HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 öppen baffel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2003/12/22 :  14:56:19  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Hejj alla diyare!

Jag funderar på en öppen baffel med en 5.25 turms högtalare i och undrar vad jag behöver för att räkna ut baffelstorleken, nån som vet ???

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2003/12/22 :  20:38:38  Show Profile Send DIYamps a Private Message
verkar som att ingen vet får väll slänga ihop nått bara då
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2003/12/23 :  02:34:56  Show Profile Send Peter S a Private Message
Kolla Bernts tråd om dipolhögtalare, mycket nyttig info. Gå inn på Linkwitz sait om dipoler som länkas någonstans i tråden.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=19627
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2003/12/23 :  11:13:37  Show Profile Send DIYamps a Private Message
linkwitz sajt är ju rena grekiskan ska kolla upp bernts tråd
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2003/12/23 :  13:26:36  Show Profile Send Peter S a Private Message
Ja. Tyvärr är den bästa information ofta skrivit på grekiska. Funderar på att ta en grekiska-kurs någongång faktisk
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/12/23 :  14:33:49  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Der finns en artikel om dipoler (DELTA) på min hemsida.
Den er på Dansk inte Gregisk

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/23 :  16:49:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Danska är ju i alla fall liiiite bättre!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2003/12/23 :  17:28:46  Show Profile Send DIYamps a Private Message
det va ju bara en dipolbas, jag mena en baffel som bara liknar en platta och behöver veta hur man räknar ut baffels storlek.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/23 :  18:05:04  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
OK, då tar jag mig friheten att citera från Jan´s hemsida:
"Hvis vi tager en 100 Hz tone (se fig. 2) vil en enkelt periode vare 1/100 af et sekund. En halvperiode følgeligt 1/200 del af et sekund. Som det fremgår af figur 2 er den tidsmæssige afstand mellem den positive og den negative halvbølge følgeligt 1/200 sekund. Lydens hastighed er ca. 340 m pr. sekund, så på 1/200 sekund bevæger lyden sig 1,7 meter. Da lyden bevæger sig på begge sider af vor baffel, vil det sige at der det korteste sted skal være 2 x 1,7 meter målt fra enheden og ud til kanten. Med en baffel på 0,85 meter (bredde 1,7 meter) er det således muligt at gengive ned til de ca. 100 Hz. Under denne frekvens vil lydtrykket aftage med 6 dB pr. oktav ned til enhedens egenresonans, hvorfra faldet vil være 18 dB pr. oktav."
Mer info finns som tidigare sagts på Jan´s hemsida, här är artikeln:
http://www.soundimage.ishoejby.dk/_private/DANSK/Delta.htm

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

wibbe2
Member

67 Posts

Posted - 2003/12/23 :  18:38:57  Show Profile Send wibbe2 a Private Message
Kanske är det något i den här stilen du letar efter..?

http://melhuish.org/audio/baffle.html
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2003/12/23 :  18:59:13  Show Profile Send DIYamps a Private Message
ungjefär men 30 tum hög var lite större än jag tänkt mej, den bafflen stulle bli lika stor som en 60 tums tv, går det inte att få den mindre ? detta ska va en fullrange högtalare med en 8 tums bas och en vanlig diskant, men högtalarstorleken har väll ingen som helst betydelse för baffelstorleken eller är jag helt ute och cycklar ? baffeln ska bara va en plywoodskiva ock vara till ett litet rum som ett litet datorsystem.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/23 :  19:00:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Så praktiskt!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2003/12/23 :  19:31:22  Show Profile Send DIYamps a Private Message
suck! Det bästa är kanske att ge upp i alla fall.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/23 :  20:27:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nej, för tusan! Dipol låter helt lysande! Testa och bygg en experimentbaffel.
Större baffel ger mer bas, det är inte särskilt komplicerat egentligen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2003/12/23 :  20:42:23  Show Profile Send DIYamps a Private Message
problemet är att detta rum är så litet ock redan så fyllt så det skulle se konstigt ut om baffeln va högre än 12 - 15 tum ock mycket bredare än bas högtalaren ( en 8tummare ) det är det som är problemet, man skulle äken kunna säga att det har med WAF att göra fast mormor istället för flickvän/fru. men jag tror inte att baffeln behöver vara så stor som diagrammet på den där sidan visar, de högtalare jag tänkt använda har skaplig bas redan utan baffel eller låda.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/12/23 :  20:49:22  Show Profile Send brumel a Private Message
Vissa basar skall ju monteras free air. Typ dom som har väldigt hög qts. Har för mig att nån av Fostex bredbandare ligger ganska högt. Man kanske skulle göra sig en "planka" för free air montering.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2003/12/23 :  21:16:01  Show Profile Send DIYamps a Private Message
de basar som jag har satt i varsin skapligt stor och tung låda vilket också passade mina biltema åttor så dom borde funka i varsin baffel ca 2 eller 3 cm bredare än basen och ungjefär 12 - 15 tum hög, 15 tum hög är max jag går, hällre en hanterbar baffel med kass bas än 2 stora fula bafflar som måste stå på golvet!
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/12/23 :  21:25:19  Show Profile Send AndersP a Private Message
Det kommer att gå bra med dom mått du säger DIYamps. Det är bara det att det blir väldigt tunn bas............

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2003/12/23 :  22:32:43  Show Profile Send DIYamps a Private Message
basen är inte det viktigaste och det går ju att kompensera både med dämpning på diskanten och eq på datan, vill ju som sagt inte ha 2 stora fula äckel på golvet utan 2 fina saker på bordet, ok det blir kanske lite klumpigt att ha på ett bord när det är 8tummare men iaf, 20 tum är kanske inte så stort som man tror, eller ?
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/12/23 :  23:20:43  Show Profile Send AndersP a Private Message
Jag tror knappast datans eq kan kompensera det basbortfall du får. Det behövs watt och slagvolym som vanligt och det har du inte. Satsa på snygga lådor istället. Det blir bättre.

God Jul!

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2003/12/23 :  23:55:07  Show Profile Send DIYamps a Private Message
lådor blir ju ännu större ock djupare jaja jag lägger ner detta tills efter jul, återkommer med detta i mellandagarna efter nån test.

GOD JUL!
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/01 :  22:56:26  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Hallo alla!
Nu blåser jag lite nytt liv i denna gamla tråd.
Nu är det klart, det blir en öppen baffel. Håll i er nu! Det blir så mycket som en 4vägs baffel, i veckor har jag nu experimenterat med delningsfilter och nu kommit fram till ett komplett 4vägs delningsfilter som låter bra, lyssnar faktist på det just nu med de element jag ska använda, basen är lite tunn men det kan ju va för att låg och mellanbasen " två 8 tums högtalare" spelar i free air utan baffel eller nått. Nu blir nog Bernt Jansson glad, han som gillar dipol högtalare. Jag kan tyvärr inte visa några bilder eftersom jag inte har nån digitalkamera
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/02 :  07:11:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/02 :  14:54:51  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Nu kommer en liten uppdatering, Baffeln kommer att bli gjord av fanererad spånskiva som är ca 15-20mm tjock, elementen kommer att bli en 8tum för lågbasen, en 8tum för mellanbasen eller va det nu kallas, en 4 tum för mellanregister och en dome diskant. Bernt, blev du glad nu ?
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/02 :  18:52:12  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Jaha då va baffeln i det närmaste klar förutom ett element och lite kabeldragning till de olika elementen.
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/02 :  21:20:06  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Nu du bernt har detta projekt nått sitt slut, nu står den där den öppna baffeln och spelar ljuv musik.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000