HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Kvartsvågspipor/ Transmission line ??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2004/01/06 :  18:22:45  Show Profile Send time a Private Message
Någon som vet hur man dimensionerar sådana byggen ?

Lämnat forumet

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/01/06 :  18:49:45  Show Profile Send brumel a Private Message
Kvartsvågpipa ska väl va ca 2 m hög varav elementet placeras vid 2/3 av densamma. Detta ger en avstämning kring 40 Hz.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/01/06 :  20:31:18  Show Profile Send henricsson a Private Message
http://w1.415.telia.com/~u41500035/pipa.html

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2004/01/06 :  21:29:32  Show Profile Send time a Private Message
OK Vad är det för skillnad mellan en kvartsvågspipa och transmission line ljudmässigt ? och vad menar de med "area bakom elementet" ?? spelar det inte någon roll vad elementet har för egenskaper ?! Dumma frågor kanske men detta är inte bästa grenen..

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2004/01/06 :  21:37:07  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message
Bara för att göra det hela lite mer besvärligt finns det två sidor till som du inte får missa om du ska bygga kvartsvågare:
http://geocities.com/rbrines1/
http://www.quarter-wave.com/

Den första sidan har bra info om hur olika parametrar (dämpning längd koning placering) ändrar resultatet.
Den andra sidan av Martin J King, som jag vill påstå är den främsta teoretiker på området, innehåller kalkylblad, teorier o en massa, ibland, svårsmält info.

Jag skulle nog kolla in möjligheten att placera elementet på halva längden istället för 1/3 av längden. Det verkar vara det som rekomenderas på "moderna" Tqwt's.

DVC Keld

PS: om någon skulle känna av lite Deja vu, så är denna posten en kopia på en gammal postning.(Andra gången nu)

DIY is in my DNA
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2004/01/06 :  21:37:28  Show Profile Send time a Private Message
Jag hade kanske tänkt mig nåt sånt här: www.ferrario.com/ruether/Audio.html typ

Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2004/01/06 :  21:39:51  Show Profile Send time a Private Message
Tack Keld och ni andra, ska studera noga men teoretiskt blir det !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

TQWT
Member

53 Posts

Posted - 2004/01/06 :  22:41:12  Show Profile Send TQWT a Private Message
Martin Kings MathCad dokument kan tyckas avskräckande om man lyckas öppna dem, men de är synnerligen enkla att använda. Man stoppar in TS parametrar + lådans dimensioner och får ut SPL, impedans och i vissa även transient respons.
Jag har haft väldigt trevligt med dem. Jag har simulerat byggt och mätt. Allt stämmer faktiskt bra resonanserna, nivåerna och impedanskurvan... så länge pipan är tom!!!

När man stoppar i material som jag har tillgång till: fårull och tror det är Akoustu Q så stämmer det inte riktigt lika bra.

Jag har för mig att Martin använder något som heter Acousta Stuf och det är möjligt att det är unikt på nåt sätt.

En annan varning: Norton Antivirus uppfattar att det är någon virus liknande algoritm i vissa av modellerna därför måste man slå av Skrip blockering annars går de inte att öppna.

Jag håller med Keld att man skall placera elementet på mitten i en TQWT, det blir väldigt lite ripple då. (jag har byggt två sådana)

Man frestas gärna när man simulerar att tvinga ner f3 så långt som möjligt när man ser att det går, och det gör det i praktiken oxå, om man nöjer sig med att spela lågt!!! Men förvänta inte att få rummet att skaka med en fem tummare, Xmax sätter stopp för det.

Jag tror att de som säger att röret skall stämmas till elementets resonans i den totala volymen har rätt. D vs räkna ut pipans volym och simulera elementet i tex LSP cad. Tag resonansen och stoppa tillbaks i modellen. (Man får iterera ett par gånger

