HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Linkwitztransform strömmatning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

haffe
Member

197 Posts

Posted - 2004/01/02 :  10:02:14  Show Profile Send haffe a Private Message
Jag börjar få någorlunda koll på det här med linkwitztransformkretsar nu. Dock undrar jag, hur ordnar man strömmatningen till den?

e96jbo
Starting Member

6 Posts

Posted - 2004/01/02 :  12:52:35  Show Profile Send e96jbo a Private Message
Jag hakar på din tråd lite...:

Jag håller på att leta komponenter till ett Linkwitz-delningsfilter för en biamp-lösning, och antar att vi behöver ungefär likadan strömmatning? Jag antar att det du ska göra är att lägga några op-ampar i serie med signalen (före förstärkaren), ett transformfilter för att kunna sänka frekvensen på en sub eller?

Mitt förslag:
Jag antar att du behöver ca +/- 5V till OP-amparna? Och inte så mycket ström (eller tänker du använda en diskret klass-A transistorlösning?). 2-300 mA borde vara väl tilltaget. Antingen köper man två små toroider på Elfa, en likriktare, två spänningsregulatorer (7805 och 7905) och lite kondingar och bygger själv. Eller så köper man två st. stabbade "väggvårtor" på Kjell&Co (har inte nyaste katalogen hemma tyvärr), och lägger till lite kondingar. Akta dig för primärswitchade (=lätta) bara, de ger alltid mer störningar.

Någon som har bättre lösningar? Alla tankar är intressanta! Brukar folk få problem med nätbrum i sådana lösningar?

Hälsningar,
Johannes
Go to Top of Page

haffe
Member

197 Posts

Posted - 2004/01/02 :  13:15:24  Show Profile Send haffe a Private Message
Ok, på så sätt. Jag har sett en del trådar där de säger att kretsen drivs av signalen den matas med, så jag blir mer och mer skeptisk.
Go to Top of Page

e96jbo
Starting Member

6 Posts

Posted - 2004/01/02 :  13:18:39  Show Profile Send e96jbo a Private Message
Skriv gärna lite mer om exakt vad du ska bygga.. Du kanske kan posta ett kretsschema?

/Johannes
Go to Top of Page

haffe
Member

197 Posts

Posted - 2004/01/02 :  13:22:24  Show Profile Send haffe a Private Message
Jag hade tänkte mig att bygga en liten sub i sluten låda, mata den temporärt med en gammal förstärkare som jag har liggande. Eftersom det är till datorn så har jag delningsfiltret i mjukvara. Som jag förstår det så ska jag koppla det som följer. Delningsfiltret->ltkrets->förstärkare. Jag tänkte använda den här referenskretsen.



http://www.trueaudio.com/images/linkxfrm2.gif

// Edit epkpeng... Tog mig friheten att länka in bilden!

Edited by - haffe on 2004/01/02 13:23:20
Go to Top of Page

Henrik
Member

54 Posts

Posted - 2004/01/02 :  13:24:14  Show Profile Send Henrik a Private Message
En riktigt bra opamp att använda till aktiva filter är OPA134/OPA2134 (eller OPA4134 för de som är som jag och gillar ytmonterat). De vill ha +-15V för att trivas.
Jag köpte mig en 12V AC adapter på clas ohlson (helt jädra otroligt att man kan ha ett företag som har ett namn som går att stava på hur många sätt som helst!). Havlvvågslirikta 12V AC:n med en diod för + och en för -, efterglätta med ett par tusen uF per sida, reglera ned till +-15V med 7815/7915 eller liknande och glätta med ytterligare ett par tusen uF.


Henrik
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2004/01/02 :  13:55:44  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
"Ok, på så sätt. Jag har sett en del trådar där de säger att kretsen drivs av signalen den matas med, så jag blir mer och mer skeptisk."

Det du talar om här kallas för fantommatning och är inte speciellt vanligt i Hifi-sammanhang. Däremot mycket vanligt med fantommatade mikrofoner etc. men nog om det.

För kretsen som du länkar till ovan så behöver du en strömförsörjning på runt +- 10-15 V. Gör som Henrik beskriver ovan, det går dock lika bra att helvågslikrikta spänningen med en diodbrygga om man så vill.

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/01/02 :  14:16:58  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
e96jbo:

Jag tycker +/-5v låter lite för att mata en OP med. Även om det går så tror jag en OP mår bättre av lite högre matningsspänningen precis som Henrik säger.


haffe:

Jag använder själv +/-15V i mitt försteg och kommer använda det till mitt aktiva filter oxå. Jag gör mina strömförsörjningar på separata kretskort, har ett kretskort färdigt som lämnar 100mA och +15V, 0V och -15V samt har färdiga lödpunkter för att koppla dit lysdiod för indikering av av/på om du är intresserad av att köpa det?

Använder ett likadant i mitt försteg och det har inga problem att ge en utsignal på 24V p-p kontinuerligt i en last på 47kOhm, vilket brukar vara standard ingångsimpedans på slutsteg. Normalt blir dessutom ett slutsteg fullt utstyrt vid 1-2V på ingången så transientmarginaler finns!


