HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Ren nyfikenhet-B&W 803 klon
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Razze
Starting Member

15 Posts

Posted - 2003/12/29 :  13:15:12  Show Profile Send Razze a Private Message
Av ren nyfikenhet , om man skulle bygga en nautilus 803 klon , vilka element skulle man då välja?

1 x Scanspeak 2904/9600
1 x Seas G17RE/P
2 x Scanspeak 8545 el 8535??

eller vad hade ni gjort.
Finns det någon som har gjort en sådan själv vad ni vet?

Mvh
Razze
Nec scire fas est omnia - Man skall inte veta allt....

Audio Nicke
Member

306 Posts

Posted - 2003/12/29 :  14:55:37  Show Profile Send Audio Nicke a Private Message
Tjena Rasse

Intressant fråga...
Man bör först ställa sig frågan om det är utseende likhet lr ljud likhet man vill åt. Om det är det senare så bör man titta på nån annan konstruktion då elementen som B&W har inte finns löst(inte ens varianter på dem).
Men om vi tar och gör en kompromiss av frågan, man vill ha bra ljud och ett liknanade utseende orginalet.

Jag har gjort en variant som du kanske har sett (B&W N805) då använde jag mig av Seas G17RE/P som mellan och bas och
Peerless Dt105. Detta funkar ok men med facit i hand borde jag inte gått på orginal delningen vid 3000 då seasen inte riktigt klara det men jobbar på att fixa detta.

Dikanten du nämner vet jag inte mycket om men SS gör bra grejor så de borde funka fint (har testat med ss9300 och det lät fantastiskt bra)

Basen du nämner är ett bra alternativ men dyrt...
Kanske du borde titta lite på alternativ typ Seas P17 REX
alt Vifa M18WO-09-08 som har stora likheter med SS8545.

Var det gäller konstruktion så går jag själv i tankar på en 3.5 konifguration om man använder dubbla basar...

/Nicke

Stavar som en kratta bara så ni vet;-))
/Nicke
Go to Top of Page

Razze
Starting Member

15 Posts

Posted - 2003/12/30 :  07:35:30  Show Profile Send Razze a Private Message
Hej Nicke.

Hm , ja med tanke på att man inte kan hitta liknande element så blir det väl svårt att göra en riktig klon både vad gäller ljud och utseenede.Som du säger hade det fått bli en kompromiss eller så får man sno formerna och göra en 803.5 klon .Såg att originaldelningen på 803 ligger på 4 khz så där föll väl seas elementet också lite bort (om man nu skulle gå nära original).
Vifaelementen verkar ju trevliga ,surfade runt o såg att många använde det som ett alternativ till 8545:an ,precis som du säger.Hittar dock inget pris på dom.
Om man hade hållt sig till SS och dubbla basar , vilka hade du valt i en 60-70 liter stor baslåda?Är elementen parallelkopplade?

(offtopic)
Hittade även en bild på Signature 800:s delningsfilter:

Ser väl inte speciellt komplicerat ut eller lurar min okunnighet mej .

Nicke: Hur går det föresten med dina sonus kloner?

Mvh
Razze
Nec scire fas est omnia - Man skall inte veta allt....

Edited by - Razze on 2003/12/30 07:36:16
Go to Top of Page

Audio Nicke
Member

306 Posts

Posted - 2003/12/30 :  22:12:29  Show Profile Send Audio Nicke a Private Message
Hej hopp...

Njaaa jag håller inte helt med att seas elementet går bort.
Där emot får man fixa nåt nytt filter med optimerade värden på övergångar för respektive element. Monacor har annars ett element som kan va nåt men är dyyyyrt typ 1200-1500 sthttp://www.monacor.com/produkte/main.cfm?t=Produkte/showProdukte.cfm&UG=270064309#3274
Filtret på bilden ser ut att vara ett enkelt tvåvägsfilter, dock är det inte till mycket nytta då elementen spelar så stor roll i hur delningsfiltret skall bestyckas och konstrueras.

Basar ja ha den nya 8tummaren från scanspeak ser bra ut tycker jag
annars är 8545k o 8535 bra 7tummare. Frågan om de är parallel eller serie kopplade kan jag inte svara på utan att få se hur basarnas känslighet ligger till. För om jag kommer ihåg korrekt så ökar känsligheten med 3db om man paralellkopplar dem men inte i serie(tror de var så).