Om man vill bygga något färdigt så har Klang und Ton på senaste tiden haft flera TL byggen. De flesta har varit med två bas element som sitter 1/3 och 1/4 i röret. (vad jag kommer ihåg på rak arm)
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/01/07 :  08:43:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
time: Peter S har byggt en TL-sub. Vi kanske skulle ta och kolla på den när du kommer ner nästa gång.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

haffe
Member

197 Posts

Posted - 2004/01/07 :  10:09:00  Show Profile Send haffe a Private Message
Det finns ett relativt enkelt beräkningsprogram på http://www.drkrupp.se/hifi/
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2004/01/07 :  10:58:28  Show Profile Send markusA a Private Message
Kul att se fler som är intresserade av TL-högtalare.
Det blir lätt teoretiskt men King's mathcad sheets är mkt bra.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2004/01/07 :  14:06:06  Show Profile Send time a Private Message
Hmm, det verkar trixigt att få till dämpningen och ett större element verkar ge lägre gränsfrekvens ? kolla ovan ungefär vad som söks, alternativet är IB men då måste jag såga hål i huset och det är tveksamt med tanke på vibrationer och liknande.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

TQWT
Member

53 Posts

Posted - 2004/01/07 :  21:00:35  Show Profile Send TQWT a Private Message
Det finns ett annat ganska enkelt (DOS) men fullt fungernde TL program som Bullock har skrivit. Det heter DOSTLBM.EXE, jag kommer inte ihåg var jag hittade det så jag kan inte skicka länk.
Det är lite begränsat genom att man inte kan sätta elementet i offset men det plottar SPL impedans och så vidare. Man kan även ha en kopplings volym bakom elementet.
Om någon är intresserad så kan jag maila det, jag tror det är public domain nu.
Go to Top of Page

TQWT
Member

53 Posts

Posted - 2004/01/07 :  22:18:07  Show Profile Send TQWT a Private Message
Föresten på tal om TL, jag skulle vilja ta hål på en myt. Det står i mången audio litteratur att Bailay i princip är den ende som gjort någon vetenskaplig studie av TL. Detta är fel! vi har faktiskt en svensk som redan 1974 försökte sig på att modellera en TL, röret + element.

Jag pratar om Sven Tyrland och hans Rapport KONSTRUKTION AV EN MONITORHÖGTALARE på Chalmer, Avdelningen för Byggnads akustik.
Han gjorde en mängd mätningar på rör. Speciellt intressant är mätningar på veckade rör. Där ser man att veckningen har stor betydelse något som inte Kings modeller tar hänsyn till.

Hans alster är en liten bedrift eftersom han inte verkade ha fått någon datortid på den tiden stordatorer. Hans simuleringar gjordes mestadels med analoga metoder, d v s R L och C som kopplades i anloga nät. Mot slutet kom han tydligen över någon slags mindre dator, var det möjligen ABC80, och gjorde några plottar med den.
Resultatet?
Något som starkt påminner om någon av IMF modellerna vid denna tid. Eller var han innan? jag kollade på T-linespeakers.org och där påstår man att IMF TLS80 kom 1978.

Denna lät fantastiskt tyckte jag när jag hörde den första och enda gången. Jag var helt oförberedd när jag stötte på denna i en affär i Köpenhamn. Det var långt senare som jag kom underfund med att denna tingest inte var en vanlig låda utan just en TL.
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/01/08 :  01:53:28  Show Profile Send Peter S a Private Message
TQWT Jag skulle gärna villje ha det programmet, jag har gjort min TL-sub helt på tumfingerregler.

Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/01/08 :  02:19:16  Show Profile Send Uniper a Private Message
Jag tycker som hefty, det är kul att se att det är några som sysslar med TL och kvartsvågspipor, och inte bara de vanliga något uttjatade portade lådorna. Jag kör med TL själv (Seas Thor) och trivs mycket bra med det.
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/01/08 :  15:19:59  Show Profile Send Peter S a Private Message
Jag hittade det där DOSTLBM.EXE-programmet:

http://www.hal-pc.org/~bwhitejr/
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/01/08 :  15:39:29  Show Profile Send Hjelm a Private Message
TQWT: Har du läst tyrland rapporten? Är den bra?

Hjelm
Go to Top of Page

TQWT
Member

53 Posts

Posted - 2004/01/08 :  18:29:26  Show Profile Send TQWT a Private Message
Kul att du hittade programmet Peter!

Jag har rapporten och den är ganska intressant. Den är kanske lite outdated på så vis att nu finns det nya metoder att räkna. Matten borde dock fortfarande giltig (men jag tror att det finns en del tryckfel). Just mätningarna på veckade rör med olika dämpmaterial är speciellt intressanta, för jag har aldrig sett någon annan som utfört något liknande med den grundligheten.

