HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalare i 20k klassen?! (golvare)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2003/12/27 :  19:55:43  Show Profile Send ReKo a Private Message
Går i köptankar runt ett par nya högtalare.. Finns en hel jungel där ute så några tips vore fint. Mitt rum är inte så stort (17m2) men med öppningar till både kök och hall.. Vill således ha golvare före stativare då jag vill kunna spela på ordentligt ibland.

Så har ni några bra tips? Är lite inne på B&W:s nya 700 serie.. och då främst 704.. vilken har fått mkt bra kritik i engelsk press.. har dock inte läst mkt om dem här på forumet.. någon som äger? eller iaf jämfört.. andra intressenter är audiovectors m3 serie.. kom gärna med fler förslag eller säg er åsikt om de jag nämnt. Jag lyssnar på det mesta men kanske främst lite moderna musik.. dock skall även klassiskt låta bra.. Vill gärna ha ordentligt tryck med en snabb bas.. en inte alltför ljus diskant och detsamma gäller mellanregistret som gärna får ha lite värme..

begagnat är inte intressant tycker jag i det här fallet.

Tacksam för all hjälp jag kan få.. tack på förhand

mvh / Ante

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/12/27 :  20:15:08  Show Profile Send Snutten a Private Message
Ett alternativ är definitiv Totem Hawk. Svår att hitta begagnad men leta lite. Eller köp nya (ca 25000 kr). PLaceringsvänlig och ändå djup bas. Eftersom du bara har 17m2 så blir urvalet ganska litet tyvärr vad gäller bra golvare.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/27 :  21:10:53  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det känns svårt att gå förbi Sonus Faber Grand Piano home i detta sammanhang.

Bravo
Go to Top of Page

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2003/12/27 :  22:10:46  Show Profile Send ReKo a Private Message
Bravo: Har hört mycket gott om Grand Piano.. har dock fått känslan av att de är mer för klassiskt och jazz m.m.. inte så mkt rockhögtalare.. (rätta mig om jag har fel?).. Hur är det med kringutrustning till GP är de krävande.. och kinkiga?!

mvh / Ante
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2003/12/27 :  22:31:41  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Hej, kanske ett par monitoraudio GR20 kan vara intressanta. Jag har själv Studio 20SE och de har mycket snabbt och precist ljud och GR20 ska vara efterföljaren som är något mer förlåtande. Annars är mina till salu.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2003/12/27 :  23:18:14  Show Profile Send ReKo a Private Message
Jeppe72: Monitor Audio verkar intressanta.. finns tyvärr inga återförsäljare i Uppsala vad jag vet.. Vad driver du dina med och varför sälja om du är nöjd?

MVH
/ Ante
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2003/12/28 :  00:39:15  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Hej Ante, jag använder en Amplifix och har en densen b400 Plus cd-spelare. De ska säljas för att vi ska byta till små stativare istället (Amphion helium II i silver). Vi vill ha försvinnande små högtalare som passsar in bättre i vårat hem. Du vet hur det är, många olika träslag=inte snyggt.

Mvh Jesper

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Sanny_X
Member

181 Posts

Posted - 2003/12/28 :  01:21:44  Show Profile Send Sanny_X a Private Message
Dessa såklart:

http://www.worldsbestloudspeakers.com

Namnet talar ju för sig själv, och priset är väl ungefär vad du vill betala.

mvh
Sanny_X
Go to Top of Page

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2003/12/28 :  01:26:19  Show Profile Send ReKo a Private Message
sanny.. skulle aldrig komma in i min lägenhet. :P
Go to Top of Page

Sanny_X
Member

181 Posts

Posted - 2003/12/28 :  01:37:38  Show Profile Send Sanny_X a Private Message
ReKo

Va kanske inte ett helt seriöst tips....

No hard feelings?

Sanny_X
Go to Top of Page

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2003/12/28 :  02:34:14  Show Profile Send ReKo a Private Message
sanny :)..
förstod det. lugna puckar.. men tyckte ändå att dom var fula.

Någon som har några rigtiga förslag.. är nyfiken på om någon äger B&W 704 och vill skriva några rader..

mvh

/ Ante
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/28 :  02:51:13  Show Profile Send Bravo a Private Message
Rockhögtalare, nej förmodligen inte "ReKo"!
En hygglig förstärkare räcker nog långt.
Själv drev jag dem med en GamuT och det var lysande, men dyrt om man köper nytt.

Bravo
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2003/12/28 :  05:54:22  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
synd att du säger att begagnat inte är aktuellt. jag köpte mina B&W nautilius 804 för 20k och det är det bästa köp jag gjort någonsin...

