HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Gammal rörförstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2004/06/24 :  07:56:27  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Börjar närma mig de riktigt gamla diskussionerna på forumet, men kan inte låta bli att kommentera detta fynd. -Vilken underbar pryl!!!
När jag ser utgångstransingarna undrar jag om det är någon större poäng med de häftigare komponentbyten som föreslagits. -Transingarna ser väldigt små ut för 15watt. Jag antar att förstärkaren i första hand är tänkt för 800ohms OTL-drift.

Det stämmer att det fanns nått kolboxprojekt i Radio & Television i mitten av 60-talet. 1964 hade de en artikel om Jon Idestam-Almqvists 15-wattare med 2xEL86.
Häpnadsväckande data vill jag minnas! En kompis byggde en sådan stereostärkare och har den kvar än idag med de berömda Philips 9710 800-ohms högtalarna, och han påstår att det låter mycket bra förutom klen bas.
Skulle vara intressant att kolla upp hur Philipsen är kopplad i jämförelse, men förmodligen är det en annan koppling, kanske den här:
http://john.moneus.se/ARCHIVE/Radio_o_Television/HiFi/rt58_trafofritt_slutsteg_m.m.jpg

Pgmj, hur har det gått med din förstärkare? Och hur är det med Gammelnalles överblivna AG9018, finns den kvar?

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/06/24 :  09:10:14  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vilken site du har John!!! Rena guldgruvan.
Den åkte direkt in bland bokmärkena. Nu har jag att läsa ett bra tag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2004/06/24 :  11:43:33  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
JohnA: Förstärkaren körs ihop med vinylspelaren,(moddad Thorens TD 166), det låter faktiskt väldigt bra. Har satt dit nya rör, det är lite "knaster" i volympoten. Den behöver "värmas" upp en bra stund innan riktigt välljud flödar. Det går faktiskt att spela väldigt högt
trots att den enl. spec. levererar endast 2*12 w i 8 ohm.
(2*15 800 ohm).

Apparaten får leva vidare som den är (ny pot skall monteras någon gång), för den är faktiskt väldigt häftig.



Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/06/24 :  13:30:34  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Jag skulle tro att transformatorerna är sparkopplade 800 ohm till 8 och 16 ohm samt parafeedkopplade. Sådana blir rätt kompakta då de bara har en lindning med låg omsättning.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000