Amantin, Jådå de flyter på, har just nu 2st ss9300 2st 18w8545k och 2st 21w85551(men bytar kanske till T22an). De lutar åt en bas istället för två, en kostnadsfråga...
Konstruktionen är cadad i solid och materialval funderas just nu på.
De lutar åt 3*4mm björkplywood och "lameller" i böjd bok (2*4mm)limmet i fogaran kommer att bli golv fogmassa (svart) som är lite flexibel och som går att slipa.
Kanske kan jag fixa en bild från cadden o du vill.

/N

Stavar som en kratta bara så ni vet;-))
/Nicke
Go to Top of Page

Razze
Starting Member

15 Posts

Posted - 2003/12/30 :  23:02:39  Show Profile Send Razze a Private Message
Ja för tusan , en bild vill jag gärna se.
Läste en artikel om hur man lägger fejkat båtgolv för ett tag sedan och där rekommenderade dom en fogmassa som heter Casco S40 eller Bostik 2640 som efter läggning var slipbar.Man ska tydligen även lägga en smal tejpremsa i botten av fogen då massan bara ska fästa i sidorna och inte i botten för att förhindra fogsläpp vid eventuella rörelser i träet (vet inte om detta bara gäller golv men man kan inte vara nog försiktig ).(Kan skicka artiklen om du vill).

En annan fråga: Hur räknar man ut volymen på en icke hel ellips?
Har dammsugat nätet i kväll utan att hitta något.

Angående Seas elementet menade jag om man skulle använda det i en 803 klon så ligger ju delningsfrekvensen på 4000 hz istället för 3000hz som på din 805 klon.Blir det inte lite lågt att dela det vid 3000 i en trevägskonstruktion?
Kanske man skulle använda 8640:orna jag redan har istället.

Ska föresten bli kul att lyssna på 805:orna i Göteborg då jag såg att du ska ta med dom dit.

Mvh
Razze
Nec scire fas est omnia - Man skall inte veta allt....
Go to Top of Page

Audio Nicke
Member

306 Posts

Posted - 2003/12/31 :  00:23:13  Show Profile Send Audio Nicke a Private Message
Volymen tja jag gjorde som så att jag aproximerade en vanlig fyrkantiglåda och räknade på de närmaste liter talet jag fick..
Inte så hightech men funkade hyggligt, man skulle kunna köra lite integal volymer lr nåt kanske men det var inte igår jag gjorde de.

liten lågupplöst sak kommer bättre sen.


8640 hmmm har inte hört nåt om detta element men skall kolla lite.

Ja de skall bli kul att träffa andra DIY den 10 och då har vi ju chansen att dikutera ännu mer lr


/N

Stavar som en kratta bara så ni vet;-))
/Nicke

Edited by - Audio Nicke on 2003/12/31 00:23:47
Go to Top of Page

Audio Nicke
Member

306 Posts

Posted - 2004/01/02 :  10:18:50  Show Profile Send Audio Nicke a Private Message
8640an var ju frågan...
Spontant efter att ha tittat på den tycker jag nog att den är lite elak runt 1500hz då den verkar sticka 3db?? 12M/4631G00 verkar va det mellan register jag hade valt i denna svit. Angående delningsfrekvenser så tror jag inte att det är så ovanligt med delning under 3000hz. Tex orginal Amantin har en delning på 2.5khz och 200hz neråt.

/N

Stavar som en kratta bara så ni vet;-))
/Nicke
Go to Top of Page

Razze
Starting Member

15 Posts

Posted - 2004/01/02 :  21:32:06  Show Profile Send Razze a Private Message
Ja 4631 verkar vara ett bra alternativ , snyggt med slicad papperskon , men det verkar lite oekonomiskt när jag redan har 8640 , provar nog med den först o blir det inte bra så...
Efter att ha laborerat lite med beräkningsprogram håller jag på att bli helt galen.Tycker man får olika värden beroende på vilket program man använder.Jag har ca 65 liter att spela med.Ibland blir 2st 8535 bäst med en liten topp runt 500 hz , ibland 2 st 8545 med en lite dipp vid samma område.Brukar man inte föredra en topp framför dipp?
Vilka tror du hade blivit bäst?
Jösses vilket svammel

Mvh
Razze
Nec scire fas est omnia - Man skall inte veta allt....

Edited by - Razze on 2004/01/03 08:16:11
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000