HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Dream Theater, Live nån sett?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

srv
Member

377 Posts

Posted - 2003/12/09 :  18:55:50  Show Profile Send srv a Private Message
Köpte min 1:a Dream Theater platta dels pga rek. från Forumet . Det blev av en slump senaste plattan; Train Of Thought. Fastnade rejält för dessa herrar . Låten "As I Am" är ju helt grym . De kommer till Hovet 22 Jan, 04. Köpte biljett och nu undrar jag om någon har sett dessa live och kan ge lite "förhands info". Blev ju inte mindre intressant efter man läste följande på Ticnet; Dream Theaters kännetecken är deras spektakulära scenshower och mystiska scenuppträdanden som gett dem kultstatus bland fansen.
Tackar på förhand, SRV

Texas Flood........

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/12/09 :  19:30:39  Show Profile Send Ayn a Private Message
Jo, jag såg dem på deras Metropolis-turné. Är ett DT-fan i övrigt också, har de flesta av deras skivor inklusive nya. Som en parentes kan nämnas att jag inte tycker särskilt mycket om nya Som bäst blir det i Metropolis pt 2.

Nåja, hursomhelst - Ticnet kör hårt på säljande formuleringar tycker jag Visst är det en upplevelse att se Dream Theater live, men "spektakulärt" vet jag inte om att jag tycker det är. Det som är riktigt ballt är just det att de verkligen sätter allt även live. Detta blev extra tydligt när jag såg dem live, då spelade Spock's Beard som förband. De var riktigt bra, de satte allt nästan perfekt. Grejen var den att DT kom in och satte allt helt perfekt dock Grymt skickliga musiker. Det var rätt tufft att stå och hoppa med alla andra i 5/4-takt - hur ofta händer det?

Det kan nog bli en kul spelning det där - lycka till Och mitt tips för dagen är att börja upptäcka fler skivor som DT gett ut, då den nya faktiskt är bland deras sämsta i mitt tycke (därmed inte sagt att den är dålig, men den har en sjujäkla konkurrens att stå sig i). Börja med Metropolis pt 2 - Scenes from a Memory eller Six Degrees of Inner Turbulence, de borde du gilla om du gillar senaste.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/12/09 :  23:48:44  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag såg dom på Hovet i våras och det var verkligen inget spektakulärt att se på. Musiken var dock mycket bra men grymt högt. Använd skydd annars får du skador direkt!!

Ingen annan konsert varken före eller efter har innehållit så många toner. Det är snabbt, tight som f-n (ibland måste man ta i) men inte sjung vänligt eller lätt tillgängligt. Jag låter lite negativ men det är bara så att deras musik ofta kräver att man hört den några gånger för att man skall kunna digga ordentligt.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

srv
Member

377 Posts

Posted - 2003/12/10 :  11:57:44  Show Profile Send srv a Private Message
Okej, tackar för inläggen. Kommer "lyssna in mig" lite mer med dom. Blir väl att skaffa några fler plattor. Jag kör på dina CD-rekommendationer, Ayn.
Mvh, SRV

Texas Flood........
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/12/13 :  04:58:36  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Dream Theater live är för: 10% som tycker om musiken.
90% för musiker som önskar att dom kunde gjort det bättre..

Skämt o sido, se dom live, det är ruskigt bra.

Pull me under! /Mikaell.
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2003/12/19 :  11:56:21  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Var på Hovet under deras "World Turbulence"... Vad kan man säga annat än Vi använde öronproppar och (ibland) kikare (vi hade sittplatser) och njöt tillfullo!!

Så efter att ha hört ToT så bokade vi billeter med en gång, och i år är det ju "An Evening with Dream Theater", alltså inget förband... Jag antar att man får ställa in sig på dryga 3 timmar full njutning!! Vi ses kanske där...?

Pull my finger!
Pull my finger!
Pull my finger!
I gotta fart! /Georg

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

srv
Member

377 Posts

Posted - 2003/12/20 :  12:09:51  Show Profile Send srv a Private Message
Yep, kanske vi ses på konserten....
Mvh, SRV

Texas Flood........
Go to Top of Page

JoelH
Member

159 Posts

Posted - 2003/12/27 :  23:59:44  Show Profile Send JoelH a Private Message
En kompis till mig berättade om senaste konserten han var på med DT.

Basisten tog ett steg bakåt för att lämna plats åt gitarristen som skulle spela solo. Dock var han snabbare på sin bas än vad någon trodde var möjligt, så allihop hade tittat på basisten istället.

Extremt skickliga musiker, men musiken berör kanske inte lika mycket som annan musik, jag har köpt biljett till Hovet!
Go to Top of Page

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2004/01/01 :  04:35:49  Show Profile Send Lepra a Private Message
Man kan julika väl sitta hemma o lyssna på nån av skivorna... det är ju precis samma sak där som live... barahögre live då. Noll improvisation, allt är exakt som på skivorna... baaahh...

Frozen Brains Tell No Tales
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/01/03 :  01:41:11  Show Profile Send molsson a Private Message
I våras var det 45 minuter pain of salvation och 2 timmar och 45 minuter DT. Sagolikt.

No hay banda!!
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2004/01/05 :  02:44:20  Show Profile Send Mikaell a Private Message
pain of salvation= Ruskigt bra!

/Mikaell.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000