HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad tror ni om nya HI-MD från Sony?, Hifi?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

wiped
Member

64 Posts

Posted - 2004/01/08 :  16:37:43  Show Profile Send wiped a Private Message
Sony har tydligen förstått att MD formatet behövde uppdateras.
Mest intressant för HiFI är ju att det verkar gå att överföra okomprimerat från CD.


Kapacitet på 1Gb diskarna
PCM - 1h34m
Hi-SP (=Atrac3plus 256 kbps) 7 h. 55 min.

http://www.minidisc.org/

Tror ni att det kommer att göra så att folk väljer MD istället för MP3 spelare och kommer "hifi folk" börja använda MD i större utsträckning?

Jämfört med Mp3 spelare finns ju fortfarande problemet med att det tar lång tid att överföra data till MD diskarna..

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/09 :  09:17:04  Show Profile Send MartinH a Private Message
Tar man en NetMD så tar det inte längre tid att föra över till MD än nått annat...

Men förmodligen så kan det ta mer fart, jag tycker dock att även det gamla MD systemet låter riktigt bra, klart bättre än MP3 i alla fall..
Go to Top of Page

triDave
Starting Member

7 Posts

Posted - 2004/01/09 :  09:35:51  Show Profile  Visit triDave's Homepage Send triDave a Private Message
Jag är ingen audiofil, men håller med om att "gamla" minidisc-formatet låter bra mycket bättre än MP3. Jag har kört över min skivsamling(700+ skivor) till mp3 (192-320 VBR, dvs ganska hög upplösning), men tycker ändå det låter sämre än minidisk. Det kan ju iofs bero på dålig utrustning när jag rippade cd-skivorna.

Dave
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/01/09 :  18:31:21  Show Profile Send filkingian a Private Message
Med NetMD och longplay4 så tycker jag att MD-konceptet knäckte mp3, då den är mindre än de mp3spelare som har inbyggd hårddisk, bättre batteritid än dem (specificerat 100h+), och så får det plats över 5h musik på disken i longplay4-läget


This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

krang
Member

434 Posts

Posted - 2004/01/09 :  21:40:40  Show Profile Send krang a Private Message
Longplay 4 låter banne mig oxå förjävligt det ända som är värdigt för md är det vanliga sp läget. Det lp4 är ju mono variant av lp2. Eller? Tyckte det stodgdet i insturktionen till och med
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/01/10 :  01:28:55  Show Profile Send filkingian a Private Message
Har aldrig påstått att det låter bra, bara att man får plats med mer musik, och batterierna håller längre än med mp3-spelare...och så är medierna billigare

Personligen så har jag alltid tyckt att md låter som skräp, men jag köpte en efter att ha provat ett par snäckor som man kör in i örat, perfekt när jag ligger och cyklar ett par mil

This space intentionally left blank.™

Edited by - filkingian on 2004/01/10 01:29:23
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2004/01/10 :  17:04:24  Show Profile Send forken a Private Message
Håller med om att lp4 låter helt sjukt dåligt, spelade in en skiva i lp4 som jag skulle ha när jag tränade fast den raderades efter första passet. Nu blir det ett par sp skivor istället.
Go to Top of Page

krang
Member

434 Posts

Posted - 2004/01/10 :  22:14:27  Show Profile Send krang a Private Message
Jag håller även med om det ovanstående. Hoppas att hi-md är bättre då, det skulle inte skada. Men å andra sidan så är det marginelt störande i förhållande till allt annat man hör när man lyssnar bärbart. Hehe
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000