Author |
Topic  |
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/12/30 : 01:49:06
|
Den "konstiga" porten på Thiel är inte ett dugg konstig det är en s.k. slits.. väldigt effektiv, har inte riktigt hajjat varför fler högtalare är portade m.h.a. sådana ist för cirkulära... antagligen en kostadsfråga. |
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
 |
|
Mnyb
Member

271 Posts |
Posted - 2003/12/30 : 14:43:07
|
Reko, Dynaudio är 4 Ohms högtalare med medelmåttig känslighet och kan behöva en del effekt och strömm Ja.
Men jag tror många överdriver, håller man sig till sunt konstruerade förstärkare som fungerar i 4Ohm så brukar det gå bra, dessutom brukar Dynaudio "faskompensera" sina konstruktioner så både fas och impedanskurvan brukar bli rätt jämn. Om man ögnar igenom sin hög av gammla hifidelity så kan man se små brittiska minihögtalare med elakare impedans än mina stora Contour4 .
Men Jag har lagt märke till ett par andra detaljer när det gäller Dynaudio, de är väldigt robusta, så mer effekt kommer att innebära mer renare ljud etc. Men det beror på att många andra högtalare komprimerar ljudet och börjar dista istället. I teorin skall ju ljudet öka 3dB när du fördubblar effekten, det är sällan någon praktiskt högtalare kommer nära, Dynaudio försöker i alla fall, så man belönas med ganska påtagliga förbättringar med en kraftigare förstärkare, men det gör ju igentligen inte högtalaren dålig med en liten förstärkare.
Dynaudio har sina egna metoder när de mäter och använder sig av TS parametrar när de designar högtalare, Jag har en långrandig förklaring... men den praktiska effekten är att högtalaren verkar fungera bättre vid "normal" användning snarare än "1watt 1m" :-) ljudet "släpper" från högtalaren och inbjuder nästan till att man krämar på mer ;-)
Men Dynaudio är knappast på Jumbo plats med dessa egenskaper, du behöver inte förstärkare som kostar betydligt mer än högtalaren. Det tycks ju vare en regel när det gäller vissa andra konstruktioner man har sett. Men du kommer nog inte undan med en gammal trött hembio reciever.
En bättre integrerad stärkare lär fungera, och ditt rum är litet så du lär spara effekt av det skälet, tänk på det när du är i en butik på 100m2 och lyssnar på grejor, du kommer att ha mer marginaler hemma.
Mvh Mikael |
Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3 |
 |
|
ReKo
Member

183 Posts |
Posted - 2003/12/30 : 14:54:25
|
Mnyb: Tackar för det utförliga svaret.. Skall självklart lyssna på Dynaudio också.. tror att Allradio här i Uppsala har börjat sälja dessa...såg reklam i H&M.. någon som vet säkert? De säljer även canton, jmlab och infinity.. så finns lite att jämföra med där.. Skall ut på en lyssningsrunda om några dagar.. Kommer dock inte att bli köp förns lägenheten är renoverad i februari..
mvh / Ante |
 |
|
Topic  |
|
|
|