HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 OT: Innan TVn åker ut.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/01/07 :  17:58:37  Show Profile Send henricsson a Private Message
Hej

Väldans OT men ëftersom jag känner mig så hemma här så försöker jag iaf.

Min tv (Grundig med inte allt för många år på nacken) började helt plötsligt balla ur när man flyttade på den. Bilden bara dog, slog till den lite nätt så gick den igång igen.

Sen en dag var den helt död jag öppnade den och damsög bort allt damm för att se om någon komponent eller bildröret var bränt.

Inget jag såg med blotta ögat, bildrörsdelen ser ok ut.

Är det garanterat bildröret eller kan det röra sig om någon kortslutning?

Har tyvärr ingen kamera hemma för tillfället.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/01/07 :  18:22:38  Show Profile Send mace a Private Message
kul im tråden kunde leva lite till eftersom vår äldsta B&O (8902) har en bild som 'hoppar' sidledes

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Mr. Pink
Member

61 Posts

Posted - 2004/01/07 :  18:31:48  Show Profile  Visit Mr. Pink's Homepage Send Mr. Pink a Private Message
Kolla om du hittar någon säkring och kolla upp denna.
kan se ut så här...


Lyckades laga en gammal datorskärm på det sättet.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46763
36-elements Line Array
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/07 :  18:32:31  Show Profile Send Flint a Private Message
henricsson
Jag skulle kolla lödningarna på alla varma komponenter. Vissa dioder och effektmotstånd. Det syns på kortet vart det har varit varmt. Lödtennet blir kornigt och sprött och spricker. Glappis. Knappast bildrörsfel - mycket ovanligt. Kolla även lödningarna på bildrörets anslutning längst bak på röret. Löd om alla troliga punkter. Dom kan ha spruckit trots att det ser fint ut. Var försiktig.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/01/07 :  18:42:15  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag tycker mig ana att det finns frilansande tv-tekniker här på forumet det kanske är så man får ihop till en maffig anläggning.
/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2004/01/07 :  18:51:36  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
håller med flint. har fixat ett antal tv-apparater åt kompisar p g a "kalllödningar", eller lödningar som gett sig.

det där att man ger tv en smäll är typiskt glapp i lödning, och till sist blir glappet så stort att det inte hjälper att banak.

låt bara tvn stå avstängd (med sladden ur) ett dygn. annars kan det göra ont...men du har ju redan rotat i den med dammsugaren.

strular bildröret brukar det vara en av färgerna som lägger av först , eller beter sig konstigt (som på min tv just nu) där alla är gröna :)

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2004/01/07 :  19:38:33  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Lödfel med högsta sannolikhet. bildröret är det nästan aldrig det finns i stort sett bara ett fabrikat som haft problem med bildrören och då är det en färg som lägger av och så kan man se på bildrörshalsen att en av de tre glödtrådarna inte glöder.
ett annat vanligt fel är linje transistorn ser ut som en effekttransistor för effektförstärkare sitter nära linje transformatorn men i detta fallet verkar det vara glapp.

När färgerna strular så är det vanligaste att det är färgförstärkar kretsarna strular.

www.selleri.de

Edited by - Hepcat on 2004/01/07 19:42:33
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/01/07 :  20:09:58  Show Profile Send henricsson a Private Message
Tack för alla tips.

Säkringen var hel, kanske borde sagt att tvn inte är totaldöd.

Jag har moterat bort "moderkortet" nu. Ser inga brända dioder iaf. Vissa lödningar (b.la. vid en litet IC) har nått litet brun-rött klet omkring sig annars ser lödningarna ok ut.


Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2004/01/07 :  20:24:21  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Hur är den död då om den inte är helt död?

www.selleri.de
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2004/01/07 :  20:31:30  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Det är ju bra om TVn är trasig så slipper du sitta och titta på all dynga som sänds. Ägna dig åt något HiFi-byggprojekt i stället
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/01/07 :  20:48:12  Show Profile Send henricsson a Private Message
Hepcat: Nätdelen verkar ok, men bildröret "tänder" liksom inte..

