HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dual 505-S3
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hydra-g
Member

57 Posts

Posted - 2004/01/03 :  09:36:30  Show Profile Send hydra-g a Private Message
Har blivit erbjuden en 505-S3 i gott skick(har inte sett den än). Pitchrem är bytt, vad är det för rem? är det drivremmen? OM-10 Pickup, tillverkas de fortfarande? Är de bra? Finns det någon form av lager som kan vara slitna? Skall ha den tills jag har råd att köpa nått "bättre". Vad är den värd?

Berra

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/01/03 :  12:21:07  Show Profile Send cittroman a Private Message
Hej
Svarade just på din andra post där du frågar om en 505-2.
Har du hittat en 505-3 nu?
Pitchremmen är den som man finjusterar hastigheten med.
Både spelaren och Ortofons OM serie tillverkas fortfarande.

Hör man inte ngt annat än brus och knaster när man höjer volymen mellan två låtar så är lagret säkert OK.
Armens lager brukar aldrig bli "slitna" om den inte blivit misshandlad.

Jag skulle rekomendera att byta nål till en OM 20 eller ännu bättre en OM 30, då får man mkt spelare för pengarna.

Priset beror mkt på skicket, jag sålde min 505-4 mk2 i finskick med ny drivrem och pitchrem en OM 20 och en ny OM 10 nål för 1500:-
Runt tusen kr kan jag tänka mig.

Ha det /// Mattias

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

hydra-g
Member

57 Posts

Posted - 2004/01/03 :  14:10:15  Show Profile Send hydra-g a Private Message
Tack för infon. Skall kolla om det är något att ha. Kostar en tusing och verkar enligt säljaren vara i gott skick.

Berra
Go to Top of Page

hydra-g
Member

57 Posts

Posted - 2004/01/03 :  14:31:10  Show Profile Send hydra-g a Private Message
Är en thorens TD-166 MKII ett bättre val? Det handlar om samma pengar.

Berra
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/01/03 :  14:41:18  Show Profile Send Larsho a Private Message
Jag hade nog valt Thorens beroende på skick

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/01/03 :  15:09:47  Show Profile Send cittroman a Private Message
Jag har ingen erfarenhet om den modellen men det är också en "långkörare" med bra kvalitet.
Mk2 tillverkades mellan 1976-1987 modellen 166 som helhet mellan 1975-1999!!!!

Vad sitter det för arm och pickup på den?

Ganska vanligt är en Thorensarm med låg massa som passar ortofons OM serie ypperligt.

Det är nog lite bättre kvalitet på Thorensspelaren, men som sagt bägge är ett bra köp.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

hydra-g
Member

57 Posts

Posted - 2004/01/03 :  17:24:56  Show Profile Send hydra-g a Private Message
Om man köper en gammal skivspelare exempelvis Dual eller Thorens, vart vänder man sig för eventuella reparationer eller justeringar? Är helt grön på elektronik. Finns det någon här som kan ta på sig lite "extra knäck"?

Berra
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/01/03 :  20:04:20  Show Profile Send cittroman a Private Message
Vart bor du?

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2004/01/03 :  21:54:55  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
"vart vänder man sig för eventuella reparationer eller justeringar? Är helt grön på elektronik. "

Det allra bästa är att lära sig själv , då vet man vad som är gjort och hur det är gjort. Att ställa in skivspelare handlar mera om mekanik än om elektronik, och är inte alls omöjligt att lära sig.

Både Dual och Thorens är fina gamla maskiner och det är nog en smaksak vilken du väljer. Priset verkar ju vara bra.
Personligen gillar jag Thorens geniala trepunktsupphängning
( ursprungligen Amerikanska AR:s idé, men förfinades av Thorens och sedan kopierades av Linn ) och skulle välja den , men den kräver lite mera arbete med att justera in.

Allt du behöver veta om Dual:
http://www.compassnet.com/concept/index.html
Allt du behöver veta om Thorens:
http://www.theanalogdept.com/
Go to Top of Page

Babar
Member

177 Posts

Posted - 2004/01/04 :  01:35:57  Show Profile Send Babar a Private Message
Jag har också en CS505-3, inköpt ny 1988, som jag ska använda, men på min pickup står det Ortofon OMB20(se bild)...är det en vanlig OM20? Vad står B för?

Såldes 505-3 med olika pickuper under olika år?
Min har även en logo, "Audiophile Concept" på framsidan...jag har inte sett denna logo på bilder på nätet - är det något som bara klistrades på i slutet av 80-talet?



Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2004/01/04 :  02:31:42  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Vad jag har läst står B för "bulk", dvs OMB-pickupen är samma pickup som OM men den kom i en enklare förpackning eller rättare sagt i en "storpack" som t.ex Dual eller nån annan skivspelartillverkare köpt för att montera i sina spelare.
OM10:an spårar rätt dåligt, "storebröderna" OM20 , OM30 och OM40 är betydligt bättre i det avseendet, och jag håller med Cittromans råd att uppgradera nålen. Det är ju kanske den största fördelen med OM-serien att det finns många nålar att välja på , själva pickuphuset är samma för hela serien.
OM-serien har också en rätt "ljus" klang , vill man ha ett varmare ljud kanske man ska välja en Shure eller Grado pickup i stället .
Go to Top of Page

hydra-g
Member

57 Posts

Posted - 2004/01/04 :  15:50:54  Show Profile Send hydra-g a Private Message
Jag bor i Härnösand. Thorens spelaren jag är intresserad av finns i Malmö och Dual:en i Linköping. Alltid bökigt att köpa via nätet osett, men jag har gjort det några gånger nu och inte blivit besviken än. Gudskelov att det finns digitalkameror!

Berra
Go to Top of Page

CeGe
Starting Member

8 Posts

Posted - 2004/01/23 :  16:23:17  Show Profile Send CeGe a Private Message
hej alla! Var köper man nål till DUAL 505 med OM-serien? Jag äger själv en DUAL-505 med bottenplatta gjord i plast. Jag funderar själv på att "hotta upp" den för bättre ljud. Jag tycker mig uppleva bättre ljud när jag tynger ner spelaren med något ovanpå plasthuven.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2004/02/05 :  00:06:46  Show Profile Send divander a Private Message
Du kan köpa nål hos bland annat www.vinylbutiken.se och
www.svalander.se .

Oops! I did it again
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000