HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vilken lödpenna/kolv?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

radiuz
Member

159 Posts

Posted - 2003/12/23 :  00:36:43  Show Profile Send radiuz a Private Message
Tjenare!

Mina signalkablar Supra EFF-ISL har gått av vid ena änden, såg att lödningen var väldigt dålig just där det gått av. Tänkte fixa dom eftersom garantin har gått ut, någon som vet vilken lödkolv/penna man ska använda? Är helt ny på det området...

Och vad ska man ha för nått? Tenn?

Tänkte löda där det gått av, eller så byter jag kontakterna till The Bullet Plug. Men vet inte om det är värt?

Tänkte köpa en "penna" från Clasohlson, men när jag kollade på deras webb så har dom många olika storlekar medmer.. Vad för storlek ska man ha och "effekt"?

Mvh Chrippe

www.minhembio.com/radiuz

haffe
Member

197 Posts

Posted - 2003/12/23 :  09:49:04  Show Profile Send haffe a Private Message
Jag kör på en 15W lödpenna från just classe. Se till att få den modellen med allra smalast spets, det är inte så roligt om du råkar bränna plasthöljet. Gällande lödtenn så råder det delade meningar (så vitt jag har förstått). En del menar att man kan köra på den vanliga bly-tenn?blandningen, medan andra menar att det är bättre med silverhaltigt tenn.
Observera att detta bara är mina kunskaper, de ska inte ses som garanti :D.
Go to Top of Page

radiuz
Member

159 Posts

Posted - 2003/12/23 :  12:34:49  Show Profile Send radiuz a Private Message
Tackar så mycket! Får bli en 15W penna med en storlek på 3,5mm... :)
Gällande The Bullet Plugs, är det stor skillnad på ljudet? Och är det någon som vet vad man ska köpa för banankontakter till mina B&W DM604 S3? Jag köpte några bananer från Reference Audio (monster cable), dom var inte billiga.. Och passade gjorde dom inte heller!

www.minhembio.com/radiuz
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/12/23 :  17:51:28  Show Profile Send Zombie a Private Message
Är inte 15W för lite ibland, bättre att ha två st, en 12-15W och en lite starkare...
mvh

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2003/12/23 :  19:08:44  Show Profile Send DIYamps a Private Message
jag har en 15 watt och en 60 watt från biltema och biltema tenn, funkar prima.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/23 :  19:21:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag ser att bulletplugs nämns här. De är väldigt klent byggda så där får man vara försiktig. Kontakten ska sättas i ett passande uttag så att värmen leds bort när man löder dom.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/12/23 :  21:32:51  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Skall man löda lite mer, så bör man nog skaffa en lödstation. Själv kan jag nog knappast ha nåt annat än Weller.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

radiuz
Member

159 Posts

Posted - 2003/12/26 :  18:27:43  Show Profile Send radiuz a Private Message
Tack för alla svar! :)

www.minhembio.com/radiuz
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2003/12/26 :  20:24:28  Show Profile Send markusA a Private Message
Klart man vill ha Weller men man kan ju få 5 lödstationer med samma effekt för priset av en Weller station =(
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000