HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 SACD redan på sista versen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

dali
Member

322 Posts

Posted - 2004/01/08 :  21:16:15  Show Profile Send dali a Private Message
Jag har sett referenser till en uppföljare till SACD som ska heta SACD2. Det lilla jag har hittat om SACD2 indikerar att formatet är inkompatibelt med SACD, man kan inte spela en SACD i en SACD2-spelare och vice versa.

Någon som vet mer?

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/01/08 :  21:33:20  Show Profile Send Aton a Private Message
Om det är sant så borde företagen bakom SACD och SACD2 betala superfeta skadestånd för lurendrejeri eller nåt. Det borde finnas en anständighetsgräns för hur snabbt man får skrota ny dyrköpt teknik... Tänk om bensinbilarna lagts ned ett par år efter den första T-forden. Och sedan kom det ett nytt bränslesystem vartannat år i all oändlighet. Ingen höjdare...
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/01/08 :  21:41:23  Show Profile Send crion a Private Message
Aton, det där påminner om datorbranchen ;-)
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2004/01/08 :  21:44:27  Show Profile Send dali a Private Message
crion: men ingen tvingar dig att köpa samma spel gång på gång i nya format ... :-)

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2004/01/08 :  21:50:08  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Jag har hört att det finns plastkulor i smör....

Var hittade du dessa uppgifter?

mvh

sladd

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/01/08 :  21:56:11  Show Profile Send Aton a Private Message
crion: där sa du nåt. Microsoft...
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2004/01/08 :  21:58:22  Show Profile Send dali a Private Message
Här: http://www.htguide.com/CFBoards/index.cfm?fuseaction=Threads.viewthread&TID=91702&Forum=25&StartRow=36&CFB=1

och här: http://db.audioasylum.com/cgi/m.pl?forum=general&n=306215&highlight=sacd2&r=&session=

Var hittade du plastkulorna?

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2004/01/08 :  22:39:05  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Plastkulorna finns på

www.bullshit.com
www.skrock.se
www.myter&trams.nu

Nä, allvarligt talat. Jag läste dina länkar och hittade bara SACD2 på ett ställe på Audioasylum och det var han som startade tråden, där är SACD2 bara ett av många exempel på allt nytt.
På htguide påstår en inläggare idag kl 14.20 att det är inkompatibelt, en google-sökning ger i princip nada. Ingen vet vad det är eller vem som sjösätter det och om det skall bli något. Jag har aldrig hört talats om fenomenet.

Skulle bli mäkta förvånad om en uppföljare skulle dyka upp och göra grus av befintlig SACD. Någon form av exotisk harakiri för hela formatet....

mvh

sladd

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/01/08 :  22:45:22  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej,

det började ryktas om SACD II's redan i höstas... Kolla tex här..

Efter en koll i vårat arkiv så hittade jag följande tråd "SACD gen II is to be announced....".

Där finns en del nyttigt, även om kompatibilitet, läs den.

Vänligen, Pac




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/01/08 :  22:45:44  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Säkert folket bakom DVD-A =)

OT: Fast det finns väl "lättmargarin" med plastkulor i ?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2004/01/08 :  22:46:48  Show Profile Send ekman a Private Message
hehehe schysst svar på audioasylum

"I do have a DVD-A compatible DVD changer, but no DVD-A discs, and no real interest in going out to find them. I have bought 3 CDs in the past year and hated 2 of them.
But I have seen some wear on my Decca brush, so also got an Audioquest for a backup. Spin another round o'vinyl on the Scout.

Don't those tubes glow nicely....heaven."

You were saying?


"Lies, Damn Lies, and Audio Specifications"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/01/08 :  23:00:54  Show Profile Send f95toli a Private Message
Forsättningen på OT: Visst finns det "kulor" i lättmargarin men jag tror knappast att det är vanlig plast (gissningsvis något polymer som rullar ihop sig och ger relativt stora "kulor"), antagligen är det till för att ge volym eller nått sånt.

Jag och några kompisar mätte faktiskt upp diametern på nämnda kulor, resultatet kommer jag inte ihåg (det var några år sedan) men jag tror det var ett antal mikorometer (vi gjorde det som en extrauppgift i en laboration när jag pluggade, har för mig att det var en lab i korrelationsspektroskopi, har kanske rapporten liggande någonstans).

