HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Köpråd - hjälp en stackars nybörjare..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jhnmn
Member

230 Posts

Posted - 2003/12/25 :  01:56:12  Show Profile Send jhnmn a Private Message
Sitter så här på julaftonskvällen några enstaka tusenlappar rikare än igår och pengarna börjar självklart bränna i fickan direkt


Mitt nuvarande system ser ut som följer;
Först: HK650
CD: HK720
Högt: Infinity Alpha 40

..med andra ord inget särskilt imponerande system.. funderar på att sälja iväg förstärkare (och kanske även CDn?) till förmån för nått lite "roligare".


Säljer jag enbart förstärkaren har jag ca 5000 att köpa något bättre för, och om jag dessutom kränger iväg CD-spelaren kan jag tillåta mig att spendera runt 8000 (nej, jag tror inte att jag får 3000 för CD-spelaren men ska jag uppgradera även denna så är jag beredd att lägga till lite mer) för ny CD + Förstärkare. Är inne på att köpa begagnat, annars blir det nog inte såå mycket till uppgradering.

Funderar för övrigt på att bygga mig ett par högtalare i sommar då jag har tid och tillgång till utrustning, så stirra er inte alltför blinda på högtalarna..

Någon som har några spontana förslag på hur jag ska göra? Vad ska jag sälja, vilka märken ska jag se efter när jag letar?


Tack på förhand :)

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/12/25 :  11:28:37  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Julen är allt bra

Jag tror att jag hade siktat på att byta högtalarna eller cd:n först.


Ha det bäst
J

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/12/25 :  11:57:02  Show Profile Send Aton a Private Message
jhnmn: På vilket sätt är du missnöjd med ditt nuvarande ljud?
Go to Top of Page

jhnmn
Member

230 Posts

Posted - 2003/12/25 :  15:38:46  Show Profile Send jhnmn a Private Message
johan_björklund:

okej.. men säljer jag CDn köper jag helst nytt förstärkeri också

högtalarna kommer nog inte att bli uppgraderade just nu, ska som sagt bygga mig ett par (HFLS-1:or lutar det åt) i sommar..


Aton:
har svårt att sätta ord på vad som är "fel" tyvärr.. men huvudsakligen tycker jag att stereobilden är rätt konstig, röster känns liksom "utdragna" och jag har svårt att placera och skilja instrumenten åt. Detta beror kanske delvis på mitt rum i och för sig, sitter på ~15 kvadrats studentrum med rejäl betongvägg bakom stereo och lyssningsposition.


Lite fler akustikförbättrande åtgärder vore kanske på sin plats men det är svårt att klämma in sånt när man ska ha säng, stereo, tv, dator, böcker, bord osv i samma rum. Nästa åtgärd blir i alla fall att hänga upp lite tjockt gardintyg bakom högtalarna, hoppas på att få bukt med en del problem på så sätt i alla fall.
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2003/12/25 :  15:59:10  Show Profile Send Uniper a Private Message
Det du beskriver liknar ganska mycket vad jag tyckte om de högtalarna när jag hörde dom hos en handlare. Jag kommer tyvärr inte ihåg vad det var för förstärkare och cd. Men det skulle väl kunna betyda att det är högtalarna som är den största boven i dramat. Då hjälper det nog inte jättemycket att byta förstärkeri tyvärr. Det bästa hade väl egentligen varit att låna lite andra grejor att testa innan du springer iväg och köper något.
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/12/25 :  20:41:11  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Av din icq-info att döma är du från boden och pluggar i uppsala
*hobby-detektiv*
Om du pluggar i uppsala finns säkert en hel drös med hifi-intresserad folk, är ett gäng därifrån på forumet också. Hoppa på en forumsträff i området eller fixa en själv, så får du höra lite andra prylar och kan säkert få en massa goda råd förutom ett par timmar med trevlig musik och folk (förhoppningsvis :) ). I mitt fall slutade den med nya högtalare...härmed utfärdas ett varningstecken också..kan bli dyrt :)

www.linnforum.se
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/12/25 :  20:49:09  Show Profile Send Ayn a Private Message
Ja, det är ju prat om en till forumträff i Uppsala framöver, typ januari eller februari nån gång...dock tror jag inte den blir så prylorienterad (det var det förra gången så det räckte och blev över enligt vissa ), men det lär spelas på bra grejer och det lär bli en del kul folk där också. Sen kommer väl jag också vara där, men det får man ha överseende med.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!

Edited by - Ayn on 2003/12/25 20:51:35
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/12/25 :  20:51:29  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
quote:
Sen kommer väl jag också vara där, men det får man ha överseende med


Haha, kan ju bli roligt ändå

www.linnforum.se
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/25 :  20:51:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ett tips kan vara att köpa begagnade grejor snarare än nytt. Men det kanske du redan tänkt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/25 :  23:28:52  Show Profile Send Bravo a Private Message
Om du har akustikproblem lär ju inte något apparatbyte hjälpa.
Innan du drar åstad och investerar hej vilt, prova att ändra akustiken i rummet temporärt och se om det händer något.
Du kan ju leva i röran ett dygn eller så tills du vet om det är rummet eller högtalarna som är det stora problemet.
Annars skulle jag nog börja med att byta spelare om man skall vara metodisk.

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000