HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lite reflektioner från användning av terminator
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Smulgeten
Member

162 Posts

Posted - 2004/01/07 :  13:31:34  Show Profile Send Smulgeten a Private Message
Jag köpte en terminator från en här på forumet (tack VR-8). När jag nu lyssnar på musik så är det klara skillnader. Jag trodde att jag bara skulle få det där lugnet som alla talar om men jag fick så mycket mer. Musiken är idag så mycket mer luftig, den spelar lättare, och basen har förbättrats avsevärt. Min stereobild har breddats betydligt. Nu ser jag fram emot att köpa nya strömkablar, kanske jorma? Jag skulle tro att den ström som man idag får från vägguttaget är starkt förorenad av högfrekvent brus från alla switchande nätaggregat som man har till allting. Det skulle vara intressant att se en mätning på stömmen hemma.
Jag kan tillägga att jag bor i ett relativt nyuppfört hus så allting i elväg är ganska så nytt.
Är det fler än jag som har upplevt samma saker? Skulle vara intressant att höra era åsikter.

mwali
Member

171 Posts

Posted - 2004/01/07 :  13:39:03  Show Profile Send mwali a Private Message
Hej

En fråga från en okunnig: Vad är en terminator?

Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/01/07 :  13:42:12  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Smulgeten, var lite försiktig med att blanda Terminator med "fina" kablar typ JPC eller liknande, effekten kan bli att du får ett sämre resultat. Sladd har sådana erfarenheter. Jag har själv fått bättre
resultat med "fina" nätkablar än med Terminator, jag har dock bara provat 0,3:an...
Go to Top of Page

Smulgeten
Member

162 Posts

Posted - 2004/01/07 :  14:00:58  Show Profile Send Smulgeten a Private Message
En Terminator är en störskyddstransformator som transformerar om strömmen så att många störningar försvinner.

Pjotre. Med fina kablar ingår även jormas kablar i den klassen? Annars är det ju alltid roligt att prova. Det är ju det som är halva nöjet. Man får väl testa. Vad har ni annars för rekommendationer på strömkablar?
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/01/07 :  14:08:40  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Hej!

Klart du skall prova, det är som sagt halva nöjet!
Ja, Jormas kablar ingår bland de "fina"... Sladd provade Terminator med JPC och det blev sämre med JPC än med standardnätkabeln.

Jormas kablar är väldigt bra för priset, hemma har jag en blandning av JPC, Shunyata och Synergistic...
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2004/01/07 :  15:33:29  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

En Terminator skiljer rent fysiskt/galvaniskt anläggningen från nätet och alla de spikar, dist, högfrekvent slask etc som bor där. Just de dubbla lindningarna och att ingen kontakt finns (!) mellan nätström och hifianlägning är själva filtreringen. Detta funkar under vissa förutsättningar. Är skiljetrafon för liten så begränsas strömmen och man får negativa effekter med dynamik etc. Terminator skiljetrafos är ungefär dubbelt överdimensionerade för att klara våldsamma uttag under kort tid.

De finns i 3 nivåer, den lilla 0,3 (7000:-) som klarar 450 VA och är lämplig till en CD samt ett försteg.

Den mellanstora DT (16 000:-) som har dubbla anordningar i sig för att separera signalkällor och förstärkeri - dvs apparaternas jord skitar inte ned varandra - passar hela anläggningar av mindre till normalstor kaliber och är på (om jag minns rätt) 2000VA och har 6 uttag bak.

Den stora bjässen T1 (26 000:-) är på 6000VA, den fixar även lite tyngre slutsteg.

Mina erfarenheter av JPC är goda, jag har kört med dem i ett par år. Nu är det dock T1 som härskar.

Jag har provat JPC och T 0,3 i olika konstellationer vilket är redovisat här på forumet. Om jag minns rätt så låter det olika bra i ungefär denna ordningen:

Sämst: Vanlig standard nätkabel från vägg in i CD
Bättre: Terminator 0,3 och från den en JPC till CD
Ännu bättre: En JPC från väggen rätt in i CD.
Klart bäst: Terminator 0,3 samt en standard nätkabel från den till CD.

