HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Impedans och fasväxlingar...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Andreas63
Member

150 Posts

Posted - 2003/12/22 :  13:06:27  Show Profile Send Andreas63 a Private Message

Jag läste i en test att mina högtalare (Jm Lab Cobalt 816s) kräver mycket av förstärkaren pga fasväxlingarna och att impendansen ”dippar” till 2.8Ohm.

Kan någon förklara detta för mig med enkla ord? Jag ska snart köpa en ny förstärkare…

Även tips till passande integrerad tack! Max 20 000:-
(Jag testade Unison Reseach Unico men tyckte att den var like klen i basen.)

Mina källor är: Rega Planar 3 samt AH! Njoe Tjoeb 4000.

Mvh,

Andreas

www.minhembio.com/Andreas63

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/12/22 :  13:20:45  Show Profile Send Rydberg a Private Message
En högtalare är inte en helt resistiv last(vanligt motstånd) utan innehåller ochså frekvensberoende och fasvridnade element, dvs spolar och kondesatorer. När du laddar upp en kondesator kommer strömmen att rusa först och spänningen byggs upp senare, spänningen kommer 90 grader efter strömmen, för en spole är det tvärtom, eftersom magnetfältet som bildas då strömmen går genom spolen motarbetar den egna strömmen kommer här spänningen att byggas upp först och strömmen kommer 90 grader efter.

För att göra detta lätt för sig har man isället för grader utgått från ett komlpext talplan där y axeln är den imaginära och x-axen den reela dvs vanlig resistiv last. Elementen man då får är R som är oberoende av frekvens, jwL, spole, L= är värdet på spolen, j är komplexa talet i (dvs om 1 på den reela axeln) och w = vinkelfrekvensen 2*pi*f=w. Liknande för kondensatorn, 1/jwC, C= storlek på kondensatorn det andra redan förklarat. Sen får man en överföringsfunktion, som en funktion av frekvensen och då kan man se både impedans (absolutbeloppetm, ohm) och fasen, vinkeln mellan reella axeln och den imagainära (grader).

h(w)

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2003/12/22 13:23:19
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/12/22 :  13:39:18  Show Profile Send Aton a Private Message
Hej Andreas. Jag har Cobalt 816. Det franska förstärkarmärket Lavardin sägs passa som hand i handske till JM Lab. Inte så effektstarka steg men jag har upplever inte heller högtalarna som trögdrivna. 91-92 dB känslighet är om inte annat en bra början. Har du ett stort lyssningsrum?
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/12/22 :  13:42:20  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Kolla denna tråden:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=22765

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Andreas63
Member

150 Posts

Posted - 2003/12/22 :  13:52:57  Show Profile Send Andreas63 a Private Message
Tack för svaren!
Aton:lyssningsrummet är ca 20m2...ska tilläggas att jag gillar att spela högt

Andreas

www.minhembio.com/Andreas63
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000