HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 När använda THX-mode?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/01/05 :  10:12:33  Show Profile Send Calle G a Private Message
Min förstärkare är THX certifierad (Pioneer 2011) och har således en THX-mode som man kan använda. Såvitt jag har förstått så innebär THX att man kompenserar för hemmamiljö, dvs filmen är från början mixad för att passa i en biograf med massa folk och högtalare lite överallt, och då låter det annorlunda när man spelar upp det hemma. THX ska väl då kompensera för detta, eller som det står i bruksen:
"Nu har Pioneer och THX gått samman för att överföra biografens härliga ljudeffekter till hemmets bekväma vrå"

Så när ska man då koppla in sin THX-mode? Är det när man tittar på en vanlig Dolby Digital/DTS-film, som då antas vara mixad för bio, eller är det när man tittar på en film som har THX-loggan? Eller betyder THX-loggan på en film att den redan är ommixad för att passa hemmabio, och då blir det ju kaka på kaka om man slår på THX-kompensering igen?

Jag är jätteförvirrad!

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/01/05 :  10:40:22  Show Profile Send Margaux a Private Message
Det är tyvärr som du säger att man inte vet om inspelningen har THX-equaliserats eller inte.

Det finns tyvärr ingen flagga som meddelar processorn som det finns med DD eller DTS.

Därför får man prova och se vad som låter bäst. Man får anta att filmer med THX loggan skall köras i THX mode (reequalisering). Dock finns det filmer utan THX logga som också behöver reequaliseras.




/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/01/05 :  16:18:12  Show Profile Send gcs a Private Message
Hur låter skillnaden...är det någon skillnad. Det skulle ju kunna vara så att det är en logga som är ball att kunna visa upp.

gcs

Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/01/05 :  16:34:15  Show Profile Send Margaux a Private Message
Det får vi hoppas att det inte är....

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2004/01/06 :  13:09:43  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
Skillnaden är väl att man höjer centerkanalen något för att kompencera det faktum att dom sitter bakom duken på en THX biograf.

I hemmabion ska då centern sänkas motsvarande.

Problemet är bara att det inte är hela centern som sänks utan endast det övre frekvensområdet vilket alltså THX läget på hemmabion rättar till.

Många (skulle faktiskt tro dom flesta) filmer har detta åtgärdat från börja när dom släpps på DVD så funktionen känns ju inte så jättenödvändig i dagsläget.

finns den där så är det väl bra men jag skulle aldrig betala extra för att få enbart denna funktion.

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/01/06 :  15:05:54  Show Profile Send gcs a Private Message
Dajo är du säker på det här? Jag tycker att det låter ganska så knäppt. Om man behöver ändra på nivån i centern, så är det väl upp till var och en att avgöra hur mycket. Jag tror att det är mycket svårt att säga hur det ska vara. Nä det måste vara något annat. Jag har lästa att THX kräver en viss minimi effekt på slutstegen...i alla fall på biograferna. För min del så tror jag mer på att tillverkarna använder det som något slags försäljningsargument av sina dyrare produkter.

gcs




Go to Top of Page

SubZer0
Member

132 Posts

Posted - 2004/01/06 :  15:20:28  Show Profile Send SubZer0 a Private Message
När jag hade min Pion VSX-839 som var THX märkt. Så tyckte jag att THX läget låt bättre än motsvarande DTS/DD i 9 fall av 10. Men vad som låt bättre är svårt att ta på kändes som att ljudet blev mer dynamiskt och transparent/luftigt. Testa på ett jäng filmer och avgör själv vad du tycker låter bäst. Dela gärna med dig av dina resultat här.