En mix var här ej lyckat.

Nu är det en himmelsvid skillnad i pris på dessa testade saker men jag brukar ha en reflektion. Att försöka ta hand om elnätets likströmmar, högfrekvent slask, spikar och annat elände på 1,5 meter kabel med finurlig tvinning eller skärm.... Det skyddar måhända från mer påverkan på de 1,5 metrarna men den kakafoni man slipper genom att skilja det hela åt galvaniskt ger en helt annan effekt.

Sorry att det blev en smula långt. Det finns flera produkter av samma typ som går mer till botten med problemet, typ PS Audio och hette något Gray som klubben.net sålde?

Sladdman eller inte, jag är ytterligt skeptisk till de underverk som sägs uppnås på den stackars snutt vi pratar om mellan vägg och apparat...

Nu börja fan bli gammal....


mvh

sladd

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/01/07 :  15:50:59  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Tjena Sladd!

Jag har lyckats få tag i 3 st transformatorer 220 --> 110 0 110 dvs flytande nolla (märke: tramo, eslöv). De är på 2000VA, 1400VA och 1400VA. Vad tror du om att koppla in ett par sådana?


I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2004/01/08 :  10:04:16  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Jag är för dålig på ellära för att kunna bedöma ev skillnader mot en Terminator t ex. Men om de du har är skiljetransformatorer från t ex labmiljö el dyl så kan man ju vara säker på en sak. De fungerar som distorsionsreducerare.... Var det inte det vi ville uppnå?

Den fälla man kan gå i är förmodligen om dessa använts till apparater som har en jämn och fin förbrukning. Lastar men dem för mycket så får man en strypning som hörs. Förstärkare i den skola vid använder har ju ganska enorma dynamiska kortvariga uttag och det är de säkert inte dimensionerade för.

Mitt tips i ditt fall är därför att ta en av de mindre till spelaren och inget annat på den.
Sedan en av de andra mindre på försteg t ex. jag misstänker att du har för stort slutsteg för att 2 KVA skall räcka till. Kör hellre utan till slutsteget.

Nu har du fått till spelare samt försteg som inte - via jorden - skitar ned varandra (eller slutsteget) och du har skärmat av från elnätets vattenfall av dist.

Våga nu prova utan supersnoddar först till apparaterna. Prova sedan supersnoddar från trafo till apparaterna, byt alla på en gång.

Dina trafoer måste vara jordade.

mvh

sladd

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/01/08 :  10:56:06  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Sladd> Tackar för tippset, primärt hade jag tänkt att köra till cdspelaren

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Smulgeten
Member

162 Posts

Posted - 2004/01/08 :  10:59:03  Show Profile Send Smulgeten a Private Message
Intressant.
Jag kör idag med termintator och utan supersladdar till försteg och cd. Men man kanske skulle testa med en JPC till slutsteget eftersom jag inte har någon 2kVA grunka hemma. Intressanta erfarenheter av de olika kombinationerna. Man får väl testa själv och se. Det låter ju troligt att en trafo om den inte är jättestor skulle kunna strypa dynamiken till ett slutsteg som kan dra ganska mycket ibland.

Go to Top of Page

trippelbogey
Member

159 Posts

Posted - 2004/01/08 :  11:14:43  Show Profile Send trippelbogey a Private Message
Kan inte följande vara samma som terminator. Jag vet inte vad de kostar men tror inte så mycket som terminator
http://www.noratel.com/se/datablad/10/10seISO.pdf
Go to Top of Page

Smulgeten
Member

162 Posts

Posted - 2004/01/08 :  11:57:09  Show Profile Send Smulgeten a Private Message
Det där ser ut som en störskyddstrafo med mittuttag och bruten skyddsjord. Den kan nog funka i hifisammanhang. Det jag inte vet är om terminator har några andra skydd förutom själva trafon. Den är kanske billigare än terminator men dessa grunkor brukar sällan vara särskilt billiga. Kolla på elfa så har de några sådana och så fort du åker upp i effekt så kostar de därerfter
Go to Top of Page

