HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 ritning på rör-radio?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Macke-Skidbacke
Starting Member

32 Posts

Posted - 2004/01/04 :  22:18:06  Show Profile  Visit Macke-Skidbacke's Homepage Send Macke-Skidbacke a Private Message
Har blivit mer och mer sugen på att bygga mig en liten
och enkel radio. någon som har nå ritningar på
en enkel rör-radio för fm bandet???

MVH/Macke

Kaffet är klart!!

Ryssen
100.000-klubben

8468 Posts

Posted - 2004/01/14 :  19:48:11  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Har blivit mer och mer sugen på att bygga mig en liten
och enkel radio.

Jag också,fast i stereo.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

andar
Member

303 Posts

Posted - 2004/01/14 :  19:54:47  Show Profile Send andar a Private Message
Det här låter kul, kanske skulle kunna bli ett nytt Hififorum projekt... (Inte för att jag är kunnig, men man lär sig...)
Kul tanke, följer med spänning.

GAIS är tillbaka!!!
Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2004/01/14 :  20:44:44  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message
Jag tycker det låter kul med en rörradio i stereo. Kör ju bara rör i resten av anläggningen så varför skulle det vara annorlunda på radiobiten!
Go to Top of Page

Macke-Skidbacke
Starting Member

32 Posts

Posted - 2004/01/14 :  20:59:11  Show Profile  Visit Macke-Skidbacke's Homepage Send Macke-Skidbacke a Private Message
Det jag tänkte på i första hand var en liten bords-radio som var tänkt
att se ut som dom gjorde för typ, länge sen..
men det kanske ni också tänkte på??
förstå vad coolt med en rörradio som lyser upp och spelar bara
en massa gammal schysst musik från 60-talet. undrar om man kan bygga en sån, som bara får in oldies, resten filtreras bort.

Kaffet är klart!!
Go to Top of Page

JanErik
Member

106 Posts

Posted - 2004/01/15 :  10:03:14  Show Profile  Visit JanErik's Homepage Send JanErik a Private Message
Rörradio för stereo blir väl svårt, eller finns det lång/mellan/kortvågsstationer som sänder i stereo?

Sen att bygga en stereodekoder av rör blir ganska avancerat.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/01/15 :  10:16:03  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Dynaco har några varianter på rör radios..
http://www.geocities.com/vintageaudio/

Här kan man hitta en massa scheman mm.

http://www.duncanamps.com/

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Edited by - Tobbe_L on 2004/01/15 10:21:41
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/01/15 :  14:32:09  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
quote:
Rörradio för stereo blir väl svårt, eller finns det lång/mellan/kortvågsstationer som sänder i stereo?



Varför? Det går alldeles utmärkt att bygga en FM tuner med rör,(eller för ännu högre frekvenser om man vill) det finns många mycket bra tuners för HiFi tex Fisher och marantz som har ljudkvalitet väl i klass med moderna grejor. Jag har själv en Fisher som är mycket bra.

quote:
Sen att bygga en stereodekoder av rör blir ganska avancerat.


Ja, det är ju inte lika lätt som att köpa en IC krets och koppla till några få komponenter men det har funnits många sterodekoders byggda med rör, det finns ett bra exempel i RCA rördatabok med en ritning med 2 st dubbel rör, ett 6CL8 och en 12AX7, inte extremt komplicerat.

BTW, det finns en bra tuner ritning i RCA databoken också, totalt 7 rör.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8468 Posts

Posted - 2004/01/15 :  19:44:33  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
BTW, det finns en bra tuner ritning i RCA databoken också, totalt 7 rör

Kan du inte posta den här då till att börja med?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/01/15 :  23:24:10  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Kan du inte posta den här då till att börja med?


Om jag hade en scanner så vore det lätt men eftersom jag inte har skaffat det än så skall jag göra ett försök med en digitakamera och se om det fungerar.

Tyvärr så tror jag att många bortser från de extra komplikationer som man stöter på om man skall bygga någon RF pryl och inte bara en förstärkare för audio. Utan att ha tillgång till åtminstone en signal generator så är det mycket svårt att få igång och trimma en radiomottagare, för att få optimal prestanda så bör man också svepa mellanfrekvensfiltren mha en svep generator och det är något som är tom är mer ovanligt att en hemmapulare har. Men om någon vill försöka så går det nog att få ihop något även med enkla medel.

