HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 (OT) Trasig Multimeter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/12/24 :  14:17:22  Show Profile Send Lash a Private Message
Jag tror jag har dödat strömmätningsdelen på min fluke multimeter, är det någon som vet om det är kört eller om det går att laga? Det kanske till och med sitter någon säkring någonstans? Alla andra funktioner fungerar bra.

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/24 :  15:52:35  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Öppna den och se! I båda mina metrar sitter säkringar.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2003/12/24 :  16:14:15  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Med allra största säkerhet sitter där en säkring så du kan nog pusta ut.

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2003/12/25 :  18:22:55  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Fluke är toppengrejer och brukar vara bra avsäkrade.
MEN du måste ha rätt sorts säkring. Annars går inte säkringen nästa gång utan instrumentet!!!! I min sitter det 2 olika en 250mA och en 2A supersnabb. ELFA har säkringarna

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/12/25 :  23:57:27  Show Profile Send Lash a Private Message
Hittade rätt säkring på elfa, verkar vara samma tillverkare och model, 65kr kostar den.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/12/26 :  09:22:21  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Det är viktigt att du använder samma supersnabba och super dyra säkring för det har att göra med personsäkerheten också. Kopplar du in Fluken i ett högspänningssystem med strömmättning så gäller det att säkringen kan bryta och inte ska förutsättningar för en fin ljusbåge.... inte bra.

Tänk också på att instrumentet dör om man petar in mer än 1000 V. Då är det ett 1 kohms kolmassamotstånd som ryker, fungerar som säkring för gnistgapet. Även detta stora bruna motstånd ska ersättas med samma typ. Här går det att spara pengar dock. Bara det är kolmassa så funkar det. Detta motstånd kostar 70-100 kr från Fluke!

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/12/26 09:23:32
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/12/26 :  12:46:22  Show Profile Send Lash a Private Message
Är det något mer än säkringen som kanske gick sönder och som måste bytas? Jag skulle mäta spänning på ett bilbatteri och hade sladden i fel utag(10A) när den gick sönder. Jag har kollat säkringen och den är trasig iaf.

Säkringen ser ut så här för övrigt KLK15 15 A




Edited by - Lash on 2003/12/26 12:47:17
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/12/26 :  16:35:43  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Tror inte det, mer än en trasig säkring vill säga.

TRICK: Hur testar man säkring med samma instrument utan att ta ur den ur instrumentet?

SVAR: Vrid instrumentet till Ohm/Diodtest. Koppla en sladd mellan A och V uttaget.

Är detta trick allom känt?

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/12/26 16:36:53
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2003/12/26 :  20:02:50  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
hade jag ingen aaaaning om ! Tack!!! (Jobbar emellanåt på el-linjen på gymnasiet... och det händer rätt ofta att eleverna lägger tillbaka intrumenten trasiga... SYND! för jag anser att det är Viktigt att de får lära sig praktisk felsökning/reparation ÅXÅ)


Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000