HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 DIY-högtalare för max 3000 kr
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2004/01/10 :  11:43:45  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Hej!

En kompis till mig behöver bl.a. nya högtalare till sin anläggning ("70-talet ut - men vad ska in!?"-tråden). Hela byggets kostnader ska insummeras, så man kan tänka sig att element och filter max får ligga på runt 2000 kr. En fundering vi har är att bygga med Seas Coaxial-element (Antingen P17RE eller T18RE).
Då behövs väl inga pengar läggas på delningsfilter, eller!?
På HifiKit rekommenderade de Acoustic Excellent 995:-/st för element och filter. Det kan ju också vara ett alternativ, men det finns ju säkert många fler lösningar på detta problem, har ni några ideér eller tankar så framför dem gärna! På HiFi-tråden fick jag bl a tips om B&W's stativaren DM303, den ligger inom prisspannet. Men om man bygger själv vad är det då som gäller!?

tack på förhand

//Kalle

Stereo Audio

Edited by - Stereo Audio on 2004/01/10 11:44:17

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2004/01/10 :  12:11:51  Show Profile Send knoxville a Private Message
HFLS-1 kostar ca 3000 att bygga.

Spelar skjortan av det mesta upp till 10 000kr iaf.

Börja följa Peguls bildrepotage. Funkar kanon som byggnadsguide.

/Knox

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

Cheiron
Starting Member

43 Posts

Posted - 2004/01/10 :  16:26:51  Show Profile Send Cheiron a Private Message
Audiopro Focus SA4 eller SA5 skulle jag rekommendera.

SA4 kostar ca 2000kr/paret och SA5 ca 3200-3500kr paret. Dessa högtalare har Seas metalldome (med neodynium magnet) som diskant och vifa bas/mellan. Svårt att hitta nått som slår dessa upp till det dubbla priset. Lådorna är byggda i tjock MDF och filtret håller mkt hög kvalité.
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/01/10 :  16:33:32  Show Profile Send matson a Private Message
Det behövs filter till Seas coaxelement!

Mvh
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2004/01/10 :  17:43:05  Show Profile Send knoxville a Private Message
Kan ju bara nämna att HFLS-1 spelar i en helt annan dimension är Audio Pro Black Diamond. Och den tycker jag låter bättre än SA4 och SA5...

Fast du måste ju bygga dem själv. Men det är ju nästan det roligaste... De blir ruskigt stabila och snygga. Väger ca 13 kg styck och ser inte ut att vara hemmabyggen (om man fanérar)

Skall du köpa skulle jag säga hellre B&W än Audio Pro. Mer krut i B&W och mindre essig diskant. DM303 är helt ok för priset.

/Knox

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2004/01/10 :  19:18:50  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Ok, ska kika lite på de där AudioPro vad de är för något. Jag har sett att man kan få Black Diamond för 3000 nu. Om jag inte misstar mig har SA-5 fått ganska bra kritik i High Fidelity också? Får så klart också kolla med min polare vad han tycker, HFSL-1 kan ju vara ett alternativ men då behöver man löda egna delningsfilter och jag har inte testat det förr, kanske är bäst att testa det på något åt en själv först?
//Kalle

Stereo Audio
Go to Top of Page

period
Member

188 Posts

Posted - 2004/01/10 :  22:36:56  Show Profile Send period a Private Message
Instämmer med Matson om att det behövs filter till SEAS coax-elemnent. Dessa element är ju två element i ett så att säga.

Jag håller själv på med ett centerkanal-bygge bestående av ett SEAS T18RE. Detta bygge är inspirerat av Tony Gees projekt USB på http://home.hetnet.nl/~geenius/USB.html

Kan inte ge något lyssningsintryck än då ekonomin för tillfället är skral och jag inte har haft råd att köpa komponenter till filtret...