Ibland så är faktiskt en del av dessa "moderna myter" sanna (men inte ofta).

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2004/01/08 :  23:04:37  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Bra länk ur arkivet!

Och ingen plast i margarinet såklart. Vad bestod det ni mätte på av? Borde ju vara mjukgörare eller annan konsistensfix av något slag?

mvh

sladd

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/01/08 :  23:05:24  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Nja, det var inte så att det släpptes en newsrelease om SACD II. Det släpptes en newsrelease i juli 2003 om att det skulle släppas en ny SACD-standard i september 2003. Denna release om releasen släpptes i High Fidelity Review baserat på anonyma källor.
Den annonserade releasen har inte dykt upp, men olika personer sprider påståenden om SACD2 som om det vore fakta.

Det finns inget som helst som stöd för detta rykte. Det skulle vara vanvettigt av Sony och Philips att lansera en ny standard som inte är bakåtkompatibel. Det skulle vara att gräva sin egen grav. Det verkar som det finns andra som vill gräva den i stället.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/01/08 :  23:24:17  Show Profile Send brumel a Private Message
Varför skulle det vara vanvettigt? För konsumenten ja. Men inte för företagen eller vissa av dom. Se bara på mobiltelefoner eller datorer!! Det finns olika intressen. Vissa vill sälja licenser andra vill sälja skivor eller apparater.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/01/08 :  23:24:30  Show Profile Send f95toli a Private Message
Har ingen anning om vad det var för kulor, jag sökte just på nätet och hittade en sida "http://www.physto.se/~vetfolk/Folkvett/20024plast.html" där det står om "kulorna".

Att vi i rapporten vi skrev på labben gissade på att det är ett polymer som rullat ihop sig beror på att kalibreringsprovet var just ett sånt ämne och lättmargarinet betedde sig på exakt samma sätt. Anledningen till att jag överhuvudtaget minns det här är just att vi (och handledaren) blev rätt förvånade när vi fick mätdata som passade klockrent med runda "bollar".

Jag hittade också en länk till hemsidan för det experiment vi gjorde (labben ges fortfarande) http://fy.chalmers.se/%7Edma/pcsmain.html
om någon är intresserad.

Det här är nog personlig rekord i OT, steget från SACD till margarin är ju hyggligt stort




Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/01/08 :  23:32:42  Show Profile Send hal a Private Message
Vissa OT värmer

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2004/01/08 :  23:43:30  Show Profile Send Kaleid a Private Message
De borde skrota både DVD-A och SACD, och göra gemensam sak. Byt ut lasern till den nya blåa typen, vilket möjliggör upp till 27GB/skiva och fram med en ny standard.

Kan de inte komma överens så finns det säkert plats för både SACD och DVD-A lager. Visserligen så skulle skivor bli dyrare att producera.

Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39

Edited by - Kaleid on 2004/01/08 23:47:26
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/01/08 :  23:51:47  Show Profile Send Larsho a Private Message
sladd

Det finns små plastkulor i de flesta lättmargariner

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2004/01/09 :  00:06:56  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
Problemet är ju som det alltid varit dessvärre, dvs det att det bästa "formatet" att presentera ett media inte alltid vinner utan det som de stora drakarna väljer att lägga ned pengar på.

Personligen kommer jag hålla mig kvar på det gamla hederliga CD-formatet (trodde aldrig jag skulle säga gamla om CD ) åtminstonde tills SACD och DVD-A fått minst 5 år till på nacken.. sen kanske Jag funderar på ett byte.

quote:
De borde skrota både DVD-A och SACD, och göra gemensam sak. Byt ut lasern till den nya blåa typen, vilket möjliggör upp till 27GB/skiva och fram med en ny standard.
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2004/01/09 :  08:30:18  Show Profile Send dali a Private Message
Pac: tackar för länkarna. Söker man med rätt "stavning", SACD II, så verkar det ge bra mycket mer intressanta träffar via Google än vad SACD2 gav.

Får se när den första "CD/SACD/SACDII/DVD/DVDA/DVDA+"-multispelaren kommer ... och när SACDIII kommer ...