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2003/12/28 :  08:12:35  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Instämmer med Joakim! Jag handlade begagnade högtalare (ett par ett år gamla Jamo concert 11 för nästan halva priset) från Esoterisk-Hifi i Uppsala. Det är alltid värt att kolla upp begagnat utbudet hos Esoterisk!

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2003/12/28 :  12:04:55  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Varför inte ett par Audiovector M3 så kan du ju uppgradera dem senare om du vill
Go to Top of Page

Jazz
Member

930 Posts

Posted - 2003/12/28 :  12:35:33  Show Profile Send Jazz a Private Message
Royd RR2!!!
Mycket rolig högtalare!!!
Lasse säljer dom just nu för 17k ordinarie 19k.
http://www.lasses-hifi.com/

Följ
https://www.facebook.com/pages/Lasses-HiFi/178563918858059?fref=ts
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2003/12/28 :  14:02:25  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Glöm inte Thiel..

Mysko basport..?!?

Go to Top of Page

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2003/12/28 :  15:31:50  Show Profile Send rowa a Private Message
Eller Dali Evidence 870

MVH/ Niklas

Go to Top of Page

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2003/12/28 :  15:45:46  Show Profile Send ReKo a Private Message
Tackar för svaren så långt.. många varierande förslag.. trevligt..
Vet att ni är många som gärna handlar begagnat men jag tycker att ny känslan är en stor del av upplevelsen.. att få spela in dem själv och att veta att ingen har misskött dem innan.. Visst många behandlar sin hifi med största vördnad, men man vet dock inte. Däremot kan kanske begagnade förstärkare bli aktuellt, då förstärkaren inte alls är lika utsatt från omgivningen.

CH: Thiel är jag inte särskilt bekant med. Hur spelar dom? och sitter det fler ellement inne i lådan..? tänker på portens utseende..

Rowa: Dali Evidence har jag lyssnat lite tidigare på. De har dock en stor nackdel.. de kräver stort spelrum. Speciellt 870 som du nämner. Behövs nog minst 30 m2 för att inte basen skall ta över helt.

Fortsätt gärna med förslagen. :)

MVH
/ Ante
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/12/28 :  16:46:46  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Hmm, vad jag minns av testen i HifiChoice så hade den lite ljus diskant, så det låter ju INTE så som det du letar efter. Eller har jag fått tomtar på loftet?
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2003/12/29 :  15:27:26  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Dynaudio, provlyssna någon lämplig modell.

/Mikael

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2003/12/29 :  15:44:28  Show Profile Send ReKo a Private Message
Mnyb: Har hört mkt bra om dynaudio men att dom kräver mkt plats och starka stärkare.. Basen blir annars lätt bumlig.. Har dock ej lyssnat själv så rätta mig om jag har fel?

mvh / Ante
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2003/12/29 :  20:46:42  Show Profile Send pak a Private Message
jag har haft audiovektor m3-super i ett rum i din storlek.
de har en förbluffande bra bas,och kan spela det mesta högt som lågt.
trevliga att se på också.de borde passa dina önskemål-helst signatur.
audiovektor är inte specielt kräsna heller,så det är bra,om man inte har kringutrustning i världsklass.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2003/12/29 :  23:53:49  Show Profile Send ReKo a Private Message
pak: Tackar för informationen.. Är precis vad jag tidigare hört då.. Att de även funkar i mindre rum. Och att de inte kräver jätte kraftverk.. Har bara lyssnat på M3 och M3 Signature.
Sign. modellen lät klart bättre och är nog den jag kommer satsa på isf. Riktigt snärtig bas vilket jag tror skulle funka bra hos mig.
Skall låna hem M3 sign. och B&W 704 (som nog är mer kräsen).. kanske även någon mer..

mvh / Ante
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/12/30 :  00:27:06  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Hej! Som snutten föreslog: Totem. Är själv mycket nöjd med ljudet ur mina små sttaf-golvare. Dessa går loss på 16- 17 tusen. Mina står i ett rum på va 25 kvm med "spelyta" på kanske 15 kvm. Basen har jag aldrig upplevt som otillräcklig. Missa inte möjligheten att lyssna på dessa högtalare innan du köper ville jag bara säga. Hawk är säkert ännu lite bättre, alltså riktigt bra

Mvh Micke
Go to Top of Page

erik olsson
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/12/30 :  01:22:33  Show Profile Send erik olsson a Private Message
kolla in på euronics. de säljer canton som jag tycker gör klockrena högtalare. t.ex. ergo rc-a ligger i den prisklassen du letar efter. dessa högtalare kan garanterat "rocka".

"jack just left town"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000