HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 interconnects
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

potatis
Member

135 Posts

Posted - 2003/12/19 :  14:23:02  Show Profile Send potatis a Private Message
är det nån ide att byta ut sladden mellan cd och förstärkare och vilka märken är bra isåfall?

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/12/19 :  14:30:03  Show Profile Send MartinH a Private Message
Nej, du kan köra med den svarta kabel som följde med cdspelaren, det blir ingen skillnad !! Måste fråga, är du seriös med din fråga, har du inte sett alla härliga diskutioner om kablar här på forumet ???
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2003/12/19 :  15:00:19  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Har själv köpt nya högtalare. Någon idé att ta bort kartongerna och emballaget?

Stereotypen
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/12/19 :  15:12:26  Show Profile Send henricsson a Private Message
Det kan möjligen inte vara så att potatis vill ha svar på sin fråga
Tog en kik på profilen och med tanke på hur frekvent potatisen besöker/lägger inlägg så verkar så vara saken.


Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


Edited by - henricsson on 2003/12/19 15:13:16
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/12/19 :  15:15:37  Show Profile Send henricsson a Private Message
potatis, ja det är det. Lakritskablar är ingen höjdare. Låna hem den billigaste möjliga (typ trippelskärmad (isolerad) eller liknande o testa) om inte, lämna tillbaka dom och var nöjd med dina orginal-varianter.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


Edited by - henricsson on 2003/12/19 15:17:20
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/12/19 :  15:16:51  Show Profile Send mace a Private Message
Potatis, En del tycker det gör skillnad en del inte

Personligen så upplevde jag en positiv förändring

Har du någon kompis som du kan låna ett ''köpesnöre'' av o kolla innan du köper själv

Lycka till

M

EditBlev visst lite dubbelsvar där, skrev medans henriksson lade in

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2003/12/19 17:03:15
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2003/12/19 :  15:17:53  Show Profile Send sampix a Private Message
Snart måste man väl lämna referenser och personnummer för att få sin fråga besvarad

Nåja, vilken prisklass hade du tänkt dig, potatis?

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/12/19 :  15:17:58  Show Profile Send henricsson a Private Message
Om du har standard högtalar-kablar så skulle jag byta ut dem först om jag vore du. (!)

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/12/19 :  15:20:15  Show Profile Send henricsson a Private Message
Biltema har en bra/billig kabel:



Sök på RCA på www.biltema.se


Men som sagt (IMHO) gör högtalarkablar mer jobb - byta dem först om orginal.


Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2003/12/19 :  15:22:54  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Det finns även trådar kring Biltemas kablar och deras delvis dåliga passform...

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2003/12/19 :  15:24:16  Show Profile Send sampix a Private Message
Henricsson>
Men snälla du, kan vi inte få veta vad han har för system eller hur mycket han tänkt lägga innan den "fula rosa" kommer på tal?

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/12/19 :  16:24:10  Show Profile Send henricsson a Private Message
Patrik: Kanske därför den fått så dåligt rykte då? Det var min instegsmodell och IMHO en bra sådan.

sampix: Eftersom det tydligen är väldans systemberoede med kablar så är väl mitt tips lika gott som ett annat?
Tycker den ser helt ok ut. Ska man byta från orginal så bör man inte slösa tid för att låna hem o testa o hålla på. Det finns andra saker hät i världen.



Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


Edited by - henricsson on 2003/12/19 16:24:33
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/19 :  18:08:44  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hur som helst, att byta ut medföljande värdelösa snöre mot en bättre kabel som inte alls behöver vara så dyr är en stor förbättring.
Alla seriösa kablar, även de billigaste, är betydligt bättre än gratisskräpet även kallad SSK. (sämsta sortens kabel)

Bravo
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/12/19 :  19:50:51  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
att byta ut medföljande värdelösa snöre mot en bättre kabel som inte alls behöver vara så dyr är en stor förbättring.
Alla seriösa kablar, även de billigaste, är betydligt bättre än gratisskräpet även kallad SSK. (sämsta sortens kabel)


Håller med Bravo helt och hållet!
Har aldig hört SSSK låta annat än väldigt dåligt.

Mvh,
Go to Top of Page

potatis
Member

135 Posts

Posted - 2003/12/20 :  12:30:06  Show Profile Send potatis a Private Message
hej,
jag har en densen dm10 stärkare och alr/jordan entry 2m stativare. och en gammal ärvd cd, men tänkte köpa kanske en rega-planet istället ..iallafall skulle jag kunna betala kanske 2000 max för en halvmeterssladd om det blir märkbar skillnad.
högtalarkablarna jag har är ixos, vet ej modell exakt men de ser ut så här, fast avskalade då: http://www.hifi-punkten.se/produkter/kablar/IXOSNYA/XHA406.jpg och fick fem stjärnor i nån blaska.

