HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Kvartsvågspipor/ Transmission line ??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2004/01/10 :  23:16:21  Show Profile Send time a Private Message
Får krupp på DrKrupps förbaskade VBrun-fil varför inte inkludera den från början, datorer

Lämnat forumet
Go to Top of Page

TQWT
Member

53 Posts

Posted - 2004/01/11 :  12:47:11  Show Profile Send TQWT a Private Message
"trött" är fel ord, snarare torr, alltså inte övertydlig eller ringande. Basen är där när det behövs. Jag tycker TL subjektivt känns mer transientexakt, trots att detta ju inte syns i de simulerade impulssvaren som jag gjort.
Go to Top of Page

TQWT
Member

53 Posts

Posted - 2004/01/11 :  13:04:23  Show Profile Send TQWT a Private Message
Qts på 1.1 låter för högt. Enligt Bob Brines som verkar ha byggt en del så skall för en Rak TL Qts vara <0.35 och om den är taperad Qts vara > 0.4. En TQWT skall ha Qts=0.3-0.4.
Jag har inte byggt tillräckligt många för att verifiera hans påstående. Jag har försökt flera gånger med tapering i simuleringar men aldrig lyckats se någon förbättring, jag har dock aldrig provat med så högt Qts som 1.1.

Om man vill ändå vill prova med detta element så skulle då en taperad TL vara lämpligast. Finns resten av parametrarna? Vas, Qms, BL, Re och Le?
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2004/01/11 :  14:56:55  Show Profile Send time a Private Message
Nej, tyvärr har fabriken kånkat och jag hittar inga T&S på nätet, elementet är en Hartley. Jag har sett ett par tillämpningar med TL och haft kontakt med konstruktören men han hade Quad elektrostater som ju inte har samma dynamik som Edgarhornen. M Levinsson använde dem i sitt HQD system i en sluten låda på ca 1200 liter

Lämnat forumet
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000