Devilfish
Member

185 Posts

Posted - 2004/01/08 :  12:31:18  Show Profile  Visit Devilfish's Homepage Send Devilfish a Private Message
Jag har möjlighet att köpa en sån här billigt, är det något som någon har erfarenhet av?
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/213103.htm

From Helsingborg by the sea
Now with thunder from DUCATI

Edited by - Devilfish on 2004/01/08 12:32:55
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2004/01/08 :  12:58:29  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Devilfish:

Konstruktionen bygger på en konstantspänningstransformator som hela tiden är mättad vilket ger en god under- och överspänningskompensation.

Om jag inte är ute och cyklar är det just detta du INTE vill ha när hififapparaterna ibland vill ha masor av mer kräm i korta dynamiska förlopp.

Trippelbogey:

Den som heter I-20 och klarar 4,6 KVA och väger 53 kg har jag till datorn just för strömspikar etc.

mvh

sladd

,


Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Smulgeten
Member

162 Posts

Posted - 2004/01/08 :  15:31:26  Show Profile Send Smulgeten a Private Message
Sladd:
Är inte 4.6kVA lite overkill på en dator. En sådan drar väl max 500w?
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2004/01/08 :  16:27:48  Show Profile Send nin a Private Message
Det jag undrar är om en Terminator och en PS audio power plant gör exakt samma sak? Har för mig PS audio är lite mer avancerad (därav priset).
Go to Top of Page

Pass
Member

92 Posts

Posted - 2004/01/08 :  16:52:58  Show Profile Send Pass a Private Message
Konstigt detta att en "superkabel" från Terminatorn skulle låta sämre än standardsladden Ägde själv en Terminator av den minsta sorten, som jag sålde av just den anledning som Sladd har redovisat. Det lät helt enkelt bättre med "superkabel" direkt från väggen, än med en kombination med Terminatorn. (Ingen upplyste dock om att Terminatorn dels SKA vara jordad - vilket den inte var hos mig - eller att den bör nyttjas med standardsladdar!!)

Som jag fått veta senare, fungerar uppenbarligen Terminatorn som en stor kondensator om den inte jordas - vilket ju förklarar den strypning av dynamiken jag upplevde. Kanske är detta även förklaringen till det faktum att Terminatorn uppenbarligen "skitar ner" (eller snarare "slöar ner") nätet för de apparater som inte är kopplade till den? Förtydligande: din hifi låter sämre/dynamikfattigare om du kopplar in en Terminator i ledigt och ojordat vägguttag, utan att ansluta någon endaste apparat till den!!

Tacksam om någon kan försöka reda ut orsaken till detta.
M.v.h.
/Pass

Det finns inga genvägar...
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2004/01/08 :  17:17:02  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Nin:

Jo, halvvägs gör de samma sak om du tänker på deras strömregenererare.

Det finns en inkommande del och en utgående del. Efter den inkommande delen där utgångar skiljs av rent fysiskt/galvaniskt så har Terminator en lindning till som på utgången ger 230 V (eller om det nu heter 115 o 115) Två lindningar helt enkelt, den första en smula större för att undvika stora förluster vid omvandlingen.

PS Audios re-genererare väljer i stället att göra likström av det hela (rätta mig om jag har fel, inte alls otroligt) och skapar sedan en perfekt sinus 230 V igen. Det senare kräver effekt, verkningsgraden är låg, för att få ut 100 W måste du mata in 200 ( ur minnet, siffrorna kan skeva lite). Sedan har den ju - som alla förstärkare - begränsad livslängd. Strömspikar, "mindre" åsksmällar etc vet ju dessutom bara gud hur de ser ut efter att ha blivit processade...

Men, idén måste vara sund någonstans och "skyddet" från nätets distortion torde vara nära total. En Terminator tar bort "bara" 75 - 90%.

De enklare PS Audio vet jag inte så mycket om.