Ps. Den film som jag tyckte gav störst lyft med THX var den THX märkta Star Wars Ep1.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/01/06 :  17:11:28  Show Profile Send gcs a Private Message
Om du menar mig SubZer0 så tänker i alla fall inte jag lyssna på ett gäng DVD-filmer. När det gäller film så finns inget rätt eller fel. DVD är i vilket fall som helst ett bitreducerat format med ett frekvensomfång upp 17KHz och jag tycker att det räcker mer än väl för sitt ändamål med eller utan THX. Det är viktigare att man har ett ljud som är hyfsat bra för musik och inte heller då behöver det vara det värsta av det bästa.

gcs
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/01/06 :  17:26:13  Show Profile Send Margaux a Private Message
THX equaliseringen är just påverkan av vissa frekvenser för att de skall passa biosalonger.

Ibland används detta ljudspår på DVD-skivan. I dessa fall är THX-reequaliseringsfunktionen bra eftersom ljudet då kan fås att återgå till originalet (så gott det går).

THX loggan betyder att apparaten är THX certfierad vilket innebär ett antal krav på apparaten. THX re/equaliseringen har inget direkt med THX loggan att göra. Jag antar dock att requaliseringen är ett delkrav för att vara THX certifierad.

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2004/01/06 :  18:25:09  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
quote:
Dajo är du säker på det här? Jag tycker att det låter ganska så knäppt. Om man behöver ändra på nivån i centern, så är det väl upp till var och en att avgöra hur mycket. Jag tror att det är mycket svårt att säga hur det ska vara. Nä det måste vara något annat. Jag har lästa att THX kräver en viss minimi effekt på slutstegen...i alla fall på biograferna. För min del så tror jag mer på att tillverkarna använder det som något slags försäljningsargument av sina dyrare produkter.



Det är en av funktionerna hos en THX förstärkare.

Det är alltså inte samma sak som att sänka centern något eftersom du då sänker hela frekvensomfånget och inte bara dom högre frekvenserna.

Orsaken är att en THX biograf SKA ha centerhögtalarna BAKOM duken vilket gör att duken dämpar dom höga frekvenserna. Som kompensation för detta höjer man nivån i filmen och det är inte alltid som man sänker den när den går ut till konsumenterna som DVD.

saxat från THX hemsida
Re-equalizationTM takes the edginess or "brightness" out of home cinema sound, compensating for the fact that sound mixed for theatres will sound too brittle when played back through flat response speakers at home.

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/01/06 :  19:10:53  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag var inne och läste lite på THX hemsida. Där skriver man att man gör en diskant sänkning så att man ska få samma ljud hemma som på biografen. När man mäter in en biograf så gör man en diskantsänkning från början i högtalaranläggningen. Det är en anpassning till en gammal norm från 50-talet(SMPTE/?)Jag har försökt att hitta normen eftersom jag har den i en pärm. Tyvärr hittar jag inte den inte just nu. I vilket fall så har man i den normen infört en diskantsänkning i lyssningen för att inte få allt för mycket brus när man kör filmer med optisktljud som då - på 50-60-talet och tidigare var dominerande. En korrekt inställd hifianläggning ska ju vara rak, alltså kommer filmljudet att möjligen låta lite vasst men det kan ju kompenseras ner med en vanlig diskantkontroll. En biograf´s filmduk brukar vara perforerad - just för att kunna släppa igenom dom höga frekvenserna. Jag skulle tro att det filmljud man får på sin DVD-skiva har samma ljudekvalisation som på bio, alltså man gör inga ändringar.

gcs
Go to Top of Page

audiojan
Member

91 Posts

Posted - 2004/02/04 :  02:43:14  Show Profile Send audiojan a Private Message
Faktiskt mycket lätt fråga... Använd THX när det låter bäst... Allvarligt talat så ska THX funktionen jämna ut diskanten (som oftast har mixats lite vassare för bion´s skulle men låter onaturligt i hemmabio). Dessutom har THX en matematiskt uträknad (baserad på Fosgate´s uträkningar om jag inte minns fel) styrning av ljudet framifrån bak.

Men det första svaret är i och för sej rätt... Använd THX funktionen när det låter bäst.

"Plötsligt slog mej tanken att mitt tak är någon annas golv"-Nils Ferlin
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000