Author |
Topic |
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2004/01/02 : 11:11:42
|
Flint,
matchade transistorer till en tex passförstärkare kan du inte köpa på Elfa. Du måste köpa ca 10ggr så många som du behöver för att få fram det antalet matchade par du behöver och du måste lägga tiden, ca 50min för att få fram ett par... Jag håller helt med dig att man inte kan jämföra ELFA-priserna med vad de större köper för. Men du snackar om slutpriser till kund, då måste du ha med alla påslag. Så ELfa's priser är nog inte så dumma att jämföra med ändå
Vidare så missförstår mig. Jag försvarar inte prissättningen i sig. Det jag försöker förklara är att det finns skillnader och att det, om det görs seriöst, inte bara är "dekaltrimning" som det ibland försöker påvisas även emot seriösa konstruktioner. Jag tycker att det är himla orättvist att vi konsumenter pissar på alla urskiljningslöst.
Problemet bakom skepsisen är naturligtvis att priserna kan kännas omotiverat höga. Därav min lilla utläggning ovan om matchning och kretslösningar.
Vänligen, Per
P.S. "Dekaltrimning" finns den med och den har jag också svårt för. Men den som vill köpa en designprodukt borde få göra det utan spott och spe från oss andra. |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2004/01/02 : 11:24:46
|
Pac Mitt argument mot ditt var att eftersom materialkostnaden är en ganska liten del så blir även en ganska står ökning där ändå liten totalt och det sagt utan att jag piss*r på någon tillverkare. Varför får jag en känsla att ni moderatorer och andra på den sidan alltid försvarar HighEndsäljarna med näbbar och klor? Det verkar väldigt känsligt. Det är väl inte så att ni som HiFitidningarna går deras ärenden. |
|
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast
3863 Posts |
Posted - 2004/01/02 : 11:30:20
|
En produkt som jag kom till att tänka på där kanske priset kan motiveras med den höga kostnaden är klassikern QUAD ESL 63. Först då fabror Walkers utvecklingstid på 18 år(från 63 till 81 när den kom ut på marknaden)Och de att membranen ligger i värmesträckning under fjorton dagar(en omständig procedur)Så även om kanske själva materialkostnaden inte är speciellt hög så är förädlingskostnaden det
|
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2004/01/02 : 12:40:56
|
FLINT
Vad matrialkostnaderna är för High End produkt ligger på har jag inte en aning om men att den ligger bra mycket högre än normala produkter får man se som ganska logiskt. Hur många man timmar det ligger bakom innan produkten är färdig kostar det med.
Varför skulle det inte vara ok att försvara High End tillverkare , säljare , köpar ??
Ha det bäst J |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2004/01/03 : 13:33:57
|
johan_björklund Klart att man ska försvara HighEnd som moderator men ämnet verkar farligt eldfängt. |
|
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2004/01/03 : 13:35:41
|
Flint
Håller med dig, för att inte tala om Linn & Naim, det är farliga än att ta sig igenom ett minerat område |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2004/01/26 : 12:18:31
|
Såg att någon nämde Dynaco i ett inlägg. Då skulle jag som är novis vilja fråga hur den förstärkaren är jämfört med andra ? Ligger i startgroparna och funderar på ett köpa lite andra grejjer men detta är en djungel för mej. Någon som har en uppfattning angående Dynaco stereo 70. |
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2004/01/26 : 13:02:04
|
Jag tycker inte att det gamla monosteget Dynaco mark III är någon höjdare. OK, bättre än en Edison men ändå inget vidare. Stereo 70 har jag bara hört någon gång, jag har aldrig ägt någon, men jag anser ändå att den är bättre. |
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2004/01/26 : 13:07:08
|
Om man nu som jag tycker om det mjuka och rena rörljudet,vad skall jag införskaffa som låter bättre än mitt nuvarande st70 ? Nu pratar jag inom rimmliga prisnivåer. |
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2004/01/26 : 13:37:20
|
BAT lär visst vara något i hästväg. Jag har inte hört något av deras grejer men tippar att det svänger en del. Kanske lite durt tyckte stämman men provlyssna går ju alltid om man får chansen. |
|
|
joakim
tom blommorna på spikes!
534 Posts |
Posted - 2004/01/26 : 14:06:40
|
"Vad matrialkostnaderna är för High End produkt ligger på har jag inte en aning om men att den ligger bra mycket högre än normala produkter får man se som ganska logiskt."
