HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Orientaliska mattor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Decadent
Member

138 Posts

Posted - 2004/01/06 :  12:05:11  Show Profile Send Decadent a Private Message
Det här är säkert väldigt OT, men ganska intressant tycker jag. Många gånger när jag ser läckra bilder av high-end anläggningar, både på mässor, i showrooms och i hem, ligger det stora gosiga orientaliska mattor på golven. Självklart förstår jag effekten av att dämpa rummet, men varför verkar hifi-intresserade också vara intresserade av just orientaliska mattor? Jag tycker mig se en överrepresentation av "äkta vara" hos hifi-entusiaster.

Har detta med ljudet att göra? (ni får ta frågan som ett skämt om ni vill!) Låter en Kelim annorlunda än en Täbriz? Är en långhårig matta från Tibet bättre än ett röllakan från Småland?

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/01/06 :  12:33:21  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Ju tjockare desto bättre.
Men eftersom vi män är veklingar som låter oss hunsas så blir det inte mineralullsskivor utan orientaliska mattor på golvet.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Decadent
Member

138 Posts

Posted - 2004/01/06 :  12:46:57  Show Profile Send Decadent a Private Message
Du utgår från att alla hifi-entusiaster är män?
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/01/06 :  12:49:38  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det går väl ungefär 13st hifiintresserade på ett dussin...

(Dvs endast ett fåtal aktiva av det kvinnliga könet. Hur stort mörkertalet är, vet vi egentligen inte)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/01/06 :  13:00:40  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Du utgår från att alla hifi-entusiaster är män?

Jag har iallafall aldrig stött på någon hifi-intresserad kvinna.

Och mina kontaktannonser "Hifi-intresserad kvinna sökes. Skicka kort på hifi-anläggningen." har hitintills varit en flopp.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/01/06 :  13:25:02  Show Profile Send svejk a Private Message
Asiatiska mattor är inte bra. Dom är designade för att låta bra med tolvtonsmusik. Med våran västerlänska musik uppstår konstigheter i mattluggen. Nä satsa på en handknuten ryamatta i andra hand en röllakan. Svensk folkmusik avnjutes bäst med en trasmatta obs det får inte vara konstfiber i trasorna. Och mattan måste vara vävd på en stol från Glimåkra.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/01/06 :  13:29:58  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Och mina kontaktannonser "Hifi-intresserad kvinna sökes. Skicka kort på hifi-anläggningen." har hitintills varit en flopp.

Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2004/01/06 :  14:08:19  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Kvalitet är väl intressant både vad gäller ljud och mattor...En flygande matta skulle dock slå allt ;-)

/ Bostrowskij

( 1 st Hosseinabad + 1 st Mahal framför mina Magneplanar Tympani )
Go to Top of Page

Decadent
Member

138 Posts

Posted - 2004/01/06 :  14:11:53  Show Profile Send Decadent a Private Message
Nu lyssnar jag ju en hel del på orientalisk tolvtonsmusik, så det lutar lite åt en Persisk Hamadan. Dessa lär tydligen vara väl anpassade till Oud-musik :-)

Synd att det inte gick bra med kontaktannonsen BO. Jag känner några, men inga riktiga fanatiker ...
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/01/06 :  14:13:24  Show Profile Send Margaux a Private Message
Tack gode gud för att frugan är ointresserad.

Tänk bara att ha diskussioner hemma om vilka kablar, tweaks m.m som skall inhandlas. Eller vad som är viktigast i "kedjan".

Med tanke på hur intensiva debatter om HiFi ibland blir ,så känns det skönt att de kan stängas med en off knapp vid behov

/Joachim
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

Decadent
Member

138 Posts

Posted - 2004/01/06 :  14:24:07  Show Profile Send Decadent a Private Message
Apropå flygande mattor och en annan diskussion jag råkade ögna igenom som handlade om "tweaks" som förändrar lyssnaren i stället för anläggningen: en vacker miljö att lyssna i tror jag spelar mycket stor roll för hur musiken upplevs. Jag har själv vid några tillfällen suttit på en matta och mediterat framför en eller annan trevlig anläggning och stämmer allt så lättar mattan. Jag lovar!

