HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Room Tuning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dwegan
Member

53 Posts

Posted - 2002/06/23 :  17:03:36  Show Profile Send Dwegan a Private Message
Tjaba! Jag tönkte bara höra om det är någon som är bra på billig room tuning. Inte den typen som kostar 1000:-) för en diffusor på 60*60 cm om ni förståvad jag menar.
Först och frölmst så skull ejag behöva något som kan dämpa reflektionerna som uppstår bakom mina quad esl-63 eftersom att dom är dipoler och eftersom jag bor hos morsan i ett för litet rum så kan det vara bra om man kan flytta bak dom lite granna:-)

Om någon har några andra tipps på room tuning............eller ror block kit:-) så är dte välkommet.

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/06/23 :  19:40:19  Show Profile Send mag a Private Message
Köp eller gå till bibloteket och titta i senaste MoLt, LTS tidning. Där är en bra artikel om dämp paneler funkar dock bara ner till ca 100Hz. Tubetraps är ett alternativ, sök på www.hifimagasinet.com på DIY avdelningen. Tror det skulle vara bra om du kombinerade en dämpvägg med tubetraps.

Kort om dämpväggen om inte pekka blir sur.

95mm isolering, vanlig bygg ull, hålad masso över 25mm cc avsånd mellan hålen och sedan 60mm skummplast över det (äggkartongsliknande, måste vara öppna celler). Därefter ett ljudgenomsläppligt tyg för att det ska se bra ut totalt bygg djup ca 17cm.



//Magnu
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/06/23 :  22:00:26  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Det är det där med teori och praktik....

Jag har försökt i flera rum att dämpa bakreflexen från framförallt Martin Logan. Dött, tråkigt, ihjälstrypt ljud. Idén dessa gånger berodde inte på att det var ett litet rum eller för nära bakväggen. Jag hade bara fått för mig att om man dämpar bak så blir det mer direktljud till örat = bättre ljud.

Ställ panelerna rätt i stället. Att vinkla dem hårdare mot lyssningsplatsen skickar bakreflexen en längre väg och stör mindre.

Högtalare behöver andas!
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2002/06/23 :  22:20:26  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Hej Dwegan

Tjocka mattor på väggen har funkat bra hos mig, men sen håller jag med Sladd att man måste ge dom lite andrum dvs. flytta ut och vinkla in.

//Jonas
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2002/06/23 :  22:39:29  Show Profile Send EAR a Private Message
quote:

Det är det där med teori och praktik....

Jag har försökt i flera rum att dämpa bakreflexen från framförallt Martin Logan. Dött, tråkigt, ihjälstrypt ljud. Idén dessa gånger berodde inte på att det var ett litet rum eller för nära bakväggen. Jag hade bara fått för mig att om man dämpar bak så blir det mer direktljud till örat = bättre ljud.

Ställ panelerna rätt i stället. Att vinkla dem hårdare mot lyssningsplatsen skickar bakreflexen en längre väg och stör mindre.

Högtalare behöver andas!



Hej
Kan väl bara hålla med då jag har flyttat runt mina Quadar ett tag
Vad jag kan tycka vara en fördel är att ha en matta framför iställetOch högtalarna en bra bit ut från bakväggen i mitt rum (ca 2 meter)Mitt lyssningsrum är 7,5 m långt 4m brett och höjden är 2.85m
Dubbla tegelvägggar överallt men som sagt stora mattor gör susen
Mats


Go to Top of Page

gregge
Starting Member

48 Posts

Posted - 2002/06/23 :  22:47:03  Show Profile Send gregge a Private Message
Har precis gjort en 160 x 120 cm ram i 30 mm fyrkantsprofil ( trä ) som jag sedan spände tyg över. Det låter trist, men jag hittade ett mycket stilenligt tyg, med ytterst lite mönster.

Satte upp detta på vägen istället för en tavla. Dena formligen äter upp reflexerna. Och den är snygg!

Just nu sitter denna skapelse på en av kortväggarna. Har funderingar på att göra en till lite större. Att sätta upp ovanför soffan.

Detta kostar inte en förmögenhet, är snyggt och gåt enklet att göra om. ( Bara ta bort tyget och häfta dit nytt. )




http://www.minhembio.com/show.asp?user=gregge.:the HOT stuff:.[/url
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000