Mvh // Per
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/01/11 :  03:08:51  Show Profile Send brumel a Private Message
Man behöver en lättfiltrerad bas och diskant. Sådana är enligt egen och andras information avdelningen basar Peerless 145 csx (500 kr) Vifa P13 och Vifa P17; diskanter Peerless 100DT (välkänd softdome 225 kr) Peerless CT62 (kondiskant 200kr) Seas H534 (aludome 350kr).
Genom att välja "lätta" element kan kostnaden för filterkonstruktion minskas. Vill man absolut slippa filter finns det kvalitativa bredbandare för en tusenlapp eller mindre.
Lådan behöver ej vara särskilt märkvärdig. Det viktigaste är att den är tät (minskar systemets förluster) och rätt dimensionerad.

Hifiarkeologen

Edited by - brumel on 2004/01/11 03:22:21
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2004/01/11 :  12:40:57  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
period: jag har hittat samma länk som dig, något i den stilen kan vara aktuellt om man bygger med ett koax. element! Räcker det i såna fall med första ordningens filter när de sitter så nära varnadra elementen, eller ska man då dela jättebrant!? Hur hade du tänkt göra?

brumel: jag är inte så insatt i delningsfilter, menar du mindre komponenter eller att man får lika bra resultat utan att köpa "top-of-the-line"-komponenter? Vet du någon rekommendabel bredbandare? Lådan borde dock inte vara något problem för mig (finishen i sådana fall)!

//Kalle

Stereo Audio
Go to Top of Page

period
Member

188 Posts

Posted - 2004/01/11 :  13:38:17  Show Profile Send period a Private Message
Stereo Audio: Dina filterfunderingar är jag inte rätt man att svara på... Jag vet tillräckligt mycket om filter för att veta hur lite jag egentligen vet om filter.... Jag tänker använda det seriefilter som Tony Gee själv har tagit fram, blir nog både bäst och enklast för min del.

Angående bredbandare: Jag har mycket bra erfarenhet av Fostex 3-tummare (FE87) som jag använder som datorhögtalare, de låter mycket imponerande tycker jag. En större Fostex-modell kanske vore något?

Mvh // Per
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2004/01/11 :  16:44:27  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Period: Jag frågade en kille på Hifikit (via telefon) efter att ha kollat på Fostex, hur de står sig mot en vanlig tvåvägare, han menade att det är ganska mycket basfattigare och mer diskantrika. Det lät på honom som att i alla fall han inte var så förtjust i modellerna. Men jag har ju också läst mycket bra saker om Fostex på olika ställen så det är värt att undersöka.
På Hifikit har de ju en modell som heter Fostex FE 127E, den är nästan på fem tum och kostar ca. 700 kr. Sedan kostar 6,5" en dryg tusenlapp.
Det som frestar är ju att slippa filterkostander och att det blir så enkelt! Man kanske skulle kunna bygga fostex med 2 st 3" i varje låda, det borde ju bli jättekompakt och smidigt, och det håller sig inom budgeten för min vän!
Det kanske blir lite basfattigt, men om man senare kompletterar med en basmodul, kan det ju säkert bli riktigt bra!

//Kalle

Stereo Audio
Go to Top of Page

period
Member

188 Posts

Posted - 2004/01/12 :  01:34:28  Show Profile Send period a Private Message
Ja, 87:orna spelar ju inte direkt någon bas (åtminstone inte i mina små slutna lådor), de faller av ganska tidigt, de kan ju inte heller flytta något vidare mycket luft. Jag kompletterar 3"-tummarna med ett Peerlesselement (6,5") till basen. Detta tycker jag funkar utmärkt till "datorlyssning".

Mina 87:or är min första bekantskap med Fostex och det som imponerar mest, enligt mitt tycke, är diskanten. Jag hade väntat mig ett betydligt mer avrullat och "inbäddat" ljud. Huruvida de större Fostex-modellerna är basfattiga kan jag inte uttala mig om, men jag har för mig att bredbandare i allmänhet har en ganska begränsad slaglängd.