Henrik:

Hum, du ska inte glätta efter 7815/7915, de kan börja oscillera då! De klarar inte att driva kapacitiva laster speciellt bra. Sedan undrar jag hur du fick ut +/-15VDC från en 12VAC adapter?! Och du bör välja en 15VAC om du vill ha ut 15VDC för 7815 stjäl runt 2V, samma för likriktarbryggan och ytterligare någon volt för ripple efter glättningen.

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

haffe
Member

197 Posts

Posted - 2004/01/02 :  14:50:10  Show Profile Send haffe a Private Message
Mcz. Jo, ett färdigt kretskort låter mer lättjobbat än att försöka sätta ihop ett själv. Hur mycket hade du tänkt dig? (Dum fråga kanske, men är det med/utan komponenter?)
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/01/02 :  15:09:58  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Haffe:

Hehe, det är givetvis MED komponenter och kretskortet är färdigmonterat sånär som på lysdiod. Fast lysdiod får du fixa själv eller så får du vänta lite tills jag beställer näste gång från ELFA. Du vill väl ha blå lysdiod va? Jag hade tänkt mig lite mindre än komponentkostnaden exkl. arbete och kretskort. Blir väl dryga hundralappen plus frakt då. Eller var bor du? Jag bor i Halmstad, du kanske kan hämta det direkt om du bor i här i knutarna.

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

haffe
Member

197 Posts

Posted - 2004/01/02 :  15:50:39  Show Profile Send haffe a Private Message
Mcz, nja jag funderade på en svart, eller en vitt lysdiod. Dryga hundralappen låter bra. Jag bor i mellansverige. Så det får nog bli någon form av transportfirma. För övrigt, tackar. Strömmatningar brukar såvitt jag vet inte vara lika förlåtande för misstag som övriga delar.

Edited by - haffe on 2004/01/02 15:51:23
Go to Top of Page

Henrik
Member

54 Posts

Posted - 2004/01/02 :  21:41:36  Show Profile Send Henrik a Private Message
Hej Mcz:
quote:
Hum, du ska inte glätta efter 7815/7915, de kan börja oscillera då! De klarar inte att driva kapacitiva laster speciellt bra. Sedan undrar jag hur du fick ut +/-15VDC från en 12VAC adapter?! Och du bör välja en 15VAC om du vill ha ut 15VDC för 7815 stjäl runt 2V, samma för likriktarbryggan och ytterligare någon volt för ripple efter glättningen.


Om du menar att man skall vara försiktig med att lasta på kapacitanser efter regulatorn håller jag med dig. Nu skall jag säga att jag snattat iden från någon rätt kunnig kille på något DIY-forum och inte har räknat på det hela. I mitt fall fungerar det utmärkt och utan oscilationer. Kapacitans kommer man ju oftast inte undan i form av bypassar och likande runt kretsar. Misstänker att man behöver betydligt mer än jag har för att börja få problem med oscilationer. Köra utan bypass/glättning kommer sätta regulatorns lastdistortion i spel. Den är nog inte helt obetydlig om man tittar på audioområdet (spekulationsvarning!).

Angående 12AC-adaptern: Du har helt rätt i att det inte går att få ut 15VDC från 12VAC. Men, tänk på att oreglerade trafosar har en märkspänning som är mätt vid maximal last, dvs spänningen är märkbart högre med låg last. Min bula som är 12VAC, 2000mA ger en bit över 15VAC olastad (skulle tro att det är däromkring de flesta 12AC adaptrar ligger olastat) och 12,5V vid 2A uttag, vilket ger helt OK marginal för regleringen (eftersom lasten för trafon i sammanhanget är liten).

Henrik

Henrik

This message is the official oppinion of the voices in my head.
Go to Top of Page

Johannes
Starting Member

23 Posts

Posted - 2004/01/03 :  00:45:38  Show Profile Send Johannes a Private Message
Mcz: Ja, du har nog rätt. Jag läste på lite, och (även om det beror på vilken OP man använder) åtminstone distorsionen blir lägre vid högre matningsspänning (logiskt om man tänker efter då den jobbar längre från klippspänningen). Vet inte om det är mätbara skillnader, men det är ju dumt att chansa, 15V är inte dyrare än 5V..

Och, du har bara ett kort över eller? Hör av dig om du inte får det sålt, jag är nog intresserad. Och även om du råkar ha omonterade mönsterkort liggande...

/Johannes (fd e96jbo)
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/01/03 :  12:02:07  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Henrik:

Om du ser i databladen för 78xx och 79xx så ser du vad för kondensatorer som ska användas för att stabilisera spänningsregulatorn. Det är 2 st per krets och olika för 78xx respektive 79xx.


Haffe & Johannes:

De ovan nämnda stabiliseringskondensatorerna sitter givetvis monterade på mitt kretskort. Jag har även använt komponenter av kanske onödigt hög kvalité på sina ställen men man vill ju det ska se proffsigt ut, inte sant?

