HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Analog tuner?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

struts
Member

315 Posts

Posted - 2003/12/26 :  10:40:16  Show Profile Send struts a Private Message
Ska köpa mig en tuner och undrar om det är ett misstag att köpa en äldre anlog istället för en digital?
Kan nån ge mig vägledning?
Mvh/struts

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/12/26 :  13:53:52  Show Profile Send lasselite a Private Message
Det är några år kvar innan dom stänger av analogsändningarna till tv (2008 om jag inte minns fel) och radio har jag inte hört något om, så det dröjer nog ännu längre. DAB är ju fortfarande rätt dyrt och sänds med 192 Mb/s vilket motsvarar skaplig mp3 (om jag nu inte är helt ute å cyklar igen:) vilket förmodligen kommer att höjas till 256Mb/s.

Det finns mottagare som klarar både och, men dom är givetvis ännu dyrare. Kontentan är att det beror på hur dyr tuner du tänkt dig och hur länge du skall ha kvar den innan det suger i uppgraderingstarmen igen. men 5-10 år till klarar du dig gott med en analog.

Just d, DAB sänds inte överallt heller. sthlm, gbg, malmö, och någon stad till är aktuella idag.
Go to Top of Page

Rhino
Member

67 Posts

Posted - 2003/12/26 :  14:32:47  Show Profile Send Rhino a Private Message
Helt ute och cyklar är du nog inte även om det antagligen är 192kbit/s :) istället för MB/S. Digitalradio kan sändas med 32kbit/s - 384kbit/s (eller snarare, det finns standarder för dessa områden) , däremot vet jag inte vad som händer om man köper en mottagare nu och SR sedan höjer bandbredden till 320 eller liknande, har för mig att det var något problem med detta (tror det var om man köpte engelska modeller). Tror som lasselite att analogradion har långt kvar
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/12/26 :  18:33:22  Show Profile Send lasselite a Private Message
kbit/s såklart! Nya/dyrare DAB-mottagare hanterar högre upplösning. Läste hifi-klubbens reklamblad, där alla inte klarade mer än 192 kbit/s
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2003/12/26 :  19:18:26  Show Profile Send cittroman a Private Message
Man får mkt radio för pengarna om man köper en gammal analog tuner.
Har själv en gammal Yamaha T-7.
Men du kanske menar en "ny" analog tuner?

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

struts
Member

315 Posts

Posted - 2003/12/26 :  21:49:59  Show Profile Send struts a Private Message
Nej cittroman jag menar en gammal analog tuner av bra kvalite´, 70talet kanske.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000