Jag tittade lite mer i RCA databoken och de har 2 olika ritningar på FM mottagare, en lite enklare med totalt 4 rör utan audio del och den jag förut nåmnde med 7 rör, jag skall försöka posta alla ritningar och byggbeskrivningar om möjligt.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/01/16 :  10:20:03  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Måste radions alla delar vara rörbestyckade då, kan man inte fuska lite?

Jag hade tänkt mig bygga en vad jag kallar halvnostalgisk köksradio. Med TDA7000 för FM-dekodningen, ECC83 som försteg och ett Klass A effektsteg uppbyggt med MOSFET. Sedan ett bredbandselement som Tangband eller dylikt för ljudåtergivningen.

Alltså något i stil med Macke-Skidbackes tänkta bordsradio, dock med lite mer hightech komponenter än vad jag gissar han tänkt sig.

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

Macke-Skidbacke
Starting Member

32 Posts

Posted - 2004/01/16 :  14:10:07  Show Profile  Visit Macke-Skidbacke's Homepage Send Macke-Skidbacke a Private Message
hehe nä men det är precis så som Mcz beskriver!
En liten köksradio som typ, huvudsaken är att det sitter några rör i som lyser upp
det spelar ingen roll om det är lite hightech komponenter i den.
bara att den är ganska liten, enkel och ser gammal ut!
Men om Tubetvr får fram någon bild på den där FM mottagaren med 4 rör utan audio del så borde man väl kunna köpa/bygga någon enkel att koppla in den på

MVH/ Macke

Kaffet är klart!!
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/01/20 :  01:29:38  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej,

Nu har jag lyckats att ta bilder med min digital kamera från RCA rör data bok.
Jag har lagt upp 4 olika schemor här http://www2.gol.com/users/tube/rca.html

Det är:

"AM-FM Superheterodyne radio receiver" Det är en relativt enkel radio för både FM och AM men man kan utelämna AM delen om man vill. FM delen är byggd med en sk självsvängande blandare som var en mycket vanlig kretslösning i bordradio apparater. Om det är svårt att få tag i röret 12DT8 så går det troligen bra med 12AT7 som är mycket likt.

Nästa krets är en FM tuner med nuvistorer, det är en mer avancerad design och troligen mycket bra men det kan vara svårt att få tag i nuvistorer idag, det finns många liknande tuners byggda med vanliga rör så man kan ju modifiera tex använda 6DJ8 eller 12AT7, Det finns också en mellan frekvensdel som passar till FM tunern.

Slutligen så finns en beskrivning på en Stereo dekoder med rör, den är inte så komplicerad och om man kan hitta lämpliga spolar så borde den inte vara så svår att bygga.

Generellt så är det som synes inte så svårt att få tag i bra ritningar men det kan vara problem att få tag i tex spolar och mellan frekvenstransformatorer men det finns även i dag många företag som säljer sånt tex Antique Electronic Supply i USA se http://www.tubesandmore.com/


MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/01/20 :  02:37:55  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Bra kamera du har Hans!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/01/20 :  10:31:01  Show Profile Send Zombie a Private Message
Gintaras på www.kwtubes.com sålde nuvistorer förut...
Kolla in www.audioasylum.com /Tubes/ för kommentarer om att bygga en rörtuner...
Köp min Quad FM och mitt dekoderchip och bygg en separat nätdel så har du nästan lika kul och får dessutom bättre ljud ;-)

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/01/20 :  23:55:05  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej,

quote:
Köp min Quad FM och mitt dekoderchip och bygg en separat nätdel så har du nästan lika kul och får dessutom bättre ljud ;-)


Jag tror att den ursprungliga frågan var hur man bygger en rörradio, inte var man köper en. Som jag tidigare har sagt så är det kanske inte det lättaste om man inte har erfarenhet av radiokretsteknik och tillgång till mätinstrument men jag tror inte attdet ör på nnågot sätt omöjligt och säkert ett mycket roligt projekt.

BTW, Jag tror att det finns många lika bra eller bättre tuners än från Quad, tex vissa modeller från Marantz och Fisher och det är inte heller omöjligt att bygga en bättre...