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2004/01/09 :  10:48:41  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Jag har läst alla inlägg men ingen av länkarna som det hänvisats till. Det jag fick veta om SACD 2 för snart ett år sedan var att skivorna kommer att bli bakåtkompatibla med "gamla" SACD-spelare, och att den enda stora skillnaden är att SACD 2 även kommer att innehålla bildinformation precis som DVD-Audio. Eventuellt också lite bättre upplösning om jag inte minns fel.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2004/01/09 :  13:46:16  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Mycket skrik för lite ull som kärringen sa. Själv har jag ingen åsikt i matchen mellan DVD-A och SACD men är SACD så bra att sådant här skit måste spridas, och spridas vidare?

Är inte alla DVD-A-skivor självförstörande och raderar sig själva efter 36 månader?

I´ve heard that all DVD-A disks are selfdestructive and will erase themselfes after 36 months. This is of course not officiall but i´ve got it from very secure sorcues!

När hamnar detta på världens forum?

Överskrift: "DVD-A är en bluff från början, skandalen växer".

mvh

sladd

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult

Edited by - sladd on 2004/01/09 13:47:53
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2004/01/09 :  13:50:12  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej

Någon mer som tycker att det börjar bli krångligt att hålla isär alla dessa format....

*Får se när den första "CD/SACD/SACDII/DVD/DVDA/DVDA+"-multispelaren kommer ... och när SACDIII kommer ... *
...sen har vi ju HDCD och säkert en massa till, som finns eller försvunnit.
Tror f-n att dagens ungdomar blir less och spelar på datorn istället

Det var bättre förut...stenkakor och vinyl...lättare att hålla rätt på .
Dessutom slapp man ryktena vartannat år om formatbyte

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2004/01/09 :  17:10:45  Show Profile Send dali a Private Message
Sladd,

Som vanligt vet man inte om man ska ta dig på allvar eller inte. Hört talas om smilies? Läser man dina inlägg som fan läser bibeln kan man tolka dem som om man inte ens får antyda något som kan uppfattas som negativt om SACD ...

Jag skiter fullständigt om SACD eller DVD-A eller SACD++ eller DVD-Super eller whatever "vinner", men man blir rätt less på att nya format spottas ut innan man ens orkat börja bry sig om föregångaren.

I slutändan verkar det onekligen bara handla om hur skivbolagen ska kunna pracka på folk exakt samma produkt flera gånger, till allt ökande priser. Den stora poängen med SACDII var väl "bättre" kopieringsskydd som (kanske) gör dem ospelbara på dagens SACD-spelare. Känns inte direkt aktuellt att investera i en high end SACD-spelare innan man vet mer ... inte DVD-A heller för den delen.

Peder47: Och så undrar skivbolagen varför folk laddar hem musiken på MP3 ...


--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/09 :  17:47:29  Show Profile Send Bravo a Private Message
Sannolikheten är väl ganska stor för att bolagen begår gemensam harakiri.
En anledning är ju att vi har två format som skall ersätta det gamla och ingen av dem kommer i praktiken till skott.
DVD-A verkar redan avhängt, det verkar knappt produceras några skivor alls. En format färdigt för teknikmuseum?
SACD saknar bilddelen, vilket nog är ett måste om det skall ersätta någonting alls, då allmänheten, gissningsvis, kommer att vara fult nöjda med en apparat för ljud och bild. Musik- och bild- anläggningen smälter ihop för de flesta.
Om man nu verkligen vill ut med SACD så borde man kanske skynda på.

Skall man dessutom byta lasertyp inom kort så slutar ju allt i en samling frågetecken, det går då ju inte att satsa på någonting.

Problemet är väl som vanligt att alla vill sitta på licensrättigheterna själva och att ingen kan tänka sig att dela på kakan för att få fram ett entydigt nytt bättre format.
Istället bluddrar alla om nya format och tekniker som vi skall luras att satsa på, med noll trovärdighet gällande framtidssäkerhet.

Avvakta med andra ord och som sagt, nedladdning från nätet förefaller mer och mer som ett vettigt alternativ, trots att jag är principiell motståndare emot det, ty vad du en gör idag riskerar det ju att bli en felsatsning.

Bravo
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000