Johannes, tyvärr har jag bara ett kort men jag kan tillverka ett nytt till dig? Hum, kretskortstransformatorn jag använt är på väg ut ur ELFAs sortiment men om jag lägger med den i nästa beställning ska jag nog hinna få en innan de är slutsålda från ELFAs lager.

Jag kollade upp komponentkostnad för ett kort och det är 177,49kr, med andra ord lite dyrare än vad jag trodde.. Är ni fortfarande intresserade? Isåfall kommer jag faktiskt ta 2,51kr för arbetet och sälja dom för 180kr + frakt.


MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462

Edited by - Mcz on 2004/01/03 12:23:01
Go to Top of Page

Johannes
Starting Member

23 Posts

Posted - 2004/01/03 :  13:20:25  Show Profile Send Johannes a Private Message
Mcz: Ja, som sagt, om det finns tillgängligt för 180 kr så beställer jag ett! Mycket generöst av dig! Men som sagt, lägg inte ner en massa jobb bara för min skull, jag har själv tillgång till ets-grejor och skulle kunna ordna det själv, men om det finns färdigt så..

/Johannes
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/01/03 :  13:42:03  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Johannes:

Har du OrCAD Layout kan jag skicka PCB-layouten till dig. Annars kan jag skriva ut den och posta den till dig på speciellt OH-papper, mot en liten symbolisk summa förstås. Vill du ha kundvagnen från ELFA och schema kan jag fixa det oxå. Så slipper jag göra ett till, hehe..


MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/01/03 :  15:16:40  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Om det är någon som kan göra pcb:S bara så kan jag tänka mig ett par om de inte kostar allt för mycket.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/01/03 :  15:51:02  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Fisksmisk Ola:

Jag kan göra PCB åt dig för 40kr + frakt. Så får du kundvagn och schema till oxå.


Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/01/03 :  16:03:22  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Jag kommer snart lägga in en länk till en bild på kretsen, så ni vet vad det är ni får! Fick precis lånat brorsans digitalkamera men batteriet var slut så det är det som hindrar mig..

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/01/03 :  21:06:50  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
kan man byta några komponenter på kortet så att man byter spänning? t.ex byta regulatorkrets?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/01/03 :  23:55:16  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Fisksmisk ola:

Japp, vill du sänka utspänningen räcker det att byta regulatorer. Vill du höja den får du köpa annan transformator men de som säljs på ELFA verkar inte finnas med större sekundärspänning än 2x15VAC. Men säg vad du är ute efter så kan jag hjälpa dig sätta ihop det/välja komponenter. Vill du den ska kunna lämna lite mer ström går det att byta till en större transformator. Dessa med dubbel sekundärlindning passar:
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2014310.htm
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/7026.htm
Jag har använt den på 3,7VA till mitt försteg och den funkar kanon. Tyvärr är den på väg ut ur ELFAs sortiment så snart finns bara den dyrare men kraftigare på 4,5VA kvar. Fast jag kan göra en ny PCB så ELFAS andra kretskorttransformatorer passar om du vill, dock blir givetvis priset högre då.

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/01/04 :  01:32:07  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Låter toppen, nej jag är mest intresserad av att sänka spänningen. til 12v eller nåt sånt.

Går det att regulera ned spänningen till 5v till och med?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/01/04 :  19:33:39  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Fisksmisk ola:

Det går alldeles utmärkt att reglera ned spänningen till 5V. Enda skillnaden blir att du får ett större spänningsfall över regulatorerna vilket gör att de kommer bli något varmare än om du tar ut en högre spänning. Men vill du ha +/-5V skulle jag nog nästan byta transformatorn till någon som lämnar 2x7,5VAC så kan du dra ut lite mer ström oxå utan att riskera överhettning av spänningsregulatorerna.

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/01/04 :  20:23:53  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Nu finns bilder på matningen, kolla bilderna "MatningXsmall.jpg" under länken nedan:
http://hem.passagen.se/mcz/hifi/elektronik/

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/01/06 :  11:43:21  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
ser toppen ut! kan du berätta lite om försteget?
kan man kanske köpa kretskort till själva förstärkardelen?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/01/06 :  15:17:16  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Fisksmisk ola:

Försteget kommer bara säljas som färdig produkt men är fortfarande under utveckling och är därför inte till salu. Men det har mycket lovande data och är baserat på OPA627, så mycket kan jag säga!

Till slutsteget som är baserat på OPA541 kommer jag nog däremot sälja kretskort löst eller i paket, då det nu går åt 5 kretskort för hela slutsteget (2 förstärkarkort, 1 glättningskort, 1 kort för 24V matning och 1 kort för mjukstart)! Men även slutsteget är under utveckling och inget som finns att köpa än.

Det enda som jag säljer nu är matningen på 2x15V och 2x100mA, för 245 kr + frakt = 300kr. Ja, priset är höjt eftersom inga färdiga kort finns kvar och det tar tid att göra nya. Håller förövrigt på med en ny matning som kommer vara lite kraftigare och med mindre dimensioner.


MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462

Edited by - Mcz on 2004/01/06 15:18:01
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.92 sekunder. Snitz Forums 2000