HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 "Ljuddämpning!"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hydra-g
Member

57 Posts

Posted - 2003/12/25 :  15:33:55  Show Profile Send hydra-g a Private Message
Har varit bortskämd med att bo i ett gammalt trähus med endast en granne i några år nu. Skall eventuellt flytta till en lägenhet i ett betonghus. Problemet är att jag tänkt köpa en ny anläggning och befarar att det inte kommer att gå att njuta av den i någon större grad utan att störa grannarna. HK 670 och Dali 5005 kommer jag att starta med. Jag undrar om det finns några knep att ta till för att ljudet inte skall fortplanta sig så lätt. Soundspikes? Tjocka mattor? Har ni några tips? Man vill ju inte få klagomål.

Berra

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/12/25 :  16:40:33  Show Profile Send henricsson a Private Message
Du får nog ta o varna dina stackars blivande grannar istället det är framförallt basen som går in till grannarna & det finns inte mycket att göra åt saken. Lider av samma skit men bor som tur är i studentlägenhet.

Mjuka kuddar under högtalarna är en början iaf, styva typ superspikes gör bara att ljudet fortplantarsig i golvet.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2003/12/25 :  17:17:01  Show Profile Send patrikf a Private Message
Instämmer, satsa på stativare kanske?
Go to Top of Page

Lennart
Member

322 Posts

Posted - 2003/12/25 :  17:54:03  Show Profile Send Lennart a Private Message
Det finns egentligen ingenting du kan göra annat än att spela på "normal" volym (vad det nu är?).
Det spelar ingen roll vad man ställer högtalarna på eller hänger upp dem i. Basljudet kommer ändå att fortplanta sig via luften in i betongväggarna - det är en fysisk lag som verkar vara särskilt stark i flerfamiljshus av betong.

Ett litet tips, som jag själv inte har provat, är att dra på utav bara h-vete så att grannarna flyr fältet eller blir döva innan de hinner klaga!

===================
Ju mer skrot det finns på ett järnspett...
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/26 :  01:16:44  Show Profile Send Bravo a Private Message
Spela på anständig nivå när grannarna är hemma, men passa på att öka när grannarna är borta.

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000