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/01/07 :  21:39:19  Show Profile Send Oblivion a Private Message
kan vara högspänningstrafon oxå. Om den e paj så "tänder" inte bildröret men det låter ju inte som det skulle vara den om det hjälpte att slå på den iof

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2004/01/07 :  21:57:00  Show Profile Send kjb a Private Message
Mina föräldrar har en Sony TV som inte tänder utan bara står och "put" "put" "put" "put" låter. Som om den inte klarar att starta upp riktigt.
Tills man saftar till den ordentligt på höger sida. då kan den fungera ett tag. Problemet blev bara värre och värre.Det började med att den plötsligt la av när den var på, ett på maxvolym sprakade och brusande ljud kom ut ur högtalarna, blev bra om man slog till den.
Efter ett tag så slutade den att låta så förskräckligt och bara slog av och på upprepade gånger utan att komma igång.
Jag har letat efter dåliga lödningar men det är inte lätt att se vilka man skall löda om. Får väl prova att löda om lite här och där tills man hittar rätt antar jag :)

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/01/07 :  22:10:12  Show Profile Send henricsson a Private Message
Precis så kjb!!
Slog mest överallt iof sig , men ljud (& även bildintensitet har jag för mig) ökade markant! Ett nätt slag så blev det bättre igen.. periodvis jobbigt periodvis inga probs.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2004/01/07 :  22:22:15  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Kjb. testa att löda om högspänningstransformatorn och linjetransistorn.
fenomenet du beskriver känner jag inte alls igen me felet ligger troligtvis där i närheten. vågar ej svära på det utan att undersöka själv.

www.selleri.de
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/01/07 :  22:28:03  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Hade en grundig, bildröret ville inte liksom inte tända heller allt annat verkade lira....lämnade in till en gammal gubbe... 1200 pix, "CPU-delen" och plockade han fram några trissor som tydligen var utbytta. - Bra bildrör på Grundig tyckte han, värt att laga. TV:n lirar fortfarande ( <5 år) extraknäcker på min brors landställe... Jag skulle inte pröjsa 1200 pix idag, får en ny 28" för 2500 på nån Stormarknad.

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2004/01/07 :  23:00:29  Show Profile Send kjb a Private Message
Tack för tipset Hepcat.
Högspänningstransformatorn hittar jag nog men linjetransistorn... Hur hittar man åt den? Tänkte om den brukar finnas på något speciellt ställe eller ser ut på något speciellt sätt?

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2004/01/07 :  23:06:58  Show Profile Send Hepcat a Private Message
kjb: den ser ut som en effekt transistor i ett slutsteg sitter på en "kylfläns" i närheten av högspänningstrafon. heter troligtvis C**** något med andra ord en 2SC**** stjärnorna skall givetvis ersättas med siffror. kan även heta BU508 men det är inte så vanligt längre men är vanlig på äldre apparater. Skulle det vara en äldre TV så skulle det kunna vara en TO3 kapsel så gamla som jag kör med :).

Lucifer:
japp det yrket jag är utbildad till dör ut pga de priserna :).

www.selleri.de

Edited by - Hepcat on 2004/01/07 23:11:29
Go to Top of Page

desoto
Member

152 Posts

Posted - 2004/01/07 :  23:15:03  Show Profile Send desoto a Private Message
Vet ej om någon skrivit detta, men det är rätt vanligt med printavbrott på äldre tv-apparater.
Printavbrott är avbrott i kretskortets ledningsbanor, oftast på ställen där det går lite högre strömmar (Antingen det gör det vid fullt normal frift, eller det gjort det temporärt pga något annat fel) Har själv lagat två apparater med detta fel. Ibland får man löda dit en liten sladdstump, men oftast räcker det med tenn för att delarna av den avbrutna ledningsbanan ska få kontakt igen.

För att leta efter detta måste du ta bort kretskortet så att du kan granska print/lödsidan av kortet. Är det brunna komponenter, eller du ska följa tidigare tips och mäta upp hsp-trafo, säkringar eller drivtrissor underlättas nog även det av att du demonterar kretskorten.