Om du kör 3"-arna med en basmodul måste nog basen delas ganska högt upp, vilket kan bli ett problem.

Har du kollat på HifiKits byggsats "Acoustic Spirit"? SEAS p17REcoax med filter för 1175 kr/st. Det kanske vore något? Om du har möjlighet tycker jag att du ska ta dig till Hifikit och lyssna.

Mvh // Per
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/01/12 :  02:36:58  Show Profile Send brumel a Private Message
Anledningen till att filtret blir billigare är att det inte krävs något sugfilter till basen, resonanskrets med spole och konding plus motstånd parallellt.
Kan man fräsa ner basen så finns ytterligare fördelar att hämta tror jag. Diskanten bör vara utan bump i impedansförloppet. DX25 som sitter i HFLS tycker jag var svår att filtrera.
Angående komponenter så är det spolarnas dcr (interna motstånd) som är viktigt att den är så låg som möjligt.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2004/01/12 :  11:49:30  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
ok! men vad gör egentligen ett sugfilter? noll koll ...
//Kalle

Stereo Audio
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2004/01/12 :  22:15:47  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Hej igen!

Om man bygger en basreflex med 2 st Fostex 4"-element har jag fått den inre lådvolymen till 11,1 liter. Men vid vilken frekvens ska man stämma av basreflexröret? Fakta om elementet:

Fostex FE107E (edit, fel modell tror jag, men det är väl spec. som spelar.roll):

Imp: 8 ohm
Frekv.omf: 80-22 000 Hz
Effekt: 15 W
Känslighet: 90 dB/SPL
Resonansfrekvens: 80 Hz
Vas: 5,95
Qts: 0,38

Jag kan räkna ut rörets diameter och längd om jag vet avstämningsfrekvensen. Jag antar att det finns olika teorier i ämnet "Basreflex-avstämning" men vad brukar vara bra att gå efter, ska man stämma av basreflexen under 80 hz där elementets prestanda avtar? Eller hur gör man?

Tacksam för hjälp!

mvh//Kalle

Stereo Audio

Edited by - Stereo Audio on 2004/01/13 13:26:52
Go to Top of Page

period
Member

188 Posts

Posted - 2004/01/13 :  00:59:07  Show Profile Send period a Private Message
Kolla vad som rekommenderas på Fostex site: http://www.fostex.co.jp/int/pages/products/spunits/enclosure/encltop.html


Mvh // Per
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2004/01/13 :  13:20:42  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
OK!

Stereo Audio
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/01/13 :  16:09:27  Show Profile Send brumel a Private Message
Ett sugfilter påverkar frekvensgången genom att "suga bort" peakar genom att åstadkomma en motsvarande dip i frekvensgången.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2004/01/13 :  20:43:34  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
brumel: oki, tack!

Stereo Audio
Go to Top of Page

Qongo
Starting Member

7 Posts

Posted - 2005/01/13 :  13:32:46  Show Profile Send Qongo a Private Message
Tony Gee har gjort ett par stativhögtalare, samt ett par golvhögtalare(horn) med fostex element.

http://home.hetnet.nl/~geenius/Solo206.html

http://home.hetnet.nl/~geenius/Solo103.html
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2005/01/13 :  16:17:37  Show Profile Send Larsen a Private Message
En fundering...
Vad lyssnar din vän på för musik?
På vilka nivåer?
Sådan kan styra rätt mycket vad som är lämpligt.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2005/01/13 :  21:31:45  Show Profile Send orthanc a Private Message
Stereo Audio: Du har antagligen redan sett den men (The GNURK): http://member.newsguy.com/~stigerik/html/gnurk.htm

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2005/01/13 :  23:29:56  Show Profile Send Larsen a Private Message
Jag tycker ett trevligt tips är EPS, om det ska vara billigt (eller kanske dom är FÖR billiga )
http://www.naqref.com/eps.html
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=681

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2005/01/13 23:35:33
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000