Frågan är vad den relativa materialkostnaden ligger. Alltså: materialpris/försäljningspris Här är jag inte helt övertygad om att hiend alltid är dyrare. Ta en 549 kronors DVD-spelare från Mustek (se http://www.webhallen.com/prod.php?id=18225) kan nästa slå vad om att den procentuellt har högre materialkostnad än vad-som-helst från Krell. |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2004/01/27 : 05:31:07
|
Man kan ju göra vilka jämförelser man vill beroende på hur man väljer. Personligen gissar jag att komponentutprovning och modifering samt matchning tar längst tid och därmed kostar pengar. |
Bravo |
|
|
razor
Member
162 Posts |
Posted - 2004/01/27 : 08:15:52
|
Visst, matchning tar säkert tid och kostar pengar, men för mig låter det som om konstruktionen har allvarliga brister om den kräver precisionsmatchning av komponenter (även om jag förstår att det kan tolkas som något mycket exklusivt också). |
Edited by - razor on 2004/01/27 08:17:10 |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2004/01/27 : 10:24:41
|
Vi pratar om finlir här eller...... Det som gör en bra spelare till en som höjer sig något över mängden. Det är inte skillnad som mellan dag och natt, det handlar om detaljer, finliret, som gör att en spelare förmedlar en mer verklig upplevelse, vilket vanligtvis innebär återgivande av fler mikrodetaljer. |
Bravo |
|
|
razor
Member
162 Posts |
Posted - 2004/01/27 : 10:31:12
|
Bravo: Jag står nog fast vid mitt påstående, en bra konstruktion ska vara okänslig för imperfektioner i komponenter. Förstärkningen i en transistor t ex kan variera enormt, även inom samma tillverkningsbatch, varför motkoppling lämpligen används. |
|
|
dekengren
Member
389 Posts |
Posted - 2004/01/27 : 10:57:59
|
Att ifrågasätta varför high end kostar är väl typiskt teknikinstresserade killar som aldrig själva försökt driva ett företag. |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2004/01/27 : 11:18:54
|
matchningen gör att du får en mer balanserad produkt som inte har stora skillnader i ljudet mellan kanalerna tex, tänk om du skulle ha en högtalare där det skilde mellan höger och vänster högtalare ( vilket det dock gör i billigare modeller ), då skulle det låta lite lustigt...
Och varför skulle en bra konstruktion vara okänslig för dåliga komponenter ?!?! Och ser du på de bättre förstärkarkonstruktionerna med trasnsistorer så har dom ingen motkoppling... varför, jo för ljudmässiga fördelar kan jag tänka....
/M |
|
|
razor
Member
162 Posts |
Posted - 2004/01/27 : 12:04:10
|
Jodå, MartinH, så gott som alla transistorförstärkare har motkoppling. Försök konstruera en förstärkare utan motkoppling! (lycka till!) Vad som oftast avses är att förstärkaren saknar global motkoppling, medan det så gott som alltid finns lokal motkoppling. Att motkoppling skulle vara något dåligt bygger förmodligen på något missförstånd som med tiden satt sig fast (tillräckligt många tyckare i sk hifi-tidningar). Motkoppling förbättrar så många parametrar att man absolut vill ha motkoppling! Jag skulle aldrig köpa en förstärkare där tillverkaren skryter om att den är motkopplingsfri. Det tyder på att man tar andra hänsyn än de som är tekniskt motiverade.
Bra konstruktioner är okänsliga för komponenterna. Den naturliga förstärkningen hos transistorer (av samma modell, och till med batch) kan variera med uppåt 5ggrs skillnad mellan lägsta och högsta förstärkning. Kondensatorer har i allmänhet toleranser på +/- 20%. Att göra kretsar som bortser från imperfektioner i komponenterna är en absolut nödvändighet (något som troligtvis även de flesta "high end"-tillverkarna gör, även om de kanske talar tyst om det). |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2004/01/27 : 12:21:19
|
Men om man nu tar tid och hittar matchande komponenter så varför inte använda dom, för det gör skillnad att lägga ner tid i konstruktionen av en produkt.. Jag vet att vissa tillverkare använder komponenter med marginaler på bara nån procent för att få så lika delar i vänster och höger kanal som möjligt, och varför detta inte skulle vara bra kan jag inte förstå... Visst kan jag säga att själva konstruktionen är nog viktigare än vilka komponenter som använt, men däremot så är det så att de märken som har bra konstruktioner oxå använder sig av matchade och noga utvalda komponenter som tom kan vara special tillverkade för företaget med unika specifikationer.
Och faktum kvarstår att en produkt som kostar mer pengar av nån anledning, brukar i 9 fall av 10 låta bättre än den billigare där man använt sämre komponentval...
Och att en förstärkare inte har motkoppling om den är av transistor typ vet jag inte om du har rätt i.. Det du säger om global och lokal kan jag inte säga nånting om i mitt exempel, men detta är vad SimAudio säger om ämnet och varför man INTE har nån motkoppling i sina transistor förstärkare..
" Zero-Feedback Amplification
This implies there's no additional circuitry which takes a sample of the audio signal from the amplifier's output stage, applying it as negative feedback to the gain stage of the amplifier with the sole purpose being to reduce the amount of THD (Total Harmonic Distortion); the more feedback used, the greater the reduction in the amount of measurable distortion. By eliminating the feedback circuit, the following results are achieved:
- Real-time amplification - Improved dynamic range - More accurate music reproduction with respect to tonality, especially in the higher frequency registers - An amplifier which is much less affected by a loudspeaker's non-linear electro-mechanical properties "
|
|
|
HanssoN
Member
226 Posts |
Posted - 2004/01/27 : 16:17:26
|
Materialkostnaden för en High-End-produkt är kanske dubbelt så hög som för en produkt i mellanklassen, och försäljningspriset är kanske 10 ggr så högt för High-End-produkten, men med tanke på att så många människor är villiga att betala ruskigt höga summor för relativt små förbättringar kommer dessa företag alltid att klara sig.
Man får t.ex. oerhört mycket mer för pengarna om man köper NAD än om man köper Mark Levinson, men om man väl har hört hur härligt High-End-komponenter kan låta kanske det inte finns någon återvändo, och för att få de finaste komponenterna och de bästa tekniska lösningarna får man också betala det pris ens drömprodukter betingar.
Mängden välljud per krona minskar oerhört fort när man går upp i prisklass, men ljudskillnaden kan inte ignoreras, och bra ljud är starkt beroendeframkallande. =) |
|
|
Topic |
|