HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Frågetecken?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Darre
Member

69 Posts

Posted - 2003/12/22 :  13:40:07  Show Profile Send Darre a Private Message
Så eftersom jag är ganska ny inom HiFi och nu helt beroende av det.

Några frågor jag hade tänkt att få svar på...

1: Jag ser att dom flesta har det värsta i sina hem och det är inte billigt, så var får ni pengar ifrån, svara inte vi jobbar. Att lägga ut minst 100.000kr på HiHi är inte så lätt för just mig. Så hur har ni råd?


2: Alla bor typ i lägenheter och endå har spräng fyllt med extrema grejer i dom. Vad säger grannarna, det låter ju en del när man lyssnar, eller hur?


3: Eftersom jag är ny inom HiFi så kan jag inte precis så mycket men en liten del. Hur lärde ni er saker om HiFi?

Musik är livet....

Edited by - Darre on 2003/12/22 13:41:42

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/12/22 :  13:51:57  Show Profile Send Rydberg a Private Message
1,Jag har lagt över 100000 och jag är student, det gäller att prioritera helt enkelt och jobba hårt på sommaruppehållen

2, man behöver ju inte spela högt för att det ska låta bra? Och om man drar på då och då så är det lungt.

3, Provade, läste, samtalade med folk

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2003/12/22 :  13:55:18  Show Profile Send Amund a Private Message
Hello

1, Nudlar och mycket, mycket jobbande..

2,Håller helt med "Rydberg"

3,Brinnande intresse

/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2003/12/22 :  14:10:41  Show Profile Send Patrik B a Private Message
1. Jag säger jobbat trots att jag inte får...

2. Grannarna äger Cervin-Vega och gillar Rammstein så om jag lirar "fin-Hifi" med mina 6,5" basar så gör det inget. Sedan så brukar jag även bjuda in grannarna på portvin och ost då man vill vara trevlig. Folk är så mycket mera tillmötesgående om man ser till att hålla dom glada!

3. Först Hifi-Klubbens kataloger . Sedan diverse Hifi-tidningar. Numera kompletterar jag även med Hifi-forum. Sedan har mina öron varit till stor hjälp under tiden!

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/12/22 :  14:11:59  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Jag har lagt ner mindre än 100 kkr, och har lyckats få ihop en riktigt tung anläggning.

1) Köp begagnat. En begagnad high-end apparat är ofta bättre investerade pengar än en ny mid-fi apparat.

2) Återigen är det inte volymen/ljudtrycket som avgör hur god hifi-upplevelsen blir.

3) Läsa, tänka, goda fysikkunskaper, intresse

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm

Edited by - Pinhead on 2003/12/22 14:13:27
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2003/12/22 :  14:14:53  Show Profile Send Sudden a Private Message
1. Begagnat! (Om man inte drar in stora summor varje månad).

2. Finns inget mer att kompletera med.

3. Tidningar, forum, lyssna, och sist men inte minst va en igel i affärer, där kan man lära sig mkt. Kom dock ihåg att 99% talar bara väl om sina egna produkter.

/Sudden
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2003/12/22 :  14:22:46  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Jag har en anläggning för dryga 40.000kr och är student för närvarande. Jag har fått råd med min anläggning genom att söka på begagnatmarknaden. Nästan alla mina köpa har jag gjort till vrakpriser. Sedan har pengar från CSN och arv etc gått rakt ned i HIFI kassan. Så det går om man verkligen vill.

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2003/12/22 :  23:15:49  Show Profile Send Mnyb a Private Message
1. det är inte så dyrt som det verkar, driftskostnaderna är ju små jmf en fräsig bil eller motorcyckel, jag kör Skoda trots att jag lätt skulle ha råd med annat om jag prioriterade detta.
Jag köper möbler på Ikea och Mio, eller second hand
Jag åker sällan på dyra resor, jag är singel ;-) det var nån på Hifidelity för några år sedan som utryckte det ungefär såhär "det går en hustru per 200L brutto volym på de hembyggda subwoofrarna"
2. Håller med de andra, tips i lgh är de mjuka sonic design högtalar kuddarna bra inte enbart för ljudet, de minskar även stommburna vibrationer till grannarna, högtalare har kass verkningsgrad de mesta av effekten man kör in i dem blir vibrationer och värme, Jag har SD fötter på allt dessutom har jag lyssnings platsen mot en yttervägg i fastigheten, vidare har jag akustik material bakom mig och på diverse andra platser i rummet, resultatet blir att när jag jag spelar lagom högt i lyssnings positionen så hörs det inte särskilt väl i resten av lägenheten, så jag har en köks radio fast jag bor i en tvåa.Ska man lyssna på en Hel CD kan man inte spela så högt utan att få tinitus. Om man bor i ett "Ghetto" så tror grannarna att man är galen och törs inte ringa på, de lider i tysthet ;-)
3. Tidningar och kompisar och bra hifi handlare, ellementära elektronik kunskaper och sunt förnuft, läs även gamla tidningar på biblioteket, det händer inte så mycket som man tror i den här branschen, kan även ge uppslag till bra begagnat köp. Det hypas så mycket nya produkter, så att man lätt kan glömma att den tekniska utvecklingen har nåt rätt långt med ljudprodukter.
Det är mer en fråga om evulotion en revulotion (om man undantar de nya digitala formaten, där "planned obselesence" tycks vara marknads strategin)

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/12/23 :  00:36:20  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Arbeta mycket övertid,prioitera och köp begagnat läs annonser både på hifimagasinet,hififorum hifitidningar och köp rätt från början så slipper du byta så ofta därmed inte sagt att du skall köpa det dyraste eller det billigaste.
Mvh
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000