HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Jan Meier Corda Poweramp-1
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Decadent
Member

138 Posts

Posted - 2004/01/08 :  21:58:09  Show Profile Send Decadent a Private Message
Jag äger en hörlursförstärkare byggd av Jan Meier (Corda HA1 MkII) som jag är mycket nöjd med. För en tid sedan presenterade Jan ett litet monoblock: http://home.t-online.de/home/meier-audio/poweramp1.htm

Vad tror ni om det? Kanske med hans förförstärkare/hörlursförstärkare Prehead?

Edited by - Zalve on 2004/11/26 23:46:27

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/01/08 :  22:56:46  Show Profile Send marbrink a Private Message
Låter nog inte helt fel men dom är inte billiga direkt. Så det finns nog mycket som kan vara minst lika bra i samma prisklass...
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/01/08 :  23:39:05  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Mig veterligen har ingen som hört den recenserat den än. Så det handlar väldigt mycket om tro. Jan säger själv att den har "a purity of sound that normally only is found with amplifiers that cost a multiple of its price". Om jag går efter ljudkaraktären hos Prehead (som jag äger) och tänker mig motsvarande för en effektförstärkare så skulle detta kunna vara rimligt. Men då ingår också i kalkylen att Poweramp-1 bara ger 40W i 8 ohm och att det dyrare jämförelseobjektet kanske ger mer. Det är ren klass A därav den låga effekten men om man klarar sig med 40W kan den vara intressant. Knappt 15 tusen SEK för ett par monoblock i klass A är rätt billigt.
Det är vad jag tror just i denna stund.


Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/01/08 :  23:48:26  Show Profile Send marbrink a Private Message
Anders47: Såg inte att det var klass A..då kan det nog vara nåt!
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/01/10 :  18:48:26  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Det där med klass A var nog baserat på en tidigare, slarvig genomläsning. Kontrollsignalen kör i klass A men det verkar som själva förstärkningen består av fyra parallella förstärkarmoduler per kanal. Beklagar detta hafsiga påstående.
I alla fall, det är hur den låter som är avgörande och om detta vet vi tyvärr ännu inte så mycket.

Go to Top of Page

abzinth
Starting Member

42 Posts

Posted - 2004/01/10 :  19:11:57  Show Profile Send abzinth a Private Message
Tycker att frasen om "ljud som man normalt hittar i en betydligt högre prisklass" känns minst sagt lite utsliten. Inget sagt om denna produkt, känner inte till den.

Tycker bara det - så det så.

"minds are like parachutes, they don´t work unless they´re open" - James Dewar
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/01/10 :  19:41:05  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jag tror i alla fall Prehead kan vara ett väldigt vettigt försteg om man vill ha ett försteg med bra hörlursstärkare. Sugden Headmaster är också ett bra alternativ.
Du kan ju köra med ett annat slutsteg till än Meiers egna.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000