Edited by - potatis on 2003/12/20 12:34:35
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/12/20 :  12:47:31  Show Profile Send henricsson a Private Message
Om du har tid & ork så kan du kanske låna hem en kabel för 2000kr och en annan billig, säg 300kr och jämför.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2003/12/20 :  13:04:01  Show Profile Send sampix a Private Message
Förmodligen What Hifi som gav den kabeln fem stjärnor. De brukar tycka om Ixos om jag inte minns fel,..

Med ditt fina system, och speciellt om du skaffar Rega-cdspelaren, så är det säkert värt att lägga lite vikt på kablaget. En idé kanske är att prova en billig och en "dyr", som Henricsson skrev.
Varför inte en Ixos i samma serie som dina högtalarkablar?

Annars kan jag rekommendera de nya Audioquest-kablarna, ytterst trevligt av det som jag hittills hört.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2003/12/20 :  13:14:54  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Jag skulle rekomendera dig att iallafall lyssna på Eichmann 6 eller/och den billigare Eichmann 4.
De Kablarna säljs av Ljudmakarn i Stockholm. Det är deras stående rekomendation och jag förstår varför. Jag köpte en Eichmann 6:a och det blev ett rejält lyft från tidigare Van denHul, Supra EFF-ISL och några olika DIY.
De rekomenderar den som är 1,5 m. Den ger bäst ljud av någon anledning. Pris 2500:-
mvh,

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/12/20 :  14:15:36  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
UFFE T:

Vad kul! Jag kör också med Eichmann eXpress 6 och tycker det är en väldigt trevlig kabel. Vad är det för grejer du spelar på för övrigt? Mest nyfiken! Själv har jag en relativt enkel anläggning där just eichmann kablage tillhör det lite mer exklusiva!
Vad var den största skillnanden hos dig mellan Eichmann och Supra EFF-ISL?

Mvh,
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/12/20 :  14:28:19  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Hur som helst, att byta ut medföljande värdelösa snöre mot en bättre kabel som inte alls behöver vara så dyr är en stor förbättring.
Alla seriösa kablar, även de billigaste, är betydligt bättre än gratisskräpet även kallad SSK."

Det beror på, det. Om man definierar "bra" som "låter trevligt" vilket de flesta tycks göra på detta forum kan ju resultatet bli vad som helst beroende på lyssnare och jag har faktiskt varit med om att jag tyckt sssk låtit bättre än köpekabel även om skillnaden var mycket liten (köpekabeln lät avrullat i diskanten).
Go to Top of Page

potatis
Member

135 Posts

Posted - 2003/12/22 :  13:32:16  Show Profile Send potatis a Private Message
sampix: vilken audioquest-modell är det du menar?
tack för tipsen iaf..min fråga var lite luddigt ställd men har alltid tänkt på kablar som högtalarkablar, och inte tänkt på att man även kunde byta ut laktrissnörena förrän nu..(kanske har att göra med att hifivarianterna inte är röd-vitkodade?)
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2003/12/22 :  14:00:10  Show Profile Send UFFE T a Private Message
hifirocker:
Som källa: H/K DVD25
försteg:Rotel RSP-1066
Slutsteg:Rotel RB-993
Högtalare:Canton Karat S8DC
+ vinyl och annat smått å gott.
Jag bytte först ut Supran mot Van den Hul 102 hybrid. Jag tyckte VdH fick med mer av allt. Supran var/är ingen dålig kabel alls men gav inte mig någon ståpäls. När jag sedan kopplade in Eichmann 6:an och jämförde med VdH. så föll allt på plats. Mer av allt men på ett lugnare sätt. VdH och Supran var mera spretiga och vassa i jämförelse med Eichmann. (Tycker jag).
mvh,


Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/12/22 :  14:30:41  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Eftersom du är intresserad av rega spelaren och bor i gbg så kan du slå två flugor i en smäll.
Gå in till radiolagret och snacka med dem /lyssna på rega spelaren och få lite tipps om kablar.

De har en väldigt avslappnad attityd till det här med kablar (bättre att du får höra själv än att jag citerar).

P:S jag trodde du redan hade köpt den tack vare mina fina bilder.

Edited by - qsecofr on 2003/12/22 14:31:37
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000