HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Baslösning för litet rum
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

lum
Member

85 Posts

Posted - 2003/12/25 :  23:51:26  Show Profile Send lum a Private Message
För jag saknar bas nu och det tar nog ett tag till innan jag blir färdig med HFLS-1:orna.

Close the world. Open the nExt.
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2003/12/26 :  00:00:28  Show Profile Send DIYamps a Private Message
va har du för högtalare ?
Go to Top of Page

lum
Member

85 Posts

Posted - 2003/12/26 :  00:02:31  Show Profile Send lum a Private Message
Tja någon byggsats som jag byggde för några år sedan...ingen aning om värden och så. Byggda via en fritidsgård. Tvåvägs portad låda. Mins att det var någon nisse som räknade ut dem på en dator.

Close the world. Open the nExt.

Edited by - lum on 2003/12/26 00:04:14
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2003/12/26 :  00:19:03  Show Profile Send DIYamps a Private Message
hmmm om dom ä portade så borde dom ha bas nog för ett 10 kvadrats rum. vilka storlekar är det på elementen ?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/26 :  00:22:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Tänkte säga som så att dipol kopplar mindre till rummet eftersom den strålar bara
åt två håll. Man får mindre stående vågor och skräp på så vis, och mer distinkt bas.

När det gäller storleken på rummet: Jag har hört JMLab Utopia i ett rum på cirka 20
kvadrat och det lät riktigt, riktigt bra, basen funkade förvånansvärt bra. Då var
högtalarna placerade diagonalt, ett bra knep. (I det fallet kanske basen var att
betrakta som tryckvåg... Nästan så man ramlade ur stolen, det var ganska roligt.)

Att skala ner Linkwitzbasen tror jag inte är bra. Jag kör två tolvor per sida i ett rum
som är 30-35 kvadrat och jag överväger att dubbla det. Stor membranyta är bra för
då blir membranrörelserna mindre för samma mängd flyttad luft = lägre distorsion.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

lum
Member

85 Posts

Posted - 2003/12/26 :  00:28:44  Show Profile Send lum a Private Message
6.5:or av märket MGR ... vad det nu är för något . De är i.a.f. skärmade. Det där med tryckvåg låter som kull när man ska lyssna på åskmuller .

Close the world. Open the nExt.

Edited by - lum on 2003/12/26 00:31:44
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/26 :  00:43:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Det där med tryckvåg låter som kull när man ska lyssna på åskmuller
Ja, eller som vi gjorde - kanoner! Och kinesiska stortrummor.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

lum
Member

85 Posts

Posted - 2003/12/26 :  00:50:11  Show Profile Send lum a Private Message
Nu blir jag bara mer sugen på att ordna det här . Är fotfarande osäker på drivsteg...någon sa till mig at Zachry är bra och de fins ju på hifikit.se. Vad tror ni?

Close the world. Open the nExt.

Edited by - lum on 2003/12/26 00:53:36
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/26 :  00:55:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Du kan ju läsa tråden om det äventyret:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=22537

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

lum
Member

85 Posts

Posted - 2003/12/26 :  16:06:57  Show Profile Send lum a Private Message
Såg skoj ut det där

Close the world. Open the nExt.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000