HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 nya högtalare vore kul
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ivar67
Starting Member

6 Posts

Posted - 2004/01/10 :  10:30:46  Show Profile Send ivar67 a Private Message
Har precis börjat snöa in på hifi och behöver därför någon att hålla handen. Jag tänkte köpa mig ett par nya högtalare till min thule anläggning. Snål som jag är har jag sneglat på Hifi-kit i tron om att man där kan göra en bra affär. Samtidigt verkar ju begagnat marknaden vara väl tilltagen . Nu undrar jag vad ni tror om högtalare med två seas W18E001 bas/mellanregister och en seas T25CF002 diskant i en liten stativlåda. Någon som har varit och lyssnat på Odin på Hifikit?
Någon som kan säga något bara genom märkesbetäckningen?
Otroligt tacksamm för svar!

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2004/01/10 :  13:13:30  Show Profile Send pesa a Private Message
ivar67,
Först och främst: Välkommen till Hifi-forum!

Nu är Hifi-kit långt ifrån min starka sida men jag noterade också att Du berörde begagnat-markanden. Är du kanske intresserad av den även rent generellt...? Vad har Du för budget att röra Dig med?

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

ivar67
Starting Member

6 Posts

Posted - 2004/01/10 :  13:43:35  Show Profile Send ivar67 a Private Message
tack för svaret!
Suttit och läst här några timmar och lite klokare blir man. Så nu vet jag lite mer vad som är viktigt att tänka på. Jag vill ha ett par högtalare som passar att placeras nära( någon dec, eller två)från vägg, 1/2 rummet är 6,5 m högt i tak. Jag kommer inte att sitta så mycket still och lyssna. Har som sagt en thule anläggning idag, nytt begagnat, hifikit sålänge det är bra spelar det ingen roll.
Pris, blir jag kär kan man nog lura av mig 20000:-
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/01/10 :  18:29:12  Show Profile Send KennethS a Private Message
Hej och välkommen Ivar!

Om jag hade den budgeten skulle jag ta och titta in mej på ett par B&W Nautilus 805 som är en mycket fin stativhögtalare. Den finns att provlyssna på Hifiklubben som även nu är återförsälare av just ditt märke Thule, vilket gör det klart lättare för dej att få provlyssna med rätt elektronik.Annars skulle jag slå ett slag för ett annat välljudande märke: Audiovector. DÅ kan du titta in dej på Audiovector M1 Signature för 15.400:- nya eller så kan du få ett par M1 Avantgarde som håller klart högre klass, dock till ett pris runt 25.000:-. Fördelen med Audiovector att du kan börja på en billigare M1 modell och sen kunna uppgtadera dom genom att lämna in dom till butik och betala mellanskillnaden + lite till.

Skulle på begagnatmarknaden titta in storebror till Nautilus 805, nämligen Nautilus 804. En väldigt fin och mycket väljudande högtalare som spelar alla typer av musik. Sådana kan få du idag för en 18-20k begagnade.

Lycka till i jakten!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

jhnmn
Member

230 Posts

Posted - 2004/01/10 :  19:13:52  Show Profile Send jhnmn a Private Message
Välkommen ivar67!

Nu kanske jag smått inkräktar på din tråd, men jag undrar också hur högtalarpaketen på hifikit står sig? Min första tanke är att t.ex en HFLS-1:a kanske ger "mer ljud för pengarna", är det så? Har aldrig hört vare sig HFLS-1 eller något från Hifi-kit tyvärr, men vad jag har läst här på forumet så verkar ju i alla fall HFLS-1:an vara väldigt prisvärd.

Det är farsan som planerar ett högtalarbygge för hemmabruk, han lyssnar ganska lite på musik och är mest ute efter själva byggandet verkar det som
Go to Top of Page

ivar67
Starting Member

6 Posts

Posted - 2004/01/10 :  19:29:16  Show Profile Send ivar67 a Private Message
Tack för svaren!
Nej du inkräktar inte alls tvärtom. Jag är mycket nyfiken på att höra vad ni alla har att säga om hifikits högtalare. Framförallt den jag nämdeThor och Oden.
Go to Top of Page

abzinth
Starting Member

42 Posts

Posted - 2004/01/10 :  19:29:20  Show Profile Send abzinth a Private Message
Tillåt mig oxå säga Välkommen ivar67!

Med det taket satt finns det i ju hur mkt som helst att förälska dig i! En tripp till några butiker för att lyssna på lite olika karaktärer av högtalare tycker jag står på tur. Om nytt nu inte känns prisvärt kan det kanske gå att provlyssna även innan beg. köp. Viktigt ändå att lyssna på flera högt. innan köp.
Stirra dig inte blind på pris, det går ju att komma under samtidigt som det är lätt att spräcka taket. Det kan jag säga en gång till - det är lätt att spränga taket!!! Orkar du vänta och är bosatt i Sthlms området så är det ju mässdagar 7 & 8 feb om jag inte minns fel.

Du nämner inte riktigt hur du vill högtalarna ska spela, vilket iofs inte ger mkt till hjälp vid vägledning. Men mkt volym ska de ju fylla och bra spridning vad jag förstår. Hmmm... ngn annan?

Summa summarum har du ju den härliga RIKTIGA "fundera-ut-inköps-perioden" framför dig. Den som inte är densamme som den ständiga "fundera-på-vad-som-behöver-förbättras-nu-perioden".

"minds are like parachutes, they don´t work unless they´re open" - James Dewar
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2004/01/10 :  20:54:26  Show Profile Send jonasz a Private Message
Hejsan ivar67!

Odin och Thor är inte Hifi-kits egna konstruktioner. De är framtagna av Joseph D'Appolito för Seas räkning. Elementen som ingår är bästa tänkbara, så med riktigt bra filterkomponenter så är de förmodligen riktigt bra högtalare! Jag skriver förmodligen för jag har tyvärr inte hört just Thor och Oden dock ett flertal andra konstruktioner med dessa element. De är väldigt högt ansedda konstruktioner så jag tror inte du blir besviken om du bygger dem.

mvh

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2004/01/10 :  20:55:40  Show Profile Send jonasz a Private Message
En länk till lite info om dem: http://www.seas.no/kits%20main%20page.htm

mvh

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2004/01/10 :  21:17:37  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Såg önskemål om nära vägg så jag lägger in några tips här.
Linn Ninka och Linn Katan. Audiovektor ska nog funka oxå aldrig hört några audiovektor men ska väl se om jag får tillfälle till det någongång.

www.selleri.de
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000