ?

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2004/01/11 :  16:08:44  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
JM --> Klart att bilen går bättre när den är nytvättad!!!...*asg*...

Att lita på sina öron snarare än sunt förnuft, mätningar och elementär fysik är att leva i en lögn.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/11 :  16:18:34  Show Profile Send Flint a Private Message
Pinhead
Menar du att du väljer ljudutrustning mer efter hur det mäter än hur det låter?
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2004/01/11 :  16:53:29  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Flint --> Jag väljer min anläggning efter sunt förnuft, mätningar och elementär fysik. Detta har inte svikit mig än.

Sunt förnuft: Jag kräver dubbling av effekt vid halvering av impedans från mina slutsteg. Inget annat accepteras. Vidare vill jag ha laststabilitet ner till 1 Ohm (helst lägre). Det finns inga genvägar till hög trohet; ren och mycket kraft.

Mätningar: Silver är det ämne (bortsett från supraledare) som leder elektricitet absolut bäst av alla, även efter sulfidering (vardagligt felaktigt kallat oxidering).

Elementär fysik: En lådhögtalare kan aldrig låta så naturligt som en renodlad elektrostat/magnetostat, beroende på att lådresonanser inte går att komma bort från.

Anläggning: Wadia 6i, Muse Model Eight, Krell MDA-300, Krell KMA-200, Krell HTS-1,Magnepan MG-1 (tungt modifierade), kablage i rent silver, solida eller silverplätterade kontakter.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm

Edited by - Pinhead on 2004/01/11 17:01:47
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/01/11 :  17:10:14  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Att lita på sina öron snarare än sunt förnuft, mätningar och elementär fysik är att leva i en lögn.


Ursäkta om jag säger detta, men jag tycker detta är ett sorgligt sätt att se på Hifi. Vad är det för fel att lita på sina öron? Det är trotsallt dem vi lyssnar med..

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2004/01/11 :  17:24:07  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Sampix --> Du behöver inte be om ursäkt. Alla har vi våra åsikter, mål och insikter. Felet med att lita på våra öron är bland annat att hörseln är ett av våra svagaste sinnen, och precis som JM säger; "Visst går bilen bättre när den är nytvättad".

Jag förstår i och för sig inte det "sorgliga" i min åsikt. Min strävan är att få en anläggning som kan representera verkligheten så trovärdigt som det bara går (på min budget). Är det sorgligt?

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm

Edited by - Pinhead on 2004/01/11 17:27:41
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/01/11 :  18:14:35  Show Profile Send matså a Private Message
Men Pinnhead, du lyssnar väl också för att höra om apparaten passar dig? Verkar jättetrist och inte testlyssna på apparaten. Tycker det verkar trist att mäta utan testlyssnar hellre. Men det är jag det och jag är en knasboll.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2004/01/11 :  18:34:57  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
matså --> Krell-monoblock är ingenting man släpar fram och tillbaka; c:a 50 kg/st, så mitt svar är: Nej, jag lyssnar inte alltid på det jag handlar. Däremot spenderar jag många timmar att läsa om produkterna. Allt från rescensioner till användaråsikter, testdata, etc.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm

Edited by - Pinhead on 2004/01/11 18:35:48
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/01/11 :  18:39:52  Show Profile Send matså a Private Message
Jo jag läser också recensioner men det är ju ändå en själv med sina öron som avgör till sist.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/11 :  18:40:09  Show Profile Send Bravo a Private Message
Att något anses fel betyder många ggr. att någon har tänkt annorlunda än gemene man, därför anser de flesta att det är fel.
Om jag visste hur många ggr. dessa "fel" senare har ansetts rätt vore jag nog rätt rik.

Bravo
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/01/11 :  19:34:17  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Så var det inte i det här fallet, det var (enligt den som skrev det) felkonstruerat med utgångspunkt från gängse teorier om elektromagnetiska störningar o.dyl.. Personen ifråga hade inga preferenser och påstod heller inte det, eftersom han inte testat produkten. Att något är felkonstruerat enligt en eller annan teori betyder ju inte att man inte kan gilla de eventuella ljudförändringar som blir resultatet.

Precis! Min poäng var att "felkonstruerat" inte är entydigt att "denna skall du inte ha!". Felkonstruerat är relativt ett mål, en tänkt princip eller något. Hurvida det är "allmänt fel" är en annan sak.

// Pär
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2004/01/11 :  22:06:25  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message

"Sunt förnuft: Jag kräver dubbling av effekt vid halvering av impedans från mina slutsteg. Inget annat accepteras. Vidare vill jag ha laststabilitet ner till 1 Ohm (helst lägre). Det finns inga genvägar till hög trohet; ren och mycket kraft."


Då finns det antagligen ingen förstärkare under 10-15000:- som låter bättre än NAD Det är väl det ända märket som kan prestera dom mätningarna i den prisklassen Inget ont om NAD, vissa modeller låter riktigt bra, men det finns en hel skräll dus med andra förstärkare som inte mäter lika bra men låter strålande.....
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/01/11 :  22:15:32  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Ordet "felkonstruerad" används av vissa mycket gärna och ofta slarvigt. Mycket, mycket sällan skriver denna person VAD som är fel och gör han det -som i det här fallet - så är det alltid ett mycket smalt perspektiv som används. Med andra ord visar det nästan alltid på författarens EGEN okunskap och bristande ERFARENHET om frågan som berörs.
Letar man hittar man alltid en motstående ståndpunkt som OCKSÅ säger att det som person 1 säger är rätt är helt fel.

Exempel från denna tråd: Jag skulle inte kunna tänka mig att ha magnetostater eller dylika högtalare eftersom de inte får stopp på elementen. Dessa resonanser döljer detaljer och ger högtalarna ett plåtliknande ljud med min musik.

Be alltid den som säger att något är "felkonstruerat" att specificera VAD som är fel. Läs kritiskt. Vet han verkligen något och löser han hela problemet?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2004/01/11 :  22:28:50  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Jonas Nilsson --> Om du läser ett av mina tidigare inlägg så ser du min anläggning. Nad är nog mer än ett par snäpp under det jag kräver.

Micke Y --> Elementen??? En magnetostat har inga element...

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm

Edited by - Pinhead on 2004/01/11 22:30:28
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2004/01/11 :  22:35:50  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Jo, men för dom som inte har dom pengarna
Räcker det med att den klarar 2 eller 4ohm då
Eller är det andra mätkrav som träder in
Fungerar bara din "Sunt förnuft teori" i vissa prisklasser
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.43 sekunder. Snitz Forums 2000