Edited by - Decadent on 2004/01/06 14:25:11
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/01/06 :  14:51:47  Show Profile Send Margaux a Private Message
Jag har ju faktiskt en orientalisk matta framför högtalarna. Mattan har ärvt från farmor. Är mkt vacker och ger en fin stämning. Däremot tror jag den dämpar dåligt då den är ganska sliten. En svensk rya från Ikea låter nog faktiskt bättre.

/Joachim
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/06 :  23:17:42  Show Profile Send Bravo a Private Message
Äkta mattor är mångtusenårig kultur, dessutom eftersom de är täta och tjocka så dämpar de bättre än Ikeas plastmattor.

Bravo
Go to Top of Page

Decadent
Member

138 Posts

Posted - 2004/01/07 :  01:52:03  Show Profile Send Decadent a Private Message
Vad tror ni om affärsidéen att starta en kombinerad matt- och high-end butik? Man skulle kunna importera underbara mattor som kan ligga spridda mellan esoteriska tingestar med blänkande krom och glödande rör, allt insvept i en eggande dimma av sandalträ och myrra? När jag tänker närmare efter skall det vara ett antikvariat också: Travar av vackra mattor, gamla böcker, kuddar på golven och mäktiga högtalare som tornar upp någonstans där borta vid horisonten . . .

(Man kan väl få drömma? I en sådan butik skulle jag kunna spendera dagar.)
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/07 :  01:54:40  Show Profile Send Bravo a Private Message
När öppnar du "Decadent"?

Bravo
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2004/01/07 :  02:11:21  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Perfekt, då kan man sätta sig på mattan tillsammans med försäljaren och tända en vattenpipa och dividera om priset i timmar... Magdansöser vill vi ha också!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/07 :  03:05:45  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det kanske finns någon lampa man kan gnida på så att man får lite önskningar uppfyllda.

Bravo
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/01/07 :  08:32:04  Show Profile Send Calle G a Private Message
Man kan väl lägga nån sorts mineralullsskiva eller annat dämpande material under den orientaliska mattan? Gosigare att gå på, fortfarande snyggt att se på, och dämpar väl jättebra.
Go to Top of Page

Decadent
Member

138 Posts

Posted - 2004/01/07 :  12:22:22  Show Profile Send Decadent a Private Message
Calle G: tror du inte att den luftspalt som bildas under mattan när den flyger fungerar som dämpning?

Edited by - Decadent on 2004/01/07 12:22:49
Go to Top of Page

LJN
Member

296 Posts

Posted - 2004/01/07 :  20:10:37  Show Profile Send LJN a Private Message
-Dom semiantika mattorna (äldre är 50 år) är att föredra ur ljud synpunkt, dom är ofta väl ingångna

/Lennart
Go to Top of Page

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2004/01/07 :  20:16:37  Show Profile Send HanssoN a Private Message
Nu skall man inte skämta alldeles för mycket

Någon effekt har det säkert, och det är himla snyggt!

Vi har en Bidjar-matta i vardagsrummet, och någon effekt har den nog med sina 1.000.000 knutar/m2... Att flytta en matta med ett bord ovanpå för att testa ett "tweak" tilltalar mig dock inte precis, och dessutom använder jag oftast hörlurar nuförtiden... =)
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/07 :  23:35:41  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag kör med spikmatta. Använder den spik som blir över när jag har mosat ihop lådan. Tweaket kom till av misstag när jag tappade hela asken framför lådorna och helt plötsligt uppstod ljuv musik. Transienterna föll på plats och rumsinformationen blev formidabel.
Nu kallar jag lådorna Loudspiker. Kanske kan man guldplätera spikarna för HighEndbruk. Jag tror att störningar och brus fastnar i mattan i rent bokstavlig bemärkelse.

Edited by - Flint on 2004/01/08 10:22:39
Go to Top of Page

Decadent
Member

138 Posts

Posted - 2004/01/24 :  01:39:02  Show Profile Send Decadent a Private Message
Jag har gått och suktat länge och slog i veckan till på en underbart vacker Täbriz (från norra Iran). Dyr som attan, men den låter helt underbart och flyger om musiken är rätt . . .
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/01/24 :  03:22:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Flint:

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000