Det är lite av en handbok i highend system konstruktion. T ex har han modifierat både mellan och diskant. Totalt valde han mellan 39 element, hur många testade han praktiskt tro?
Det slutade med i alla fall med KEF B139 (Bas) Celestion Super 5 (mellan) Celestion HF1300 (diskant) Celestion HF 2000 (superdiskant)

PS innan jag fick tag i Martin Kings dokument försökte jag göra en egen TL simulator med hjälp av formler från avhandlingen, men det var något som inte stämde och jag kunde aldrig reda ut vad, därför tror jag det är en del fel i någon formel.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/01/08 :  18:59:08  Show Profile Send brumel a Private Message
Är det nån som har nåt att säga om grupplöptid och transientrespons i TL system. Alltså blir basen lååååååångsam? Jag har inte Mathcad att leka med.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/01/08 :  23:06:09  Show Profile Send Uniper a Private Message
Basen blir rapp och väldefinierad i en TL. Grupplöptiden vet jag inget om.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/01/09 :  02:21:25  Show Profile Send brumel a Private Message
Hum är inte tl och fylld kvartsvågpipa bara en dämpad basreflex som inte använder sig av helmholzresonansen men en typ av stående vågor istället?

Hifiarkeologen

Edited by - brumel on 2004/01/09 02:23:21
Go to Top of Page

TQWT
Member

53 Posts

Posted - 2004/01/09 :  19:47:51  Show Profile Send TQWT a Private Message
Jo, det verkar som det inte är frågan om Helmholtz resonans även när man har en "port", Martin King blev själv lite osäker om den saken så han gjorde en finite elelment analys både för basreflex och för TL. Slutsatsen var att det inte var helmholtz resonans.

Jag har roat mig att simulera impuls svaret för några olika fall samma element, samma volym med MathCad. De kurvor som heter "on" är TL med ett element men med olika offset. 0.33/0.14 är en TL men med två element med offset 0.33 och 0.14. Basreflex är med ett element QB3 alignment. N TQWT är en ML TQWT med offset 0.5.
X-skalan är sec, alltså 30mS max. Alla har jag försökt optimera någorlunda. Det ser ju inte ut att vara jättestor skillnad men :

observera att detta är impulssvar, stegsvar kan ge en annorlunda bild. Jag sett någon som har försökt ta bort ripple i TL med speciella helmholtz resonatorer och då blev stegsvaret hemskt kass men impuls svaret såg ok ut(mätta förlopp). Anledningen skulle vara att en renonator tar en stund för att bygga upp energi som frisläpps senare.

Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2004/01/09 :  21:04:06  Show Profile Send time a Private Message
Vad blir då det intressantaste, det ljudanda resultatet ? Vad jag kan begripa blir en TL en djupt gående med "trött" bas som inte kommer att hänga med mina raka 80Hz horn ? En kvartsvågspipa funkar bra för det kör jag med just nu, helt ofylld med dämpmaterial ! med en 15" horndriver (40 Hz, låg qts) Vad jag fattar ska pipan börja med halva membranarean och öka 3 ggr och elementet sitta på 1/3 till 1/2 från änden och "hålet" ska vara lika stort som elementet ? ungefär ? Bestäms nedre gränsfrekvensen av driverns f0 eller av pipan ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2004/01/10 :  01:00:56  Show Profile Send Parasite a Private Message
Vad jag läst mig till så är det en grymm skillnad på TS och 1/4 pipa. En rätt avstämd TS ska enligt många hifimuppar ha det absolut bästa ljudet , men det är enormt svårt att verkligen få dem perfekta. En 1/4 ger vad jag förstått inte särskild rak frekvensgång och jag har hört många både bu och bä angående dem. Dessutom så funkar inte alla element bar i varken TS eller 1/4. Men som sagt, andrahans info, samt det är alltid ditt öra som bestämmer

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2004/01/10 :  19:38:56  Show Profile Send time a Private Message
Någon som vet om detta element blir bra i en kvartsvågspipa, qts=1.1, Fo=~35Hz och arean=2826 ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000