HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Sökes: riktigt bra pianoinspelningar.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Red5
Starting Member

6 Posts

Posted - 2003/12/30 :  22:11:46  Show Profile Send Red5 a Private Message
Musiken får gärna vara bra också.

struts
Member

315 Posts

Posted - 2003/12/30 :  22:27:02  Show Profile Send struts a Private Message
Anders Widmark´s "Carmen" är helt underbar men det är ju inte enbart piano förstås och det kanske det du är ute efter?
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2003/12/30 :  23:30:30  Show Profile Send Uniper a Private Message
Volodos Solo piano works, Schubert. Den är utgiven av Sony Classical.
Bra musik, bra pianist, bra inspelning. Kan den va nåt?

Edited by - Uniper on 2003/12/30 23:39:13
Go to Top of Page

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2004/01/02 :  18:51:07  Show Profile Send HanssoN a Private Message
Vad gäller själva musiken tycker jag att Mozarts pianosonater är underbara, och dessa finns det massor av fina inspelningar av. (T.ex Uchida på Philips.)

Jag älskar Schuberts pianomusik, och Brendel är ett säkert kort. Själv tycker jag också mycket bra om Uchidas tolkningar av Schuberts musik. Särskilt bra tycker jag om sonat D894 i G-dur, den finns med på skivan med Volodos som Uniper nämnde, men jag har inte hört denna inspelning själv.

Om du vill lyssna på några av Mozarts pianosonater finns en fin inspelning med Horowitz på DG. (Nr. 445 517-2) Det är (naturligtvis) bra spelat, inspelningen är bra, och skivan går att hitta billigt på många ställen, ett riktigt fynd! (Sonaterna är KV 281, KV 330 och KV 333, och det finns också ett rondo och ett adagio.) Jag tror att www.cdon.com säljer skivan för 79 kr.

Edited by - HanssoN on 2004/01/02 19:34:29
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2004/01/02 :  21:30:48  Show Profile Send JesseX a Private Message
Jag har en väldigt bra Lizst-skiva utgiven på BIS. Det är en ungersk pianist som spelar (har tyvärr inte namnet i huvudet) och han är
oerhört bra.

En annan favorit är Vassilis Tsabropoulos som spelat in en skiva med bysantinska hymner på solo-piano. Skivan heter Akroasis och är helt strålande.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/01/02 :  23:13:54  Show Profile Send Snutten a Private Message
BIS har bra pianoinspelningar, har en med Lizst etyder och pianisten Freddy Kemppf.

Edited by - Snutten on 2004/01/02 23:14:19
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/01/02 :  23:36:46  Show Profile Send hal a Private Message
Jan Johansson "Jazz på svenska". Svenska folkvisor tolkade av
geniet ihop med Georg Riedel.
Är ingen jazz-fantast på det viset men detta är en måste-skiva.
Han dog tyvärr själv i en bilolycka ganska ung (36 år?).
Lättillgänglig men genial skiva, tycker jag

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/01/03 :  00:21:03  Show Profile Send f95toli a Private Message
De Nocturne Chopin skrev är enligt min mening den absolut bästa pianomusik. Problemet är inspelningar, jag har själv inte någon inspelning jag är helt nöjd med.

Personligen tycker jag inspelningar av solo-piano är väldigt svårt att rekommendera om man är på jakt efter "bra ljud", det skiljer ganska krafigt i karaktär mellan olika flyglar och även om inspelningsteknikerna gör sitt jobb bra så kan det låta "illa" ibland om inte ljudet från det instrument som använts inte passar ens smak.

Mitt tips är att du köper några av Naxos skivor, även om inte ljudkvaliten alltid är på topp (det varierar, en del är riktigt bra) så lär du kunna hitta något/några stycken du gillar och då kan du leta bättre inspelningar till dessa.

Om jag nu ska rekommendera en viss specifik skiva så blir det nog en inspelning av två pianokonserter av makarna Schumann (Claras enda och Roberts opus 54) framförd av Enrica Ciccarelli, Agora Musica AG 014.1 1995.


Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/01/03 :  02:17:10  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Jeanette Lindström tillsammans med Pete ------nånting.
Skivan heter Feather(s?).

Helt ok ljud, och enligt mig mycket trevlig skiva - som vanligt gäller dock att vara på rätt humör!

// Pär
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/01/03 :  09:05:42  Show Profile Send svejk a Private Message
Roland Pöntinen Music for a rainy day lite blandade klassiska örhängen för piano inspelad på BIS och BIS låter sällan fel.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/01/03 :  18:12:16  Show Profile Send Aton a Private Message
Leif Ove Andsnes - Haydn pianoconcertos No 3,4 & 11. Härlig skiva! Largot (spår 5) är sagolikt finstämt och känsloladdat.

Radu Lupu - Beethoven sonatas. Inspelad 1972. Utgiven på CD (Decca, serien Weekend classics) 1988. En del brus men musikaliskt ett underbart pianospel åt det eftertänksamt långsamma hållet. Jag har aldrig hittat den i någon skivbutik dock...snubblade över den på Gbg stadsbibliotek.

Edited by - Aton on 2004/01/03 18:13:21
Go to Top of Page

Red5
Starting Member

6 Posts

Posted - 2004/01/03 :  22:41:28  Show Profile Send Red5 a Private Message
Tack för tipsen.
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2004/01/04 :  00:17:21  Show Profile Send Mattias a Private Message

Erik Satie - Gymnopedies och Gnossiennes (stavning?) finns bla i bra utgåvor på Bis. Rekomenderas om man söker lugn och härlig pianomusik.

Arvo Pärt - Fur Alina ligger på ECM. Violin och Cello spelas också på denna denna lugna och harmoniska skiva.

/Mattias
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000