Nu påstår jag inte att det är detta fel på din tv eftersom så mycket annat kan ha inträffat, utan det är bara ett tips på vad du skulle kunna titta efter.


/Daniel

'hellre än bra!'
Go to Top of Page

Henke_hinken
Starting Member

45 Posts

Posted - 2004/01/07 :  23:21:23  Show Profile Send Henke_hinken a Private Message
Har en projektor som har börjat att balla ur! Ibland slår den bara av sig och efter några sekunder kommer bilden tillbaka igen och ibland börjar det flimra och ett välriktat judohugg på höger sida gör susen! Kan det vara en kallödning som spökar?
Vore tacksam för förslag!
/Henke

kallt ute å inge vanta
bolla häng å inge slanta
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2004/01/07 :  23:27:15  Show Profile Send Hepcat a Private Message
desoto:
Jo det felet kan det ju också vara. Jag har väl varit med om det en eller två gånger eller något sådant.

Trevligt Nick föresten du har.

www.selleri.de

Edited by - Hepcat on 2004/01/07 23:28:14
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2004/01/07 :  23:30:09  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Henke_hinken:

Det skulle kunna vara en kall lödning men jag vågar inte säga något har aldrig jobbat med projor.

www.selleri.de
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2004/01/08 :  01:33:33  Show Profile Send Lash a Private Message
När ni ändå snackar om TV kan jag passa på att fråga om min dyra monitor(Nokia 446pro) som har ett liknande fel(förmodligen dålig lödning).

Ett tag efter att jag satt på monitorn så blir bilden antingen svart eller så börjar den "flimmra" för att bli mörkare och mörkare samtidigt som den blir lite suddig, slår jag lite på sidan så blir den oftast bra igen, eller kan jag slå av och på moitorn så blir det också bra. Problemet försvinner normalt efter att monitorn stått på någon timme och kommer inte igen förän den stått avslagen ett tag, så det verkar bero på hur varmt något i den är.

Vart kan det här felet finnas någonstans? Till skilnad mot en TV så har en monitor en miljard olika kretskort så det är nästan en heldags arbete att löda om allt. Och vågar man plocka lös kretskortet som sitter på bildröret utan att riskera att sabba några inställningar? Sitter det i en sockel eller nått så det bara är att dra rakt ut?

Problem två är att det har börjat blinka grönt ibland när monitorn fortfarande är kall, kan det bero på fel i bildröret eller nått?
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2004/01/08 :  08:42:19  Show Profile Send Larsen a Private Message
Intressant tråd.
Har inget svar till era problem men väl ett nytt problem:
Om bilden är "konkav" i sidorna, dvs buktar "in" så att det blir stora svarta fält (tjockast i mitten då) på sidorna?
Bilden får formen av ett timglas...
Vaaaad kan det vara för fel?

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2004/01/08 :  09:26:37  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Larsen:
Det är det är öst/ i olika TV i en del sitter det inbyggt i väst korreltionen hur den biten är löst är lite olika TV apparater ibland är den inbyggd i vertikal avlänknings kretsen ibland diskret uppbyggd. Ganska ofta en 12 voltspänning som saknas kan även vara själva kretsen som är trasig.

Lash:
det låter som om du kan ha ett par olika fel nån lödning som spökar plus att du verkar definitivt ha nån komponent som är trasig men beroende på värmen med andra ord när den har en viss temperatur så fungerar den men inte annars. Men felen är definitivt värme relaterade. du kan plocka loss kortet från bildrörs sockeln utan att riskera att inställningar sabbas det sitter i en sockel.
men en monitor behöver inte ha en mängd kretskort precis som en TV kan ha en mängd kretskort.

www.selleri.de
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2004/01/08 :  09:31:59  Show Profile Send Lash a Private Message
Larsen

Kolla här http://www.repairfaq.org/sam/tvfaq.htm#tvewpp
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000