HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förstärkare till Dynaudio 42
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

konfucian
Starting Member

4 Posts

Posted - 2003/12/22 :  07:51:04  Show Profile Send konfucian a Private Message
Ciao!

Har bestämd mig för att köpa ett par dynaudio 42 och förstärkare + cd spelare paket från Nad (c320bee+c521bee)vilka har fått väldigt bra kritik från många tidningar. Min fundering är att om förstärkare orkar riktigt att driva 42:or eftersom de är svårt drivna....Eller kanske det är lika bra att betala 1300kr extra för Nad c352 då är man på säker sidan.....Har också tänkt på rotel RA-01 ihop med 42:or...Jag lyssnar på Jazz, pop, aukustis, och vokal. Min förväntning på hela paket ska låta framförallt rent, klart, detaljerat, och viktigt av allt inte vasst...Har också tanke att köpa till en audio pro Focus subbas till system senare.

Jag är tacksam för alla tips och svar från Er...

God jul till Er alla!

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2003/12/22 :  08:03:12  Show Profile Send ayayay a Private Message
Jag körde mina 52:or med en HK 670, det lät inte så dumt.
Sen så bytte jag till en Edison 60, lät riktigt trevligt det oxå.

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

konfucian
Starting Member

4 Posts

Posted - 2003/12/22 :  12:03:08  Show Profile Send konfucian a Private Message
Har inte lyssnat 42:or med hk 670 men därimot med en hk receiver 4550. Jag tyckte att det låter lite vasst. Har fortfarande funderingar kring nad c320bee paket ihop med 42:or...Någon som har erfarenhet om detta.....Jag skulle vara tacksam för allt kommentar.

Tack på förhand.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/12/22 :  12:19:56  Show Profile Send marbrink a Private Message
konfucian: Jag hade satsat på någon bättre beg. förstärkare med nypris ca 10000 kr. 42:orna är verkligen kräsna på kringutrustning!
Go to Top of Page

LieS
Member

72 Posts

Posted - 2003/12/22 :  12:34:33  Show Profile Send LieS a Private Message
rotel före nad alla gånger. framför allt när man lyssnar på sån musik som du gör, där finess går före kraft. eller varför inte arcam? iväg och lyssna med dig.

jag har f.ö. en kompis som har just 320bee+521bee+42:orna. Det låter bra när jag lyssnar hemma hos honom, men där finns absolut inga referenser. vid a/b-lyssning har nad kommit till korta varje gång.


Edited by - LieS on 2003/12/22 12:36:08
Go to Top of Page

Terratec
Member

146 Posts

Posted - 2003/12/22 :  12:43:49  Show Profile Send Terratec a Private Message
Primare och Dynaudio42 funkar bra ihop. Hade en dylik kombination förut. I övrigt håller jag med om att HK-receivrar (kan man skriva så?) och Dynaudio42 låter lite ansträngande.
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2003/12/22 :  12:50:06  Show Profile Send Amund a Private Message
Om du är orolig för att det ska låta vasst tycker jag att du ska lyssan på Totem Mite.
Dom kan man para med det mesta utan att det kommer låta vasst!

Fast nu kanske jag gjorde dig tveksam till högtalar valet

/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/12/22 :  13:57:53  Show Profile Send marbrink a Private Message
Dynaudio låter inte vasst med rätt kringutrustning. Vilken bra högtalare som helst kommer inte låta bra med en HK-reciever.
Go to Top of Page

konfucian
Starting Member

4 Posts

Posted - 2003/12/22 :  17:28:09  Show Profile Send konfucian a Private Message
Tacksam för Era svar. Jag ska ut och lyssnar mer på andra förstärkare och förhoppningsvis ska jag hitta nåt vettigt inom budjetramet jag har...Har också tänkt att köpa beg. förstärkare men e lite rädd för att bli blåst, för jag känner inte mycket till elektroniken...Är det nåt speciellt som man ska tänka på vid köp av beg.

MVH

Konfucian
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/12/22 :  19:06:44  Show Profile Send marbrink a Private Message
Konfucian: Att tänka på vid beg. köp om man är osäker.

1. Att priset är rätt! =)
2. Helst att du får se och lyssna på den innan.
3. Om det finns garantitid kvar är det en klar bonus.

Sen finns det fler grejer också..
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2003/12/22 :  21:50:32  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Helt mitt i prick angående HK recivern, men har man en något större variant av dem så kan man använda pre-out och separat slutsteg då de vassa ljudet verkar komma från de inbyggda slutstegen, eftersom Dynaudio är 4 ohms högtalare är det lite optimistisk att förvänta sig att de skall fungera med en reciever. Jag har ett par A42 som bakhögtalare och tycker att det är liten fin högtalare för pengarna. För övrigt använder jag ett begagnat primare slutsteg till dem och det verkar fungera ricktigt bra.

God JUl
Mikael

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

sella
Member

147 Posts

Posted - 2003/12/22 :  22:52:54  Show Profile Send sella a Private Message
jag körde mina 42or med rotel. 2st rotel 971 mycket bra till jazz .stabilt ljud mycket tryck i mellan registret.

dynamik!!!
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/12/23 :  01:38:27  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jag kör mina 42:or med Rotel RA-1070. Där är det kontroll! =)
Go to Top of Page

konfucian
Starting Member

4 Posts

Posted - 2003/12/23 :  10:33:06  Show Profile Send konfucian a Private Message
Har ocxå tänkt på kombination rotel+42:or. Pga att de e något dyr så har jag lagt planen på sidan. Men ska ut och lyssnar åtminstånd RA-01 med 42 för att få en uppfattning av kombin.

Ang primare, det verkar som många här på forum har provat på denna paket och anger tydligt en god resultat till den typ av musik i min smak...Ska försöka att hitta en beg i trakten för ett test.

God Jul!
Go to Top of Page

kb01nojo
Starting Member

20 Posts

Posted - 2003/12/27 :  14:32:24  Show Profile Send kb01nojo a Private Message
Tjena! Jag går och funderar på samma kombination, NAD och Dynaudio alltså. Synd att man inte kan testa dem ihop i affären utan måste prova hemma. Dem jag frågat på forumet verkar tycka det är en relativt bra kombination, jag har nämligen ingen riktigt järnkoll själv. Samtidigt visst det kanske låter bättre tillsammans med en rotel eller arcam men om man ska ha en cd också så kostar det ungefär det dubbla jämfört med NADen med sin cd.. Så har jag resonerat ivf, jag har tyvärr inte så mycket pengar att jag kan välja helt fritt. Lycka till! /jOhan
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/12/27 :  14:47:58  Show Profile Send KennethS a Private Message
Hade hemma Dynaudio 42 i samband med högatalarköp och dom lät riktigt bra ihop med min (Arcams gamla flaggskepp, Ca:3 år gammal modell. Kostade 14-15K ny) Arcam Alpha 10 förstärkare. Den är klart starkare än dom alternativ du tittat på (2x100W) vilket ger högtalarna en bra skjuts samt att den lirar i en division över dessa nämnda förstärkare. En sån kan du få tag för en 5.000-6.500 begagnad.

Lycka till!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000