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2004/06/23 :  10:52:36  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Det finns hur många varianter som helst på FM-radio med rör och en del kopplingar som t.ex. Dynaco FM-1 och FM-3 är väldigt enkla att trimma utan instrument. Hur de är att bygga från scratch vågar jag inte uttala mig om, men det är nog klart svårare än att få ihop en stereo PP-stärkare med grammofoningång.

Enklaste förslaget för en "hembyggd" FM-tuner är att köpa några skabbiga 60-tals bordsapparater och slakta dem. (ger du dig på fina 50-talare kommer jag att hemsöka dig i dina drömmar >:-) Jag brukar ge högst några tior per apparat på loppis eller hämta dem gratis på sopstationerna. (inte klokt vad folk kastar)

Ofta är tuner-delen en komplett modul med avstämningsratt, skärmburk och ett ECC83.
Utsignalen är 10.7 MHz mellanfrekvens, så även MF-kretsarna måste med och de brukar bestå av två steg. Är det en kombinationsmottagare brukar AM-delens blandarrör (oftast ECH81) användas som första MF-steg för FM. Andra MF-steget är oftast ett EF80 eller EF89 med variabel branthet. MF-kretsen brukar ha dubbel avstämning (10.7MHz för FM och ca 460kHz för AM). Slutligen brukar detekteringen ske i en diod-triod t.ex. EABC80. FM-detekteringen använder då två av dioderna, den tredje är för AM-detektorn. EBC81 är också vanligt.
Trioddelen är drivsteg till slutröret som oftast är EL84 i SE-koppling.

För en fristående bordsradio måste man således behålla det mesta av den slaktade radion. Klipp bort och bygla över allt skrot för AM-delen (oscillator för AM, våglängdsomkopplare, spolar, vridkonding m.m.) så blir det ganska uppstädat, men frågan är om hembyggnadsegot får tillräcklig kick av det...
Det är sällan något rör blir över, förutom slutpentoden om man vill ha line-nivå på utsignalen.

Det kan vara ett helvetsjobb att följa upp och hitta vad som kan slaktas bort...
Olika apparater är olika svåra, men att läsa på radioteknikens grunder skadar inte.
-Tag bara ett osäkert steg i taget och provkör därefter, annars kan det bli svårt att backa... Vill man ge sig själv lite mera hembyggarära kan man slakta tre apparater, blanda delarna och bygga en ny... =:-o

Vill man ha en ren FM-tuner att koppla in till en befintlig (Rör)förstärkare
kan man ersätta det sista röret EABC80 (eller vad det nu är) med halvledardioder i FM-detektorn, men det är möjligt att utsignalen blir för svag. Kanske ett triodsteg behövs ändå för LF-signalen. Enklast är att prova innan slakten börjar!

På slutet av 50-talet fanns fortfarande många rena AM-mottagare och de som inte ville köpa en helt ny kombinationsapparat kunde köpa till en FM-tillsats att koppla till grammofoningången. Dessa burkar hade m.a.o allt utom slutsteget.
Radio & Television hade några DIY-projekt i slutet av 50-talet då FM-boomen kom.
En del finns på min sajt: http://john.moneus.se/ARCHIVE/Radio_o_Television/

En stereodemultiplexer är förvånansvärt enkel att bygga med rör om man bortser från att få tag på spolarna för 19/38kHz pilottonen. Dynacos FM-3 visades upp grundligt i Radio & Television 1964. Jag har en FM-1 utan demultiplexer men har planer på att rekonstruera dynacos egen koppling m.h.a spolar från en 70-tals stereodekoder med diskreta transistorer. http://john.moneus.se/ARCHIVE/Dynaco/

Jag fick överta svågerns NTI korrespondenskurs i elektronik för hemma-audio och där finns en del godis om allt från grundläggande rörteknik till radio och stereo FM med både rör och transistorer. Så småningom kanske jag scannar en del därfifrån om intresse finns. Jag kan också rekomendera de gamla Tekno's-böckerna AM-teknik och FM-teknik som är rena biblarna från tiden kring 1960. Har inte sett någon modern lärobok som går så grundligt och tydligt tillväga med att förklara varför man gör på ett visst sätt. Å andra sidan togs inte tekniken för given på samma sätt då som nu.
-Nu slänger man in ett mystiskt chip och vips så funkar det, punkt.
Kolla med ditt lokala bibliotek om de kan beställa böckerna eller om de rent av finns på plats. Här i Uppsala finns de i alla fall. John Schröders Radioteknik och Radiobyggboken innehåller också en del godis, men i nyare utgåvor är det transistorteknik som gäller.

