HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Infinity
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/01/09 :  11:02:26  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Lyssnade häromdagen till ett par Infinity Alpha 40 och blev väldigt imponerad, anser att det är en mkt bra högtalare för pengarna, fenomenalt bra diskant och en hel del detaljer i övrigt, men nu undrar jag om någon på detta forum har lyssnat till Infinitys budgetserie - Primus? Är skillnaderna lika stora som priskillnaden? Eller är de också att betrakta som kap i sin prisklass?

Obs, jag inser att eventuella svar på denna tråd är högst subjektiva...:)

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/01/09 :  11:05:43  Show Profile Send Larsho a Private Message
Håller med dig, hade själv Alpha 50 innan men
tyckte nog att Alpha 40 är bättre, fick aldrig rätt
på 50:an

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/01/09 :  13:43:28  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Jag kan tänka mig att Alpha 50 är "lite för mycket" i vissa rum. Jag hade möjligheten att låna hem ett par Alpha 40 och i mitt lyssningsrum så var basen "lagom". I detta rum har jag haft problem med rumsresonanser i basområdet, men med Alpha 40 gick det bra.

Har däremot lyssnat till Alpha 50 i ett lyssningsrum i butik som var cirka 30 kvm och väl dämpat....mums....i mitt tycke en högtalare som spöar en hel del andra avsevärt dyrare högtalare jag lyssnade på under samma premisser, samma elektronik etc

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

jhnmn
Member

230 Posts

Posted - 2004/01/09 :  14:15:27  Show Profile Send jhnmn a Private Message
The Leafs

Jag köpte mig ett par begagnade Alpha 40 för ungefär 2½ månad sedan. Hade hört dem innan, men inte med min utrustning så det blev lite av en chansning..

Med tanke på priset jag betalade (3kkr) är jag rätt nöjd, men det jag har att invända mot är att stereobilden är ganska konstig. Nu sitter jag förvisso i ett litet och ganska fullpackat studentrum med betongväggar bakom högtalare och lyssningsposition, och ljudbilden är liksom "utdragen" på något konstigt sätt. Det är svårt att beskriva men hörs ganska tydligt på röster, det känns ibland som att sångarens mun är dryga metern bred

Ska nu börja mixtra med lite akustikförbättrande åtgärder, tyg bakom högtalarna och lite annat smått och gott. Förhoppningsvis får jag bort en del av problemen i alla fall, jag tror inte det är högtalarna som är dåliga men de verkar bara inte passa mitt rum så bra.

Så innan du köper - provlyssna helst med din egen utrustning och i ditt eget hem.
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2004/01/09 :  14:37:34  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
Kan inte göra annat än att hålla med larsho, alpha 40 är väsentligt bättre än alpha 50 avseende basprestanda i normalstora rum. Lyssnade hårt på dessa då en kompis skulle inhandla nya hgt och vi föll båda för alpha 40 då den var mera kontrollerad och mindre svampig i basen än 50:an. Jag förstår inte varför de ids sälja 50 överhuvudtaget då 40 är så mycket bättre.

// J
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/01/09 :  14:39:08  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Jo jag har lyssnat till ett par Alpha 40 hemma och trots att mitt lyssningsrum inte alls är idealiskt (6 x 3,5 m, högtalarna vid långvägg, betongväggar runt om, odämpat) så hade jag inte de problem du talar om. Perspektivmässigt fanns inget att klaga på. Börjar ångra att jag lämade tillbaka dem, men eftersom min kompis gärna vill ha tillbaka sina högtalare så....jag var ju tvungen....:-)

Men det lutar åt att det blir ett par Alpha 40 för mig...tyvärr måste jag erkänna att mina nuvarande högtalare Dali 5005 tyvärr inte har en chans i jämförelse trots att de i sig är en bra högtalare...

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

jhnmn
Member

230 Posts

Posted - 2004/01/09 :  15:01:40  Show Profile Send jhnmn a Private Message
The Leafs

Okej, det låter ju onekligen bra det. Det kanske finns hopp även för mitt system då, om jag bara fixar till akustiken.

Vad har du för elektronik i övrigt?
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/01/09 :  15:34:18  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Det finns säkert hopp...Jag upplevde inga problem alls med stereobilden när jag prövade Alpha 40:orna

Min anläggning består kort och gott av:

Denon DCD-1450 AR
Yamaha AX-892
Dali 5005

Funderar som sagt på att byta bort mina Dali5005...har redan en intresserad köpare...:-)Känns som om att begränsningen just nu sitter i högtalarna...

Har också fallit i Cinema-fällan och börjat så smått även där...Dock har jag inte hunnit så långt där, men en Pioneer-DVD har funnit sin plats i min möbel, och jag är saftigt sugen på en Yamaha surroundreceiver i mellanprisklassen...sedan blir det ju center och surround:ar..och sedan....och sedan.....Hjääääälp!!!

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000