HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Nya surroundhögtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dp79.com
Starting Member

17 Posts

Posted - 2003/12/27 :  23:28:11  Show Profile Send dp79.com a Private Message
Är på jakt efter ett par nya surroundhögtalare. Efter förra uppgradering (från Dali blå serie till Audiovector Super) så blev det inte pengar kvar till surrounder utan ett par gamla Ininity som agerat datorhögtalare fick hoppa in och har gjort det bra nu i ett år. Men nu känns det som om en lite uppgradering är på plats. Budgeten är satt till 3000kr då filmtittande inte är så stort intresse. Nuvarande anläggning består av Audiovector M1 Super och tillhörande Super Center.

Wharfedale ANNEVERSERY 70 - 3000 kr.
JMlab Chorus 705 S 2700 kr.
B&W DM303 - 2800 kr.
ACOUSTIC ENERGY EVO 1 - 3000 kr
ACOUSTIC ENERGY AESPRIT 301 - 2900 kr
MONITOR AUDIO BRONZE B2 - 3400 kr
Mission M32 - 2900 kr
TANNOY MX2M - 3500 kr

Listan kan säkert göra bra mycket längre..
Iaf, B&W'n är kanske lite för "sölig", basen hänger inte riktigt med så jag vet inte riktig egentligen. Monitor Audio Bronze B2 funkar ok skulle nog kunna passa in. Den jag är mest nyfiken på egentligen är ACOUSTIC ENERGY EVO 1, har dock inte lyssnat på den. Även Wharfedale ANNEVERSERY 70 verkar vara intressant. Det ultimata hade varit att hitta Audiovector C1 i körsbär beg. Tycker inte de är värda 4500:- nya men beg. hade de varit perfekta.

Iaf kravet är att de ska vara stativare, gärna inte över 3000, beg som nya spelar ingen roll, ska lira bra tillsammans med Audiovector (snabba, tighta, neutrala, kan uppleveas som ljusa) och de ska helst finnas i körsbär men svart eller någan annan mörkare färg går också bra.

Så vad tror ni?

Det är detaljerna som räknas...

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2003/12/28 :  02:15:53  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Jag har testat Monitor Audio Bronze B2 och ACOUSTIC ENERGY EVO 1. Jag valde AE Evo 1 och är mycket nöjd. En liten varning är på sin plats med dessa högtalare. Basreflexporten sitter på baksidan och behöver därför ha relativt mycket utrymme till bakväggen. Om det går att ordna så tror jag inte att du blir missnöjd med dessa högtalare.

Edit: Jag såg att PE-Audio i Västerås har ett par i dark Maple för 2550kr. www.peaudio.com klicka på Erbjudanden.

Edited by - Kevin Mitnick on 2003/12/28 02:20:27
Go to Top of Page

dp79.com
Starting Member

17 Posts

Posted - 2003/12/28 :  19:47:38  Show Profile Send dp79.com a Private Message
Kevin Mitnick->Vad har du mer för prylar? Och vad tror du om kombinationen Audiovector och Acoustic Energy?

Kan tillägga att jag använder mig av en Pioneer-908 som receiver och Pioneer DV-717 som DVD/CD spelare.
Men nästa uppgradering (efter nya surrounder) blir till att byta ut DV-717 mot någon bra multispelare.

Det är detaljerna som räknas...
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2003/12/28 :  22:28:48  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Hej dp79.com. Min erfarenhet av hembio är att det inte är så jätteviktigt att matcha frontar och center med surrounderna. Som alla vet är det viktigt att matcha frontar och centern för ett homogent ljud, men som sagt inte lika viktigt att ljudmatcha surrounderna med resten. Men , men det är min åsikt.

Med andra ord så tror jag att AE kommer att funka fint tillsammans med Audiovector Super.

För tillfäller så kör jag AE EVO 1 som frontar här hemma, jag har ett ganska litet rum (ca 20 kvadrat) så det låter mkt bra. Kommer snart att köpa till en sub, funderar starkt på en Rel Quake, då den låter mkt bra till både hifi och hembio.

Go to Top of Page

dp79.com
Starting Member

17 Posts

Posted - 2003/12/29 :  21:47:21  Show Profile Send dp79.com a Private Message
Var o lyssnade på Wharfedale Anneversery 70 idag o för 3000:- så gör den sitt jobb riktigt bra :) Basreflexporten på framsidan så en väggplacering är möjlig men för mig spelar det egentligen ingen roll. Iaf så var det en pigg & alert högtalare med ganska så klart ljud. Känns extremt prisvärd dock så kändes den lite instängd (inte riktigt inspelad förmodar jag) och lite oklart mellanregister. När jag jämförde med en Dynaudio 42:a så märkte man att Dynaudion hade lite bättre klipp och dynamik, fast att dynaudion skulle vara dubbelt så bra (kostade 6000:-) kan jag inte höra. Wharfedalen upplevdes också som lite "råare" och inte så finslipad som Dynaudion (eller en PSB som jag också jämförde med) men var mycket finare o lenare än Inifity Alpha i samma prisklass...
Tyvärr fanns inte Evo 1 inne. Nja, tycker nog iaf att Monitor Audio Bronze'n är lite bättre än Wharfedale och är nog värde de extra femhundralapparna...Får väl se vad det blir. Hade varit roligt att lyssna på Tannoy också.

Det är detaljerna som räknas...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000