Vill man labba med AM-radio är det enklare, men då är det varken tal om HiFi eller stereo. Jag är sugen på att bygga egen helt rörbestyckad kortvågsmottagare m.h.a mina kära gamla böcker, men det är en helt annan hobby än vad som hör hemma i detta forum.

Jag är inte den radioexpert jag kanske råkar ge sken av, men tror mig ha hyfsd koll på det teoretiska. Om någon vill labba med rör-radio vill jag gärna vara med på distans.

/John
Åååå så skönt att få skriva av sig och besserwissra en stund... ;-)


Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2004/06/23 :  10:59:16  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Förresten, Macke sade:

quote:

förstå vad coolt med en rörradio som lyser upp och spelar bara
en massa gammal schysst musik från 60-talet. undrar om man kan bygga en sån, som bara får in oldies, resten filtreras bort.


-Ja bor man inom hyfsad radie från Stockholm (kanske 5-10 mil beroende på antenn och terräng) kan man ju alltid begränsa avstämningsområdet till strax omkring 107 MHz så att man bara får in Radio Vinyl 107. ;-)
Annars kan man kanske bygga en egen liten lågeffekts (rör)sändare och göra sina egna lokala nostalgisändningar... ;-)
Har du Bredband Internet kan du ta Vinyl 107 den vägen, dra en dold sladd till en imponerande låda/chassiplåt med ett gäng rör och spektakulära spolar som satts ihop godtyckligt. Koppla in glödström och se hur många besökare du kan lura Ett EM8x eller EM34 magiskt öga som fladdrar till musiken höjer imponatorfaktorn.

/John

Edited by - JohnA on 2004/06/23 11:24:26
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/06/23 :  15:08:08  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Det var en gammal men rolig tråd tråd du har hittat!

quote:
Hur de är att bygga från scratch vågar jag inte uttala mig om, men det är nog klart svårare än att få ihop en stereo PP-stärkare med grammofoningång.
Det kan man nog tvista om, utan möjlighet att svepa mellanfrekvensdelen är det svårt att få tillräcklig bandbredd för bra stereo återgivning men då behövs en svepgenerator och det är väl inte så vanligt att man har hemma. Man bör nog också åtminstone ha möjlighet att mäta HF oscillatorns utspänning och helst också ha en signalgenerator när man skall trimma HF delen. Skall man bara ha en skvalradio så går det bra att trimma utan hjälpmedel om man är försiktig och vet vad man gör, tex kopplar ur AFC och eventuell AGC innan man börjar, jag har trimmat diverse gamla FM radio och militära radiomottagare på detta sätt för att få igång dom.

quote:
Ofta är tuner-delen en komplett modul med avstämningsratt, skärmburk och ett ECC83.
Jag tror du tänkte rätt men skrev fel, det brukar vara ett ECC85 i de flesta bordsradioapparater från Europa, ECC83 fungerar inte särskilt bra för högre frekvenser.

Själv har jag en gammal Fishertuner, "Gold cascode" som jag köpte för en billig peng, den har ECC88 kaskodkopplad som ingångssteg med separat blandare och oscillator steg med ett annat dubbelrör liknande ECC85. Det är en mycket bra tuner med 3 mellanfrekvenssteg och AFC och AGC, den fanns både för Mono och Stereo och har faktiskt mycket bra ljud.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2004/06/23 :  21:09:17  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Jo hans, visst hade blandat ihop dubbeltrioderna. ECC83 är ett LF-rör, mycket vanligt för drivning/fasvändning i PP-steg om jag inte tar fel igen.
ECC85 är som du säger vanlig för VHF. ECC81 och -82 vill jag minnas också förekommer.
ECC82 sitter lustigt nog också som driv/fasvänd i min gamla 20W Philips mono PA.
(hu, rörigt det här...)

Beträffande Dynaco FM-1 och -3 så trimmas de genom diverse tillfälliga byglingar och urkopplingar med indikatorögat som mätinstrument! Vet inte hur bra det funkar, men någon verkar ha tänkt till där. I RT-artikeln från 1964 (ovan) har jag för mig att man provar detta med framgång, medan ett profs får svårt att trimma till den betydligt dyrare mottagaren de köpte in som referens (hade skakat galet under transporten).

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000