Pass:

Jag visste inte att den funkade som ljudförstörare för andra apparater om man kör den ojordat. Intressant dock då det finns beskrivningar om att den inte passade i någon anläggning och gjorde ljudet sämre i någon bemärkelse. Uppenbarligen så måste man trycka upp en lapp om under vilka betingelser den måste arbeta.

Nu står det alltså ännu klarare: Terminator måste köras jordat.

Smulgeten:

Jo, lite overkill är det väl men den fanns och gör bra nytta på sin plats nu.

Ni som läser sådana här strömtrådar kanske är duktiga på el och elnät? När jag lyssnar på min skiljetrafo så låter den enligt följande:

"klicketiklack" - tystnad 1 sekund - "klicketiklack" - tystnad 1 sekund osv, dygnet runt. Kör jag igång köksfläkten på lägsta komemr ljudet där också...



mvh

sladd

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Smulgeten
Member

162 Posts

Posted - 2004/01/08 :  19:13:15  Show Profile Send Smulgeten a Private Message
Jag kan nog tänka mig att den inte funkar så bra ojordat då det borde bygga upp en massa magnetfält . Tyvärr så är inte mina växelströmskunskaper så bra som de vore vara. Det är en av de saker som jag tänkt lära mig men som inte riktigt blivit av.
Sladd
det med klicketiklack har jag aldrig hört. Trafos kan ju brumma men klickande? Brum kan ju komma från att den får likström via nätet kanske nåt sånt. Får nog lämna detta till någom mer kunnig
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/01/08 :  19:38:08  Show Profile Send DIYamps a Private Message
ehh låter ju skitkonstigt att en trafo klickar, spelar det nån roll om stereon är på eller inte ? tänkte att det kanske är musiken som framkallar tickandet eller också kanske det är nått pulsande dc på nätet. Jag vet inte.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2004/01/08 :  19:52:58  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Jo, likström känner man igen, det brummar eller morrar och detta är en typisk störning som en skiljetrafo mumsar i sig, det kan ju 1,5 meter sladd i väggen försöka reda ut...

Klickandet pågår dygnet runt, oavsett om det är musik på eller inte, hörs både i den trafo jag har till datorn samt den stora Terminatorn till hifin. Detta är ju förmodligen något som arbetar alltid, stor maskin, reläer, vad vet jag. Men någon borde ha hört något liknande ??

mvh

sladd

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2004/01/08 :  20:04:58  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Skulle själv gärna testa den stora modellen av terminator. Dock är det så att funkar den för bra så blir det bara en alldeles för dyr historia tyvärr. =)


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Smulgeten
Member

162 Posts

Posted - 2004/01/08 :  20:25:57  Show Profile Send Smulgeten a Private Message
Sladd
Du nämnde att en terminator "bara" tar bort 70 -80% av störningarna. Vilka störningar är det som blir kvar, alltså vilka frekvenser. Låga eller höga?
Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2004/01/09 :  01:09:21  Show Profile Send Brosk a Private Message
Måste bara nämna att min T0,3 låter exakt lika bra (och det är en stor förbättring) vare sig den är jordad eller ojordad. Men så kan jag heller inget om elektronik..
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2004/01/09 :  01:51:10  Show Profile Send nin a Private Message
Sladd, Tack för hjälpen.
Go to Top of Page

Devilfish
Member

185 Posts

Posted - 2004/01/09 :  08:01:29  Show Profile  Visit Devilfish's Homepage Send Devilfish a Private Message
Sladd> Jag tittade lite i PDF-bladet till stabilisatorn och fann följande påstående:
'När nätstabilisatorn är konfigurerad för att primärt arbeta
som filter, så är stabiliteten fortfarande god även vid en
stor variation av last och nätspänning'
Stabilisatorn verkar bara se till att jag har samma spänning oavsett vad som
händer på el-nätet, inte försämra förmågan att avge mycket 'kräm'.
Vet inte om jag är ute och cycklar jag också...

From Helsingborg by the sea
Now with thunder from DUCATI
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000