HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Poff vid avslag
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/12/29 :  19:21:18  Show Profile Send svejk a Private Message
Har kopplat in en passiv JBL sub som drivs av ett Macgomack dna1 slutsteg delas med ett Sentec delningsfilter. När jag stänger av blir det en kraftig poff i subben. Första gången var volym pådragen andra gången avslagen ett poff i subben kom ändå. Är något fel eller brukar det bli så? Tacksam för svar från en teknisk papphatt.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/12/29 :  21:05:29  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Va, "Tacksam" och "papphatt" i samma mening och riktade till någon man söker hjälp hos?

Du är ju för skön Svejk!!!

Vad är det som du stänger av när det säger "poff"?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/29 :  21:31:22  Show Profile Send Flint a Private Message
svejk
Har du kollektiv avtängning (gemensam strömbrytare) eller stänger du pryttlarna en och en. När säger det i så fall poff?
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/12/29 :  21:35:15  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
eller så menade han tvärtom , att han skulle vara en tacksam teknisk papphatt :) så tolkade jag det:)

vissa slutsteg ger en kraftig likspänningspuls på utgången då man stänger av dem, pga den interna spänningsförsörjningen "kollapsar". Det beror på hur de är konstruerade och kan inte utan special kunskaper avhjälpas. Volymkontrollen , som styr inspänningen till slutsteget har ingen betydelse.

man kan bygga en reläkrets som kopplar bort subben några tiondelar före slutstegets spääningsförsörjning "kollapsar" som man kopplar mellan slutsteget och subben.
skall fundera på hur man kan göra det utan att operera i apparaterna på väg ner till tvättstugan...

edit:insåg att jag var för snabb, flint och pacs
frågor måste nog besvaras först innan man kan säkert säga orsaken.

/rickard

I m only in it for the DIY

Edited by - rikkitikkitavi on 2003/12/29 21:37:02
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/12/29 :  21:56:29  Show Profile Send svejk a Private Message
Har gemensamt avslag till försteg och slutsteg allt rör. Sedan har jag ett transistor till subben. Det poffar både vid avslag av rören och transistorsteget. Mest med transistorsteget. Har tidigare kört detta biamp och hade inga sådana problem.

Ja teknisk papphatt är vad jag är fysisk kunskap på grundskolans nivå för 30 år sedan. Så på detta forum hamnar jag onekligen i kön! Därför är jag en tacksam papphatt eftersom jag kan be om hjälp och få det!


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/29 :  22:02:21  Show Profile Send Flint a Private Message
svejk
Testa med att slå av "framifrån". Dvs. Signalkällan först och sen vidare en och en i taget. Då märker du vilken maskin som poffar mest. Det är ingen lösning men en del i "felsökningen".

Edited by - Flint on 2003/12/29 22:11:39
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/12/29 :  22:23:43  Show Profile Send svejk a Private Message
Har gjort så cd först inget poff sedan rören och sist transistorsteget mest poff med transistorsteget men även rören poffar.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/30 :  01:03:20  Show Profile Send Flint a Private Message
Jaha du svejk. Vad hittar vi på då? Jag tycker att det tyder på att någon av dina förstärkare är känslig för den transient som ev. uppstår när något, vad som helst, i omgivningen slås av och på. Hur reagerar anlägningen på andra strömbrytare som lampor och liknande?
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/12/30 :  08:15:44  Show Profile Send svejk a Private Message
Inga andra prylar stör har både störskyddstrafo och separat strömförsörjning till anläggningen. Får be någon om hjälp att koppla om rubbet.Det enda jag inte har använt tidigare i anläggningen är Sentec filtret. Kan det vara det som spökar? Det enda jag kan komma på att testa är vända stickproppen trixet. Föresten hur farligt för högtalarna är dessa poffar. Orkar inte med ett haveri nu. Det är kallt är ledig några dagar, tänker köra lite långlyssning närmaste dagarna. Ett bra sätt att avsluta resp börja året/åren.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk

Edited by - svejk on 2003/12/30 08:33:33
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/30 :  13:13:23  Show Profile Send Flint a Private Message
Din misstanke mot filtret kan nog vara vettig. Att vända nätkontakten tror jag inte har så stor inverkan. Kolla om det "ploppar" när du bara stänger av filtret med allt annat igång.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/12/30 :  20:23:42  Show Profile Send time a Private Message
Har haft samma problem med ett rörslutsteg, löstes genom att sätta en RC länk från RIFA på nätbrytaren, plopp istället för poff

Lämnat forumet
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/01/02 :  15:12:43  Show Profile Send AndersP a Private Message
Jag har också ett Sentecfilter. Mitt är av den gamla typen med DIN-kontakter. Köpte ett kit som man fick skruva i hop för 20 år sedan.

Jag gör alltid som Flint säger när jag slår av och på, dvs. slår på i signalens riktning och slår av motsatt signalens riktning.

Hos mig blir det inget poff, men ett pang typ salongsgevär som avlossas i mitt vardagsrum. Jag skojar inte.
Har funderat lite på att bygga relästyrd utgång på filtret typ den krets som finns på Rod Elliots sida, men har inte orkat, det funkar ju.

Här är en manual till ett amerikanskt delningsfilter:

http://www.marchandelec.com/ftp/xm9man.pdf

På sidan 18 finns schema och i underkant ser man en liten reläkrets som man borde kunna sätta i hop rätt enkelt. Rätt spänningsförsörjning finns ju redan i filtret.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000