Author |
Topic |
MacDaxy
Member
250 Posts |
Posted - 2003/12/23 : 21:08:15
|
Hellre en bugg än fyra bugg och en coca-cola. |
Allt som skrivs på internet är sant. |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/12/23 : 22:22:08
|
Lite lyssningsintryck "sladd" tack! |
Bravo |
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2003/12/24 : 09:50:55
|
Det som sticker ut egentligen är inte multispelaren. Den visste jag skulle vara bra, som en S1 på anabola ungefär... Det som är den stora grejen är högtalarna.
För någon månad sedan så intervjuade jag Olle Mårtensson vilket blev en kortis på vår hemsida http://www.hificonsult.se/Konstruktionsfilosofi.html
Ibland är man inte helt med på vad en konstruktör menar. Klart att det låter förnuftigt men det gör det ju när alla konstruktörer pratar?
Nu tror jag att jag förstår bättre vad Olle menar. Basen är fundamentet för all musik. Jodå, men vilken bas? De flesta (!) högtalare låter låda. I en kommersiell högtalare så är det mest pengar på baselement och låda. dvs, ju bättre och i viss mån större baselement, ju mer kostnad. Ju större låda (lägre basmöjlighet) ju mer kostnad, ju bättre omhändertagen lådvolym i form av dämpning, stagning etc ju mer kostnad. Det är i basen pengarna "försvinner!"
Alltså är det där många gör flest genvägar.
Genvägarna kan låta på många sätt, korrekt återgivning ned till en nivå där det hela rullar av är en trevlig variant, vanligast i stativhögtalare, exempelvis Mårten Design Monk.
Diskant, mellanregister, ingen tydlig övre bas men fet svullobas därefter i en skramlig låda är en variant som är vanlig, låter urk men ganska imponerande.
Olle tar själv upp sitt favorithatobjekt i intervjun. Små element som både skall spela bas och mellanregister. Dels så går de aldrig så djupt, man får dåligt dynamiskt tryck men framförallt ger denna snikvariant ett mellanregister som är "suddigt" och ansträngt.
Alla högtalare är kompromisser, så även dessa. Men nu fattar jag vad han menar. Basen är fundamentet för all musik. Att frikoppla mellanregistret fullständigt från basområdet har gjort fantastiska saker i denna konstruktion. Man kan förmoda att denna lösning med en 4-vägskonstruktion ger gråa hår åt Mats som konstruerar delninsfiltren....
Mitt jobb är att stämma av basen med olika vikter och element i slavbasen. Man skall ha kvar klangen i en kontrabas utan att den blir för fet men samtidigt kunna köra High Fidelitys CD 55, spår 11 med den vansinnigt överstyrda lågbasen där utan att det hela går över styr. Om det inte var just för den skivan så hade konstruktionen nu varit färdig
Resten handlar om baffelutformning, finputs, mätning och design.
Vi har snöstorm.
god jul alla
mvh
sladd |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
|
|
patrikf
Avstängd på egen begäran
630 Posts |
Posted - 2003/12/24 : 09:57:16
|
Låter som en perfekt sysselsättning för att julen ska bli uthärdlig!! |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2003/12/26 : 22:16:56
|
Sladd, synd att du inte kan visa bilder på åtminstone spelaren, behöver du fotohjälp så tjoa till! Det låter som om du har kunnat ha en mycket välljudande Jul...
Om inte ferbern släppt så, krya på dig!
/Pac
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Fromis
Starting Member
14 Posts |
Posted - 2003/12/27 : 02:22:38
|
Hallå Sladd, fromis här!
Det vart ingen julklapp, du vet vad jag menar.
Jag hoppas att efter helgens tråkiga nyheter, (Olle Mårtensons bortgång) Att du har kraft nog att komma med lite mera info om den kommande multispelaren. Bilder & en riktig recension av den kommande världssensationen tycker jag är på sin plats.
En som längtar!
// En länk i Karlskoga maffian.
|
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2003/12/27 : 14:28:32
|
Fromis:
I går morse var den på väg in till stan, höll på att köra över den, i displayen lös det: Är du min husse?
Du är ute och visslar efter den på nätterna din j-el!
Får väl kedja fast den....
mvh
sladd |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
|
|
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2003/12/27 : 14:49:43
|
fan... man blir ju lite avis... |
|
|
Fromis
Starting Member
14 Posts |
Posted - 2003/12/27 : 17:39:09
|
Det är inte bara på nätterna jag visslar efter den..
Jag tror att han/hon visste att jag skulle vara en mycket bättre husse än du sladd..
Är du inte snäll mot den så kommer jag ut med bultsaxen..
Ingen mera info du kan förtälja
|
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2003/12/28 : 23:07:10
|
Jag har i dag varit och lyssnat på detta trevliga paket..... När jag plockat upp hakan och hunnit att smälta det hela ska jag försöka att komma med lite lyssningsintryck
Jag var förut helt övertygad om att AP Avanti III:orna hade allt jag ville ha.....suck.. |
Konsult hos Consulterna |
Edited by - Sanoj on 2003/12/29 07:47:36 |
|
|
Zamn
Member
133 Posts |
Posted - 2003/12/29 : 18:40:08
|
Sladd: Du skrev att du hade lyssnat på Jazz på Stampen. Finns den på cd alltså? Jag har vinylen och det är verkligen en dunderskiva :) Vet du var man skulel kunna på tag på den på cd? Är det bra ljud på skivan annars tycker du? |
Yamaha AS700 / Technics SL-P777 / Yamaha T-85 / Sony PS-1350 / Audio Pro Black Diamond / Carlsson OA 52.3 |
|
|
Topic |
|