HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bra 5V psu? (elektors usb audio-dac)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke_E
Member

118 Posts

Posted - 2004/01/05 :  01:10:44  Show Profile Send Micke_E a Private Message
Jag har planer på att bygga ett usb ljudkort. Elektors projekt med PCM2702 för att vara exakt. Men det jag är lite tveksam till är strömförsörjningen.
Dom tar inte strömmen från bussen utan har separat strömförsörjning. Det som oroar mig lite är att dom använder en 7805, jag har hört en del dåliga saker om dom (i audiosammanhang då alltså). Bör man göra något åt det, tex använda en annan regulator? Eller bör man göra om strömförsörjningen helt (frågan gäller väll mest er som har schemat och kan titta på det, filen heter e00c044)?
Dom kör den dessutom på samma pcb som allt annat vilket gör att jag blir orolig för onödiga störningar.

Om jag förstår det hela rätt så används den 5v spänningen både till analoga och digitala delen av kretsen. Kan inte den digitala delen ge en del ovälkommna störningar?

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2004/01/05 :  01:33:40  Show Profile Send Lash a Private Message
Vart hittar man schemat?
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2004/01/05 :  10:23:50  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Efter en snabb titt på PCM2702:s datablad så tycker jag att du har rätt. Risken för störningar mellan digitala och analoga elektroniken borde bli mindre om man har två separata 5V-supply. Frågan är dock om det i praktiken spelar någon större roll.

Vad gäller 7805 så tror jag inte du ska oroa dig, det är ju inte direkt några höga strömmar vi pratar om så en 7805:a lär ju kunna leverera en stabil spänning.

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

Micke_E
Member

118 Posts

Posted - 2004/01/05 :  23:22:46  Show Profile Send Micke_E a Private Message
Lash: Det får man genom att köpa elektors cd2000. http://www.elektor-electronics.co.uk/

php: Det var väll ungefär det min fråga gick ut på också. Tjänar man något på att ha dubbla supply's eller är det så liten skillnad att det inte är värt det. Kostnaden är ju trots allt inte så stor eftersom det inte handlar om några strömmar. Hela kretsen bör med marginal komma under 100mA.

Angående 7805'an så vet jag inte riktigt vad det är för störningar som folk pratar om och om det bara uppstår när man pressar dom lite. Hoppas på att någon här som är mer erfaren än mig kan svara på det.
Go to Top of Page

zahnn
Member

170 Posts

Posted - 2004/01/06 :  09:13:40  Show Profile Send zahnn a Private Message
Kolla i databladen för 7805, och bygg som de har gjort i application notes. Bör ju räcka ganska bra. Annars kan du ju sätta lite större elektrolyter före och efter... Tänk på att mata 7805:an med tillräkligt med spänning bara... 3-4 volt över utspänning, alltså ca 8-9 volt. 12 volt går också bra, men då får du nog börja tänka på kylning, vilket iofs aldrig är fel att ha till dem (78xx:or).

Du kan ju göra kretskortet med möjlighet till delad matning för analog och digital, och sen bara köra med en nätdel iaf, och blir det inte bra, så testa och häng på en till. Kostar inte så mycket...

[z]

I like boolean logic
NOT
Go to Top of Page

Micke_E
Member

118 Posts

Posted - 2004/01/07 :  00:27:09  Show Profile Send Micke_E a Private Message
Jag hade iofs tänkt köpa ett färdigt kretskort och ändra det lite. Men allt om elektronik verkar inte vara så snabba på att svara, jag beställde strax innan jul och har inte hört något ännu.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000